Az Egyesült Államok, Kína és Németország márkája ér a legtöbbet, márkaerőt tekintve Szingapúr áll az élen a magas életszínvonal és oktatási kiválóság miatt. Magyarország maradt az 54. helyen, de jelentősen értékesebb lett a márkája.
A világ vezető márkaértékelő szervezete, a Brand Finance a 2018-as Nation Brands Report tanulmányában kiszámolta, mennyit ér az egyes országok márkája a világon. Ehhez két mutatót számoltak: egyik a márkaérték, melyet dollárban határoztak meg, másik pedig a márkaerő-index, melyet egy százas skálán mérnek.
„Csak úgy, mint a vállalatoknak, a nemzetek esetében is fontos, hogy erős márkával vonzzák magukhoz a tehetségeket, befektetéseket, turizmust”
– állítja a vezetői összefoglalóban Danid Haigh ügyvezető.
A márkaérték tekintetében legtöbbet az országok gazdasági ereje nyomott a latban, ez látszik is az élmezőnyön. Az Amerikai Egyesült Államok idén is az élen végzett, értékét 23 százalékkal növelve 25,9 billió dollárt ér az USA-márka. Egy utcahosszal lemaradva követi Kína közel 13 billió dollárral, majd Németország, az Egyesült Királyság és Japán következik. A dobogó megegyezik a 2017-essel, de Japán hiába növelte márkaértékét öt százalékkal, a Brexit ellenére az Egyesült Királyság előzni tudott a kedvező gazdasági kilátások miatt. Ami szembetűnő, hogy az első négy helyezett mind legalább 20 százalékkal tudta növelni márkájának értékét, a német márka 28 százalékos emelkedésével a legnagyobbat ugró 10 ország közé katapultált.
A szűk élmezőnyben Oroszország és Indonézia márkaértéke nem változott, Svájcé némileg csökkent is tavalyhoz képest, az Egyesült Arab Emirátusok pedig fellépett a 20. helyre. A tíz legnagyobbat gyarapodó országmárka között hat afrikai (Kongói Demokratikus Köztársaság, Egyiptom, Kenya, Tanzánia, Etiópia és Ghána), négy európai (Ciprus, Szlovénia, Németország és Észtország).
A legnagyobb márkaértékkel bíró 20 ország. Forrás: Brand Finance Nation Brands Report 2018
A márkaerő-indexet (BSI)a Brand Finance tucatnyi mutatószámot vettek figyelembe három fő pillér mentén: termékek-szolgáltatások, befektetések és társadalom. Ez alapján Szingapúr megőrizte első helyét: 92,4 pontot szerzett az elérhető 100-ból, ezzel megkapta a legmagasabb AAA+ besorolást. A szerkesztők az ázsiai miniállam vezető pozíciójának indoklásánál kiemelik a Passion Made Possible szlogen alatt futó új országkampányt, a magas életszínvonalat, oktatás magas színvonalát és szerepét mint a régió technológiai és logisztikai központja. Az élmezőny így alakult Szingapúr után az első tíz helyen: Svájc, Egyesült Arab Emirátusok, Hong Kong, Hollandia, Finnország, Új-Zéland, USA, Norvégia és Egyesült Királyság.
Magyarország márkája 2018-ban 15 százalékot növekedett, 129 milliárdról 149 milliárd dollárra nőtt az értéke.
Ezzel megőrizte a tavalyi 54. helyezését, mögötte közvetlenül következik Szlovákia. Márkaerő-indexben pedig az erősnek számítő A+ besorolást érte el.
A teljes riport az összes helyezéssel és a módszertannal itt tölthető le.
Borítókép: Christine Roy // Unsplash