Közel kétezer olyan üzleti tranzakció van az Egyesült Királyságban, amire nem csapnak le a tanácsadók. Ezt a piaci rést használná ki a magyar CMBP, ami mostantól kisebbségi tulajdonos lesz az IMAP új ágában.
Az Egyesült Királyságban terjeszkedik tovább a Concorde MB Partners (CMBP), a hírt Nagy Kálmán és Szendrői Gábor ügyvezető partnerek osztották meg a Forbes.hu-val. A CMBP mostantól kisebbségi tulajdonosa lesz az International M&A Partners (IMAP) újonnan létrehozott egyesült királyságbéli ágának.
CMBP és IMAP – Mi a különbség?
Az IMAP az Egyesült Államokban 1971-ben létrehozott független szervezet. A hálózat 450 nemzetközi szakértője elsősorban M&A-vel (mergers and acquisitions, azaz összeolvadásokkal és cégfelvásárlásokkal) foglalkozik, az egyik legfontosabb szereplő globálisan a közép- és nagyvállalatokat takaró középpiaci kategóriában. A szervezet 49 országban van jelen, Magyarországon exkluzívan a CMBP-vel dolgozik.
Az összeolvadás után létrejött CMBP ma az ország legnagyobb független, magyar tulajdonú tranzakciós tanácsadó társasága, ami nagyban támaszkodik az IMAP nemzetközi hálózatára. Az IMAP főleg abban segít, hogy a saját piacukon felkeresik és megtalálják a nemzetközi vevőjelölteket egy-egy magyar vállalatra, de fontos szempont az is, hogy a hálózaton keresztül kiszélesedik egy-egy piac vagy iparág ismerete. A CMBP a hasonló szereplőknél megszokott középvállalati fókusz mellett a hazai piacot domináló kisebb ügyletekre is koncentrál. „Ha mondjuk egy 200 millió eurós céged van, amit el akarsz adni, felsorakozik nálad mindenki a nagy nemzetközi szereplők közül. A magyar realitás inkább a tizenöt-harminc millió eurós ügylet, de ezekből is nagyon kevés van egy évben – magyarázza Nagy Kálmán. – A legnagyobb globális cégek ezt már nem tudják kezelni, Londonból ez a méret nem látható. A mi kapcsolatrendszerünkben viszont jobban komolyan veszik ezeket az ügyeleteket.”
Hogy egy ekkora kiterjedésű szervezet, mint az IMAP, miért nem volt jelen az elmúlt években egy akkora piacon, mint az Egyesült Királyság, szervezeti okokra nyúlik vissza. Nagyjából tíz éve, hogy az IMAP visszavonult, miután a szervezeten belül érdekellentétek alakultak ki a cég jövője kapcsán.
Az IMAP-ot az országban 2004 óta képviselő Clearwater International akkoriban azon az állásponton volt, hogy el kéne indulni az egységesítés útján. Ez azt jelentette volna, hogy a különböző országokban futó, különböző nevű IMAP-tagok egységesítik a brandjeiket. Sőt, a Clearwater hosszú távon azt is elképzelhetőnek tartotta volna, hogy teljes tulajdonosi összeolvadás történjen, és az így létrejött céget tőzsdére vigyék.
„Ennek nem volt realitása, nagyon sokfélék vagyunk a hálózaton belül – magyarázza Szendrői Gábor, a CMBP ügyvezető partnere. – Például nálunk sem lett volna egyértelmű a döntés: hiába van 15–20 éve Magyarországon is az IMAP, a Concorde név továbbra is erősebb, nagyon sok pénzbe kerülne ezt a kettőt összekötni.” A Clearwater végül kilépett a hálózatból, és bekebelezte a szintén IMAP-os dán Advizert és a spanyol–portugál IMAP-Lynx-et. A nemzetközi hálózat többi részének ez övön aluli ütés volt.
