Az amerikai Forbes, az üzletre rálátó forrásai szerint összesen 100 millió dollárnyi tőkét vont egy újabb befektetési körben a Berlin Brands Group (BBG). A társaság ma már rég nem csak egy jól menő e-kereskedelmi startup, hanem az Amazon legfontosabb partnere Európában. Az e-kereskedelmi óriás piacterén új szegmens született: aggregátorok vásárolnak össze jól menő cégekből saját portfóliót, hogy aztán az Amazonon legyenek még nagyobbak.
A Berlin Brands Group szeptemberben zárt le egy nagy tranzakciót, akkor a Bain Capital szállt be 700 millió dollárral, kivásárolva a korábban 300 milliót a cégbe fektető Ardiant. A Forbes szerint az Ardian 40 százaléknyi részesedést (és az ezt terhelő hiteleket) adott át az új befektetőnek.
Meglepő módon, alig két hónapnyi szünetet követően most ismét az Ardian szállt be, kisebbségi részesedést kaptak az újabb tőkeinjekcióért cserébe.
Az amerikai Forbes szerint ez a kisebb tőkeinjekció 100 millió dollár volt. A cég már a Bain Capit-befektetés után elérte az 1 milliárd dollár feletti értékelést, vagyis ők a legújabb. európai unikornis.
„Jól ismerjük Peter Chaljawskit és csapatát. Velük és a Bain Capitallel együtt tovább kívánjuk erősíteni a BBG által az elmúlt néhány évben kiépített vezető pozíciót az európai e-kereskedelemben, mind az organikus növekedéssel, mind pedig felvásárlások révén” – mondta Marc Abadir, az Ardian Expansion ügyvezető-igazgatója.
DJ volt, aztán jött az Ebay, de Amazonon nőtt hatalmasra
A korábban DJ-ként dolgozó Peter Chaljawski 2005-ben alapította a BBG-t. Először DJ cuccokat árult az Ebay-en, de hamar rájött, hogy mekkora potenciál van az e-kereskedelemben. Egészen pontosan abban, ha mások által előállított termékeket a weben árul és nem csak helyben. Az internetnek köszönhetően amit Chaljawski jó áron beszerzett innen-onnan, el tudta adni ott, ahol a magasabb árat is kifizették érte.
A BBG üzleti modellje aztán erre épült: folyamatosan gyártókat vásárolt fel és e-commerce márkákat épített belőlük. A portfólióját folyamatosan szélesítette a cég, kínálatában a hangládák és keverőpultok mellett megjelentek a fitneszeszközök, kertészeti áruk, konyhai kis- és nagygépek. Aztán a cég elkezdett kisebb Amazon-beszállítókat felvásárolni. 2020-ban a portfóliójába már 42 márka tartozott és 334 millió eurós forgalmuk volt. Közben az Amazon egyik legnagyobb európai partnere lett. Magyarországon is jelen vannak, ők üzemeltetik a számos országban elérhető Electronic-Star webáruházat.
A BBG a mostani tőkebevonás után azt közölte, hogy az alapító Chaljawski továbbra is milliárd dolláros értékelés feletti cég többségi tulajdonosa maradt.
Ömlik a befektetői tőke az Amazon partnereibe
Ma már komoly piac épül arra, hogy startupok különböző független (third-party) kereskedőket és gyártókat visznek az Amazon platformjára vagy vásárolják meg azt, aki már egymaga jelen van az Amazonon. Ez egyfajta konszolidáció.
Az amerikai óriás piacterére persze bárki beléphet, de sokkal egyszerűbb, ha ebben egy közvetítő segít és nem önerőből kell megoldani. Pláne, amikor ilyen sebességgel növekszik az e-kereskedelem, ebben a versenyben senki sem akar lemaradni. Az Amazonon már jelenlévők pedig szívesen társulnak vagy állnak össze mással, hogy még jobb pozíciójuk legyen (vagy egyszerűen csak élnek a jó exit lehetőséggel).
A befektetői tőke pedig meg is találja ezeket a cégeket, így van miből kereskedő- és gyártócégeket felvásárolni.
Ezek az úgynevezett aggregátor cégek: befektetői tőkéből (hiszen forrás bőven van és még olcsó) vásárolnak ígéretes, de kisebb társaságokból portfóliót, amit aztán sikerre visznek vagy még tovább növesztenek az Amazon jól bejáratott e-kereskedelmi platformján. Ezek az aggregátorok folyamatosan kezelik a platformot, értenek a megfelelő árképzéshez, egységes és minőségi marketinget alakítanak ki, nagy lehetőség van a keresztértékesítésben, egyszóval: a szélesebb portfólió eleve nagyobb lehetőségeket rejt magában, mintha a kisebb cégek egymaguk próbálkoznának saját webshoppal vagy az Amazonon (vagy bármelyik más e-kereskedelmi platformon).
A német főváros igazi központja lett ezeknek az aggregátoroknak. Szintén Berlinben székel a rivális Razor Group, amely nemrég vont be 125 millió dolláros befektetést, vagy a SellerX.
De érkeznek Európába az olyan amerikai játékosok is, mint a Thrasio vagy a Perch, Londonból pedig az Olsam Group és a Hereos nézelődik a kontinensen, kinek az Amazon-üzletét érdemes felépíteni.
Az Európába érkező befektetői tőke felpörgött, de még így is elenyészőnek mondható, a pandémia kezdete óta az Egyesült Államokban a befektetők 12 milliárd dollárt öntöttek az e-kereskedelmi aggregátorokra a Marketplace Pulse adatai szerint. A 2018-ban alapított Thrasio két év alatt érte le az unikornis státuszt, októberben pedig újabb, 1 milliárd dolláros befektetési kört zárt (összehasonlításul, a 16 éves BBG eddig 1,3 milliárd dollárt szívott fel befektetőktől). A befektetői lelkesedést csak a súlyosbodó ellátásilánc-problémák és a szállítás növekvő költségei tudták némileg lehűteni. Egyelőre.
A legnagyobb Amazon-aggregátorok
- Thrasio / USA / Bevont tőke: 3,4 milliárd dollár
- BBG / Németo. / 1,3 milliárd dollár
- Perch / USA / 908 millió dollár
- Heyday / USA / 800 millió dollár
- Razor Group / Németo. / 572 millió dollár
- Merama / Mexikó / 385 millió dollár
- Boosted Commerce / USA / 380 millió dollár
- Elevate Brands / USA / 372 millió dollár
- Unybrands / USA / 325 millió dollár
- SellerX / Németo. /267 millió dollár
Fotók: Berlin Brands Group