A repülőgépgyártó megsérthette a halasztott vádemelési megállapodást, amely évek óta működése garanciájaként szolgált.
Mi történik? A Reuters információi szerint az amerikai ügyészség azt javasolja a Szövetségi Igazságügyi Minisztériumnak (Department of Justice, DOJ), indítson büntetőeljárást a Boeing repülőgépgyártó ellen. Ennek oka, hogy az ügyészek úgy látják, a cég megszegte a 2021-ben kötött halasztott vádemelési megállapodást. A DOJ-nak július 7-ig kell döntenie a vádemelésről. A tisztviselők még májusban jutottak arra, hogy a Boeing megszegte a 2021-ben kötött vádemelési megállapodást. Ennek értelmében a Boeing ellen egészen addig nem indították volna meg a vádemelési eljárást, amíg a cég felül nem vizsgálja a működését, valamint rendszeres jelentést ad a hatóságoknak. Emellett 2,5 milliárd dollár megfizetését is vállalta a cég.
Mit jelent ez? A halasztott vádemelési megállapodás hasonlít a felfüggesztett börtönbüntetésre. Ilyenkor bár megtörténik a vádemelés, annak végrehajtását határozatlan időre felfüggesztik. Így történt a Boeinggel is, ami ellen azután emeltek vádat az Egyesült Államokban, hogy 2018 végén az etióp légitársaság, 2019 márciusában pedig az indonéz légitársaság egy-egy Boeing 737 MAX 8 típusú repülőgépe lezuhant. A balesetekben 346 utas és a személyzet vesztette életét.
Mi történik ezzel a céggel? Az utóbbi időben nagy nyomás nehezedett a Boeingre. A korábbi tragikus balesetek után januárban egy repülőgép ajtópanelje a levegőben felrobbant, majd újabb és újabb hibákat találtak a gépeken. Márciusban ezt követően írtunk arról is, hogy távozik a posztjáról a Boeing repülőgépgyártó vezérigazgatója, Dave Calhoun.
Kontextus. A Boeing 737 Max konstrukciójával kapcsolatban már 2018 óta több ízben jelentős problémák adódtak. Először 2018 végén és 2019 elején, fél éven belül két utasszállító is lezuhant egy hibás repülésirányítási-rendszernek köszönhetően, ami a 737 Max nagyobb és emiatt előrébb tolt hajtóműveinek megváltozott aerodinamikai karakterisztikáit igyekezett a háttérben orvosolni, és amivel kapcsolatban a Boeing nem adott megfelelő tájékoztatást a megrendelőknek és végső soron a pilótáknak. Ezután egészen 2020-ig nem repülhettek a 737 Max-ok.