Az elmúlt tíz évben több alkalommal is megpróbálták újra lefedni a kiesett brit piacot, sikertelenül. Végül aztán több dolog is szerencsésen alakult, ami miatt idén nyáron újra napirendre került a kérdés. Az Írországban erős helyi szereplőnek számító Key Capitalnek (amely az M&A tanácsadás mellett vagyonkezelési, „wealth management” szolgáltatásokat is nyújt ügyfeleinek) egyre fájóbb pont volt a brit piacon kialakult vákuum. Közben a finn származású, de Angliában felnőtt M&A tanácsadó, a magyar CMBP-vel szakmai kapcsolatban álló Karri Vuori szintén elkezdett azon gondolkozni, hogy egy új M&A csapatot hoz létre az országban.
„Ezek az információk összetalálkoztak, és rájöttünk, hogy Karrinak is nagyobb sikerrel kecsegtet, ha az IMAP-pal áll össze, és nekünk is ez az érdekünk – meséli Szendrői. –
Innen indult az egész: a need már régóta megvolt, csak a lehetőség nem.”
A most létrejött, hat-nyolc fővel induló IMAP UK-ben (bejegyezve International M&A Partnership Ltd.) a Key Capitals, a magyar CMBP és Karri Vuori mellett csatlakozik még partnerként a Korn Ferry Board & CEO Services elnöke, Oliver Pawle, illetve tulajdonos lesz a menedzsment is. Az elemzőcsapat egy részét az írek és a magyarok adják majd.
A cél: a közepes méretű dealek
Míg Magyarországon évente kétszáz-háromszáz dealt ütnek nyélbe, addig az Egyesült Királyságban ugyanez a szám évi négyezer-ötezer. Ezek közül körülbelül kétezer olyan kisebb vagy közepes méretű (10–30 millió fontos értékű) tranzakció lehet, ami nagyon alacsony szinten intermediált, magyarázza Szendrői: azaz az üzletkötésben a felek nem M&A tanácsadókra hagyatkoznak, hanem például könyvelőkre vagy jogászokra.
Tehát van egy jókora piaci rés, amiért a nagyok már nem hajolnak le.
A CMBP viszont ideahaza épp a közepes méretű dealek elősegítésére szakosodott. „Bár Magyarországon ezek nem 10–30 millió eurósak, inkább 5–15” – teszi hozzá Nagy.
Az új angliai csapat ezt a kétezer tranzakciót venné fókuszba, mellette pedig az MBI-okat (management buy-in) is megcéloznák, egy kis csavarral. „Rengeteg olyan kis- és középvállalat létezik, jellemzően az 5–15 milliós tranzakciós méretben, amit nem lehet más módon eladni, csak menedzsmenteknek és menedzsmentek által összerakott csapatoknak. Erre nagyon sok úgynevezett search fund jött létre, amik tulajdonképpen arra szövetkeznek, hogy megkeresik ezeket a cégeket.” A CMBP ezt megfordította: körülbelül háromszáz-háromszázötven olyan emberrel vannak kapcsolatban Magyarországon, akiknek fel tudják mutatni a potenciális dealeket. Az Egyesült Királyságban nincs hasonló. „Ezt az IMAP szempontjából is fontosnak tartjuk, de pénzügyileg is látjuk értelmét” – mondják.
Hogy ez pontosan mit takar, arra Szendrői egy nemzetközi példát hoz. „Japánban van egy csapat, ami pont ugyanazt csinálja, mint mi, csak nem húszan vannak, hanem százötvenen, és nagyobbak a tranzakcióik. Ők most mentek tőzsdére egymilliárd dolláros értékeléssel, és évente csinálnak kétszáz tranzakciót egy évben.
Én Karrinak azt mondtam, hogy semmi ok nincs arra, hogy ő öt-tíz éven belül ne tudna egy ekkora céget építeni.
Kétezerből kétszáz, az még mindig csak tízszázalékos piaci részesedés.”