A hatósági ár főként a cementgyártó üzemeknek tett keresztbe. Ráadásul az üzemanyag-árstopot megszüntették, ezért az építőipari ársapka a paksi bővítést is megakaszthatja.
Bányajáradékot kell fizetni a cementgyártóknak a hatósági árnál drágábban adott áru után, ez pedig egyre nagyobb nyomást jelent – írja a 24.hu. A 20 ezer forint/tonnás cementipari árstop már tavaly július óta hatályban van, azóta azonban sokat romlott a pénz értéke. A bányajáradék az árkülönbségből származó bevétel 90 százalékát jelenti.
Paks II. is késhet
A rendelet azokra a nagyvállalatokra vonatkozik, amelyeknek 2019-ben az éves árbevétele elérte a 3 milliárd forintot. Magyarországon három cementüzem működik: a váci és a beremendi a Duna Dráva Cementé (DDC), míg a királyegyházi a francia Lafarge tulajdonában van. A Duna Dráva Cement adja a gyártás háromnegyedét, de a Lafarge-ra is vonatkozik a járadékfizetési kötelezettség.
A DDC szerint ez az ár az előállítási költségeket sem fedezi, ami ellehetetlenítheti a gyártást, hiszen folyamatosan veszteségesen működnek. A Lafarge is arra panaszkodott, hogy a termelési költségek alatt marad az értékesítésük; ellátási, szállítási problémákkal küzdenek, ráadásul egyre nehezebben fizetik ki a növekvő szén-dioxid kvótát is. Úgy látják, a jövő évre tervezett Paks II. beruházás hazai cementtel történő ellátása is veszélybe kerülhet.
Paks II. ellátása múlik az üzemanyagárak alakulásán is. A tervezett erőműhöz legközelebb eső beremendi és királyegyházi cementgyárak is több mint 100 kilométerre vannak Pakstól, a szállítás tehát rengeteg üzemanyagköltséggel jár. Becslések szerint a beruházás legalább 2 millió köbméter betont igényel majd, egy köbméter beton előállításához pedig 250-300 kilogramm cementre lesz szükség.
Ahogy arról a Forbes.hu is beszámolt, az építőipari alapanyagárak emelkedése már szeptemberig elérte a 20 százalékot ebben az évben, a termelői áraknál pedig még ennél is nagyobb volt a drágulás.