A rövid- és középtávú utakra tervezett Irkut MC-21 az amerikai és az európai gyártó legfontosabb piacaira szeretne betörni, a legnagyobb számban eladott két gépcsalád, a Boeing 737 és az Airbus A320 duopóliumát célozva.
Oroszország szeretné megszorongatni az Airbus és a Boeing elsőségét az égben: a hosszasan elnyúló kezdeti nehézségek után egy új repülőgép született Irkut MC-21 néven. A rövid- és középtávú utakra tervezett orosz gép egyértelmű konkurenciát jelent az említett gyártók számára. Október 17-én az MC-21 a gyártó UAC szibériai telephelyéről, Irkutszkból a Moszkva melletti Schurowski katonai repülőtérre repült, a 4500 kilométeres utat hat óra alatt gyűrve le. „Minden rendszer hiba nélkül tette a dolgát” – jelentette ki Oleg Kononenko pilóta.
Nem mellékes részlet: az MC-21 építését az 1990-es években még Jak-242 néven tervezték, de a megbízhatatlan technika időről időre visszavetette a megvalósulást. Most viszont végre sorozatgyártásra kész, miután 2003 óta dolgoznak a projekten és a gépnek 2012 óta üzemben kellene állnia, amit később 2015-re módosítottak, jelenleg úgy fest, 2018-ban indulhatnak el a gépek. Az új gép először idén májusban emelkedett a magasba egy rövid körre.
A gép technikai karakterisztikája azonban stimmel: a széles törzsű gépként meghatározott gépben 163-tól akár 211 utas is elfér, kialakítástól függően. A törzs speciális polimer-kompozitból készül – hangsúlyozta Anatolij Szerdjukov, az állami Ipari- és Hadiipari holding, a Rostec repülési vezetője (ehhez a holdinghoz tartozik a gyártó UAC is). A magas hatékonyság a felhasznált új anyagoknak köszönhető, amelyek az új dizájnnak nagyjából a 30 százalékát teszik ki. „Számítások készültek rá, hogy a közvetlenül jelentkező üzemelési költségek 12-15 százalékkal alacsonyabbak lehetnek a hasonló modellekhez képest” – mondja Szerdjukov.
Megtakarítást vár a gyártó az újfajta hajtóművektől is: a későbbi vásárlók itt a hazai PD-14-es és az amerikai gyártó, a Pratt&Whitney turbinái közül választhatnak. Az érdeklődés nagy: már 175 határozott megrendelésük van, közülük a legnagyobb vásárló a többségében állami Aeroflot. Az orosz média a közelmúltban számolt be a mexikói fapados Interjet érdeklődéséről. „Az MC-21 nagyon érdekel bennünket, mert a felhasznált anyagoknak köszönhetően a gép könnyebb és így kevesebb üzemanyagot használ fel. A motorok Észak-Amerikából származnak, de azt reméljük, hogy az oroszok saját motort is fejlesztenek, amivel még könnyebb lesz” – mondja Miguel Alemán Velasco, a mexikói cég elnöke. Interjet már az UAC vásárlója, 22 Szuhoj-Superjetet vásároltak, ami az MC-21 kistestvérének tekinthető.
Az UAC reméli, hogy az új típusból 900-1000 darab körül értékesíthetnek. A piac nagyon attraktív. Az Airbus A320-as család és a Boeing 737 világszerte a legtöbbet értékesített típusok. Csak az A320-asból eddig csaknem 7800 darabot adtak el, míg a jóval idősebb 737-esből már 9700-at. És a kereslet nem lanyhul. Az Airbus előrejelzése szerint 2036-ig a 100 üléses gépeknél nagyobb flottával rendelkező társaságok 40 000 repülővel megduplázzák a jelenlegi kapacitásaikat.
Csakhogy az újonnan reménykedőknek akad egy kis problémájuk: a nemzetközi társaságoknak nehéz olyan új típusokat vásárolniuk gyártóktól, akik eddig nem voltak jelen a piacon. Nehéz kiszámolni egy teljesen új repülőgéptípus üzemelési költségeit. Az olyan óriások, mint az Airbus vagy a Boeing arra is támaszkodhatnak, hogy világszerte szerviztámogatást adnak és a felmerült problémákra megoldást nyújtanak.
Az újoncok megjelenése egyáltalán nem garantált a piacon. Éppen ezért nem meglepő, hogy az olyan gyártók, mint az orosz UAC, melynek bár számos előrendelése van az MC-21-re, ezekre az üzletekre hazai társaságokkal vagy lízingszerződések keretében kerül sor. A nyugati légitársaságoktól eddig csekély volt az érdeklődés. Az Interjet az első követ dobta az állóvízbe. Az oroszoknak ezzel együtt is sietniük kell, Velasco az első gépet már 2018-ban szeretné. Denis Manturow eloszlatja a hiú reményeket, az első mexikói szállításokat 2021-re ígéri. A további késések megtiltva.