Egymilliárdos befektetéssel lökték be az allas.hu szekerét, az alapító már most az amerikai piacra gyúr- a Forbesnak beszélt először a részletekről.
Rácz István katonacsaládban nőtt fel, az egyetem elvégzése után fél évig dolgozott a Honvédelmi Minisztériumban is, amikor rájött, hogy ez nem annyira az ő világa – és inkább csinált egy céget.
Még mielőtt a szabadulószoba-biznisz beindult volna Budapesten, volt egy csapatépítős-nyomozós-vacsorás szolgáltatása (még Szőke Zoltán is benne volt a csapatban). Aztán az egészet térdre kényszerítette a válság, István pedig a multik védőernyője alatt húzta meg magát, amíg elült a vihar. A Sanoma Budapest médiacégnél (ami mostmár a Central Médiacsoport Zrt. tagja) a Kirakat.hu-nak és a Hotdog.hu-nak volt a marketing drivere, egy évvel később a Profession.hu házon belüli marketing vezetőjévé nevezték ki. Egyre többet kellett foglalkoznia performancia alapú marketinggel, és közben megnyomta a csengőt az Árukereső is, akik nemzetközi pozíciót ígértek neki – 28 évesen. A cég itthon piacvezetővé vált, István pedig öt másik ország ügyeiért is felelt. „Fel kellett ismernem, hogy nekem ez az építkezős dolog nagyon fekszik, elkezdtem keresni az ilyen lehetőségeket” – ebből lett a Szállás.hu, majd a Sanománál immáron teljes marketingrészleg vezetése.
Rácz István (Fotó: The Orbital Strangers Project)
Eközben született meg a nem időalapú álláskereső portál ötlete. Az allas.hu alapgondolata, hogy az önéletrajzok átrágása rendkívül hosszú folyamat, és sokszor egy pozícióra több száz jelentkező is jut, időhiány miatt viszont nincs idő mindent átnézni. 2008-ban valószínűleg hamvába holt volna „nem azért, mert akkor nem lett volna szükség munkaerőre, hanem mert a HR-esek egy részének az asztalán még írógép volt. Egyszerűen fel kellett zárkóznia a piachoz a cégeknek”.
Az allas.hu a szokásos önéletrajzfeltöltés-cégvadászás-jelentkezés hármast a bokájánál fogva rántotta fel a plafonra. Az oldalon arra kíváncsiak, mi az, amihez a legjobban értünk – és nem arra, hogy milyen munkát keresünk.
„Van például egy buszsofőr, aki csak sofőrködős állásokat keres, mert megszokta. Otthon szabadidejében elindít egy webshopot, és megtanul egy csomó mindent az online marketingről. Ha ezeket a képességeket is felviszi, lehet, hogy egy olyan állást is megpályázhat, amire nem is gondolt magától.” – mondja az alapító, aki azt vallja, hogy azért nem mindegy, hogy az ember hogy érzi magát munkában, és személyes küldetésnek érzi, hogy jobb munkahelyhez segítse az embereket.
A portál megkérdezi tőlünk, hogy mihez értünk, milyen végzettségünk van, milyen nyelvet beszélünk, milyen szinten, milyen tulajdonságaink vannak(közben ajánl is, így aki nem szereti magát dicsérni, kap egy kis bátorítást), és ahogy töltjük fel a rendszert, úgy pontosítja a találatokat a jobb oldalon a motor, ráadásul azt is megmutatja, hogy milyen százalékos eséllyel vághatunk neki a jelentkezésnek. (Megjegyzés: én például az újságírás kivételével mindenhova kellenék, targoncavezetőnek, HR ügyintézőnek, és arabul beszélő üzleti elemzőnek is hatvan százalék eséllyel jelentkezhetnék, bár arabul nem tudok. De simán lehet, hogy ez csak egy égi jel!)
Egyedül nem megy
Az alapításhoz befektetőt keresett, a második próbálkozásra sikerrel járt – a Jeremie-alapokkal is foglalkozó Tőkepartner Kockázatitőke Tőkebefektetőnél nyolc perc alatt eldöntöttek egy szokatlanul nagy, egymilliárd forint feletti befektetést “cserébe 90% feletti részesedést szereztek a cégben. Villámgyors növekedést várunk, és ez nem az optimista forgatókönyv. A megtérülés alapú marketing és a startupos gondolkodású csapat drága ” – teszi hozzá. Jelenleg 27 embert foglalkoztat a cég, a menedzsment tagjaival István már az előző munkahelyein is együtt dolgozott.
„A Tőkepartnernek több ehhez hasonló befektetése volt, több éves tapasztalatunk van a listing-alapú szolgáltatásokban” – mondja Makra Sándor, a Tőkepartner igazgatósági tagja. „Az állas.hu esetén az innovatív tartalom és persze a projektcsapat is nagyon meggyőző volt. Azért fektettünk be ennyi pénzt, mert úgy voltunk vele, hogy a kezdeti agresszív marketing a legjobb stratégia, és kelleni fog ennyi tőke ahhoz, hogy az indulás utáni veszteséges időszakot át lehessen hidalni. A társaságtól két éven belül nyereséges gazdálkodást várunk, négy év múlva pedig készen kell állnia, egy exitre. Úgy hisszük, hogy az egyik legsikeresebb befektetéseink egyike lesz. A befektetés forrása 30 százaléka magánbefeketetés, 70 százaléka állami/EU-s forrás.
Hogy lesz ebből pénz?
Egyszerűen: a munkaadó csak akkor látja a meghirdetett állásra jelentkezők elérhetőségét, ha befizet hétezer forintot. István szerint az elmúlt napokban az átlagos látogatószám hatvanezer egyedi felett volt, és kétezer kontaktlekérés történt. Úgy tervezi, hogy a magyar piac meghódítása után az Egyesült Államok és Dél-Amerika lesz a célkeresztben. „Még Törökországra gondoltunk, de a politikai instabilitás miatt lemondtunk róla”. Szerinte a modelljüket ugyan megpróbálhatják leutánozni a hazai álláskereső portálok, de a házon belül fejlesztett algoritmusaik vannak olyan bonyolultak, hogy ne tudják ezt csak úgy meglépni.