Idén tavasszal újabb, 17 milliárd forint értékű beruházás-sorozat indul a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren, az egyes és a kettes terminált is érinti.
Mi történt? A Budapest Airport 2019 tavaszán nagyszabású fejlesztéssorozatot kezdett el, és az elmúlt öt év alatt a 130 milliárd forintot is meghaladta a repülőtér-fejlesztések értéke. Idén tavasszal újabb, 17 milliárd forint értékű beruházás-sorozat indul, amelynek keretében felújítják a műemlékvédelem alatt álló 1. terminált és a 2. terminálhoz kapcsolódóan is több infrastrukturális, kapacitásnövelő és minőségfejlesztő beruházás kezdődik, derült ki a Forbes.hu-nak is eljuttatott közleményből. Az egyes terminálon az épület homlokzatát részlegesen felújítják, az üveg előtetők és felülvilágítók állapotát javítják, a terminál főbb belső tereit és a mellékhelyiségeket felújítják és az épületben használt világítást LED-es megoldásra cserélik és a biztonsági rendszereket is fejlesztik. A 2. terminálhoz közel 2000 férőhelyes parkolóház épül, átalakítják a repülőtér csatornahálózatát, valamint bővítik a vízelvezető rendszert. A növekvő forgalom miatt megkezdődnek a repülőgépek földi kiszolgálásának helyet biztosító új forgalmi előtér kiépítéséhez szükséges földfeltöltési munkák, és több beszállítókapu lesz.
Kontextus. 2024 első negyedévében a Budapest Airport több mint 3,4 millió utast kezelt, 10,2%-kal többet, mint a járvány előtti rekordévben, és a növekedés áprilisban sem állt meg; az ország legfontosabb légikikötője 1,4 millió utast fogadott. Az éves utasforgalom várhatóan túlszárnyalja majd a 2019-ben regisztrált 16,2 millió főt, 2030-ra pedig a 30 milliót is meghaladhatja. „A jelenlegi kapacitásaink bővítése és a 2. Terminál szolgáltatásainak folyamatos fejlesztése szükséges. Májusban jelentős munkálatok kezdődnek, számos területen megteremtve a kapacitásnövekedés alapjait, ami hosszú távon szolgálja majd az utaselégedettséget és azt, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér a jövőben is a régió legjobb légikikötője maradjon” – mondta a közlemény szerint Kam Jandu, a Budapest Airport vezérigazgatója.
Miért fontos ez? A reptér többéves fejlesztési folyamat végére tesz pontot, ami értéknövelő tényező lehet az állammal kötendő dealben. Ahogyan arról korábban mi is írtunk, a repteret üzemeltető vállaltban az állami Corvinus Zrt. és a francia Vinci szerzi meg a részvényeket 80:20 százalékos arányban, majd katari befektetőt vonhatnak be, és ezzel 51 százalékra csökkenhet az állam tulajdonrész.