Ha akarná, Magyarország is képes lenne leválni a Barátság kőolajvezetékről.
Mi történt? Prága példájához hasonlóan Magyarország is képes lenne az Adria felől kiváltani orosz nyersolajbehozatalát – vélekedtek a Népszavának szakértők a Csehországot, Szlovákiát és Magyarországot ellátó, orosz eredetű, Barátság nevű kőolajvezeték kapcsán felreppent hírekről. A múlt hét szerdán Lukas Vlcek cseh ipari és kereskedelmi miniszter bejelentette, hogy Csehország nem kap olajat az orosz eredetű Barátság-vezetékről. Pénteken aztán, a szállítások, a biztonsági készletek igénybe vétele nélkül, helyreálltak.
Kontextus. Szakértők felhívták a figyelmet: nemrég, Prága igényei alapján, bővítették az Adriai-tengert Ausztrián át Németországgal összekötő TAL-vezetéket. Így az ország két finomítója akár már ma teljes mértékben átállhatna „tengeri” kőolajra. Igaz, a 2025. júniusáig tartó, eddig igényeik 58 százalékát biztosító orosz szerződésüket hagyják még kifutni, ám azt már valószínűleg nem hosszabbítják meg.
Mindeközben a Mol. A Mol a szintén az Adriáról eredő, hasonló nevű vezetéken át ugyancsak képes lenne ellátni a százhalombattai, illetve a szintén a tulajdonában lévő, pozsonyi finomítót. Ha esetleg mindkét egység teljes üzemre állna át, lehetne szükség némi horvátországi bővítésre, de ezt olcsón és néhány hónap alatt meg lehetne oldani – tették hozzá. A váltás egyelőre mégse túl „olajozott”. Az Orbán-kormány visszatérően kiáll a Barátság-vezetéken keresztüli orosz ellátás mellett. Olyannyira, hogy amikor Volodimir Zelenszkij ukrán elnök a nyáron megtiltotta az orosz Lukoil olajszállítmányainak továbbítását, a Mol egy titkos tárgyalássorozattal talált egy, a szállítások eredeti szintjét fenntartó megoldást. Tény, hogy az orosz olaj olcsóbb a többinél, de utóbbiak is nyereséggel finomíthatók, tehát az erkölcsileg megkérdőjelezhető moszkvai kapcsolat inkább csak extraprofitot biztosít a Mol és így a magyar kormány számára – fogalmaztak a lap forrásai.