Noha korábban csak logisztikáról volt szó, mégis összeszerelő üzemet létesít a kínai akkumulátorgyártó cég egy debreceni állami telephelyen. A cég azt közölte: az épületben a sikeres tesztüzemet követően akkumulátormodulok összeszerelése folyik majd a raktározási tevékenység mellett.
Cikkünket délután a CATL Forbes.hu-nak is eljuttatott közleményével frissítettük.
Mi történt? A kínai CATL az INPARK Szigma Kft. telephelyét bérelte. A Civil Fórum Debrecen Egyesület tájékoztatóján elmondták: korábban a városháza arról tájékoztatta a debrecenieket, hogy itt csak logisztikai tevékenységet folytat az akkumulátorgyártó óriás, mára azonban kiderült, hogy egy összeszerelő üzem jön létre, amellyel az eddigi, a kérelemben szereplő 40 GW gyártókapacitást 49,2 GW/órára növeli a vállalat, erről a Népszava írt csütörtökön.
Miért fontos ez? A CATL a kibővített gyártókapacitás miatt már másodszor módosítja a korábban a kormányhivatalhoz benyújtott környezethasználati engedélyt, a most előterjesztett anyag pedig a civilek szerint aggodalomra ad okot, mert a város környezeti terhelése tovább nő.
Mi következik ebből? A civilek véleménye szerint álságos, amikor „zárt gyártási technológiáról” „négy karbonsemleges gyárról”, valamint „jószomszédi viszonyról” kommunikál a beruházó, hiszen a most benyújtott környezethasználati engedélymódosítási kérelemből megállapítható, hogy a már meglévő 51, szétszórtan elhelyezkedő légszennyező forrás száma emiatt további néggyel nő, amely nem a zárt technológiát támasztja alá, és tovább növeli a kibocsátási pontokat. A karbonsemleges gyár szlogenjével szemben a szén-dioxid kibocsátásról mélyen hallgat a dokumentum. A forgalmi adatok szintén növekedést mutatnak, a napi 350 tehergépjármű további negyvenöttel nő, az általuk okozott terhelést nem említik, ez hiányzik az anyagból – olvasható a civilek állásfoglalásában. A debreceni önkormányzat szerint a Civil Fórum sorozatosan támadja azokat a beruházásokat, amelyek lehetővé tették, hogy a város iparűzési adóbevétele a 2014-es 10 milliárd forint bő háromszorosa legyen 2024-ben, azaz 34,5 milliárd forint, úgy, hogy a most épülő legnagyobb cégek, többek közt a BMW még nem is termelnek. Hozzátették: a beadvány hiánypótlási mellékletében a CATL kötelezettséget vállalt az NMP (N-metil-2-pirrolidon oldószer) kibocsátás csökkentésére a németországi üzeméhez hasonló mértékre, illetve vállalta a tisztított szennyvíz használatát is.
Mit mond a CATL? A CATL a beruházás 2022-ben történt bejelentésekor kitért arra, hogy mekkora területen tervezi tevékenységét. A terület használatba vétele több lépcsőben, adásvétellel és bérleti szerződés útján történik, közölték a Forbes.hu-val. A CATL minden esetben konkrét megrendelések alapján dönt beruházásairól, így történt ez a magyarországi termelőbázis esetén is. A szóban forgó és időközben elkészült logisztikai csarnokot a CATL Debrecen júniusban átvette, jelenleg a technológiai eszközök telepítése folyik. Az épületben a sikeres tesztüzemet követően akkumulátormodulok összeszerelése folyik majd a raktározási tevékenység mellett. Az akkumulátormodulok összeszerelése az akkumulátorcellák gyártásának utófolyamata. Az akkumulátorcellák gyártása a CATL saját beruházásában épülő üzemcsarnokban zajlik majd.