A 2020-30-as időszakra szezononként 110 millió euróért szállíthat mezeket a német sportszergyártó óriás az európai klubfutballt az utóbbi három évben uraló Real Madridnak.
A pénzügyileg legsikeresebb sportvállalkozások egyértelműen az európai futballklubok, bevételeik egyik fontos pillére, mennyit húznak be szezononként a szponzoroktól. Kétfajta szponzor van: az egyik azért fizet, hogy a logója megjelenjen a csapat mezén, a stadionban, vagy egyszerűen csak a kereskedelmi termékein; és vannak a mezszponzorok, vagyis azok a sportszergyártó óriáscégek, akik mezt és sportfelszerelést szállítanak a csapatnak. Utóbbi esetben nem a csapat fizet az eszközökért, hanem a sportszergyártó fizet azért, hogy szállíthasson. Elég egyszerű, hogy miért: ez az egyik leghatásosabb marketingeszközük. A mezek eladásából befolyó összeg ezután a sportszergyártóhoz folyik be, annak csak egy töredékét kapja a klub. Az is elég egyértelmű, miért jó ez egy klubnak: előre be tudja biztosítani költségvetése egy részét, ráadásul fixen.
A spanyol Expansión szerint hamarosan aláírhatják a sporttörténelem legértékesebb szponzorációs szerződését. 1998 óta megszakítás nélkül az Adidas volt a Real Madrid beszállítója, a legutóbbi szerződésük alapján évi fix 42 millió eurót fizettek a csapatnak, bizonyos tételek teljesülése esetén plusz tíz milliót. A mostani megállapodás ennek több mint kétszerese, ráadásul fixen. Ezen felül évi plusz 40 millió euró is ütheti a csapat markát, ez a mezeladási számoktól is függ. Vegyük ide, hogy tavaly ősszel új megállapodást kötöttek a Fly Emirates légitársasággal is, az ő logójuk lesz a mezen 2022-ig. Ez azt jelenti, hogy
a Real Madrid a 2020/21 szezonban akár 220 millió eurót is kereshet csak azzal, hogy a játékosok felveszik a munkaruhájukat.
A jelenleg érvényben lévő megállapodások alapján ezzel 2020-ban a madridi királyiaké lesz a legdrágább mez. A szerződést ugyan még nem írták alá, de a kiszivárgott hírek szerint a felek megegyeztek.
Jól fog jönni a plusz bevétel, a Real Madrid 575 millió eurós gigahitelt vett fel, ennek jó része, 400 millió euró megy el a stadion 2020-ig tervezett rekonstrukciójára, a 80 ezres arénát teljesen befedik majd.
Így fog kinézni a Real Madrid stadionja a felújítás után
A Deloitte kimutatása szerint a 2016/17-es szezonban a Real összes kereskedelmi bevétele (tehát a szponzorációs bevételektől egészen a Real Madrid címerrel ellátott és eladott bögrékig) volt 300 millió euró úgy, hogy ebből az Adidas és a Fly Emirates 52+28 milliót eurót tett ki – és nem mellesleg az összbevétel 45 százaléka jött innen. Megnézve a csapat pénzügyi eredményeit, az is látszik, hogy az összes szponzori- és licencszerződésből 239,7 millió euró folyt be tavaly, ami 18 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Az idei terv a kereskedelmi bevételekre, 305 millió euró – miközben a csapat teljes költségvetési átlagosan évi 750-800 millió euró.
A Real és az Adidas 2016 óta tárgyaltak az új szerződésről, Madridban ugyanis nem nézték jó szemmel, hogy az Adidas egy igencsak nagyvonalú ajánlattal megnyerte magának az addig az amerikai Nike-val dolgozó Manchester Unitedet. Miközben az angol csapat az elmúlt években csupán egyetlen nemzetközi trófeát nyert, azt is a második számú kupasorozatban, az Európa-ligában, addig a Real történelmi időszakát élte: a 2017/18-as kiírással bezárólag egymást követő három szezonban hódította el a Bajnokok Ligája (BL) serlegét. Közben a Nike bebiztosította magát a Real örök riválisánál, az FC Barcelonánál egy szezononkénti 105 millió eurós szponzori szerződéssel. Hiába élte történelme egyik legsikeresebb időszakát a Real, a meze az “olcsók” közé tartozott.
A mezszponzorok és a velük kötött hosszabb távú szerződések felértékelődtek: egyre nagyobb a mozgolódás ezen a szinten is. A londoni Arsenal 300 millió fontért vált Pumáról Adidasra a következő szezontól, közben a Manchester City a Nike-ot dobhatja, hogy a Pumával szerződjön le.