A koronavírus alatt többet adunk ki az élelmiszerekre, a közműszolgáltatásokra és az egészségügyi termékekre is, a ruházat, szeszes italok és az utazás pedig mind-mind visszaesést tapasztalt – derül ki a Billkiller és a Pulzus közös kutatásából. Mobil téren is többet fizetünk, de ha nem vigyázunk, több tízezres költség lehet évente a rossz választás.
Nagyjából minden tizedik magyar költ jelentősen nagyobb összeget a mobiltelefon-használatára a pandémia következtében. A fogyasztói kosárban növekvő kiadással szerepel még az élelmiszerek (45 százalék költ többet), a közmű szolgáltatások (22 százalék) és az egészségügy (15 százalék) is.
A magasabb adatforgalmi igények miatt a mobilelőfizetők 10 százaléka korlátlan mobilcsomagra váltott, ugyanakkor sok a tarifacsomagok miatt kialakuló felesleges kiadás.
„Tavaly márciusban sokunk élete szinte egy csapásra addig elképzelhetetlen mértékben vált virtuálissá. Ez a szinte felmérhetetlen telekommunikációs igény a mobilköltéseinkre is drasztikus hatást gyakorolt; a felhasználók a hirtelen szükség miatt szinte mérlegelés nélkül váltottak nagyobb mobilcsomagra, ám erősen kérdéses, valóban a számukra legoptimálisabb ajánlatot választották-e” – mondja Halmai Attila, a Billkiller alapítója. A szakember elmondása alapján
éves szinten átlagosan 55 ezer forintot fizetnek ki feleslegesen az előfizetők a mobilszolgáltatóknak.
Szeszes italra és ruhára is kevesebbet költünk
Nem meglepő, hogy az elmúlt évben a fizikai találkozók ritkulása miatt egyre kevesebbet költünk ruhára – minden ötödik megkérdezett vásárolt kevesebbet, míg a szeszes italok is hasonlóan visszaszorulóban voltak (aminél a szórakozóhelyek bezárása lehet a mögöttes indok).
Az életünk digitális térbe való átfordulása jelentősen felpörgette a kiszolgálandó adatmennyiséget: a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) adatai szerint
a belföldi negyedéves mobilinternet-forgalom 2020 végén túllépte a 126 millió gigabyte-ot, miközben egy évvel korábban még a 100 milliót sem érte el.
A hazai telefonhívások forgalma pedig egy év alatt 18 százalékos emelkedéssel 7,1 milliárd percre nőtt.
Ennek eredményeképpen váltottak sokan (10 százalék) új, nagyobb csomagra: ugyanakkor erősen kétséges, hogy az ugyanazon mobilszolgáltató által kínált nagyobb, esetleg korlátlan csomagajánlat a legoptimálisabb választás.
Akár közel tízezer forintos különbség is lehet két ugyanolyan tartalmú ajánlat árában szolgáltatótól függően a Billkiller szakértői szerint.
„A kutatási adatainkból az látszik, hogy a fogyasztók lényegében ki vannak szolgáltatva a mobilcsomagról való döntéskor, nem áll a rendelkezésükre a felelős és tudatos döntéshez szükséges minden információ egyszerűen hozzáférhető formában” – mondja Sallai Ákos, a BillKiller társalapítója.
Szerencsére azonban egyre nagyobb a fogyasztói tudatosság, az árösszehasonlító appok (mint például a Billkiller) előretörése. „Megváltozott a fogyasztói gondolkodás, hiszen sokat »okosodott« a fogyasztó, mert rákényszerült. Már nem csak érzéseire hallgat, hanem összehasonlít, végiggondolja igényeit, következetesen érvényesíteni akarja érdekeit is” – mutat rá a pandémia egyik lehetséges pozitív hatására dr. Törőcsik Mária fogyasztói magatartás-kutató, a Pécsi Tudományegyetem tanára.
Fotó: Priscilla du Preez // Unsplash