A magyar BeChameleon megnézi, hogy használja a telefont a tulajdonos, és magától kikeresi a neki leginkább passzoló csomagot.
Patkó Zoltán, a BeChameleon ügyvezetője nem ismeretlen a magyar telkó-világban, a Mobile Online Kft. egyik tulajdonosa, ami a hazai mobil feltöltő-kártyás értékesítések szereplője. Adott volt az út, hogy az előfizetéses piacra is elkészüljön egy innovatív digitális értékesítési megoldás egy mobil alkalmazás formájában, ami segíti az ügyfeleket abban, hogy összehasonlíthassák a különböző mobilszolgáltatók tarifacsomagjait és abból kiválaszthassák a számukra legmegfelelőbbet. „Túlzás nélkül állítható, hogy Magyarországon, akárcsak a világ számos országában, a fogyasztók számára nem átlátható a kínálat, a mobilszolgáltatók nem kifejezetten „barátilag“ viszonyulnak ahhoz az elképzeléshez, hogy az általuk kínált csomagok közötti különbséget az ügyfelek tisztán átláthassák” –vázolja a helyzetet Patkó Zoltán.
A start-up számára a Concorde MB Partners szerezte a tőkebefektetést. A 2017 februárjában lezárult tranzakció során ebben a formában hazai és külföldi magánszemélyek támogatták az induló vállalkozást, akik a tervek szerint egy éven belül a társaság részvényeseivé válnak.
Már korábban is léteztek ezeket összehasonlító oldalak, de az eddigi megoldások alapvetően olyan website-ok, amelyeken az ember a legjobb tudása szerint maga ír be adatokat arról, hogy szerinte mennyit telefonál, netezik, sms-ezik. Ahhoz, hogy reálisan értékelhető legyenek az így közölt információk, olyasfajta tudatosságra lenne szükség, amivel a legtöbb ügyfél nem rendelkezik. Ezt átgondolva adódott az elképzelés, hogy egy olyan applikációt fejlesszen, amely felhasználja a telefonon lévő információkat, azaz a tényleges adatokból indul ki. Ennek során nem arra kíváncsiak, hogy ki kit hív fel, hanem hogy mennyi ideig telefonál, hány sms-t, mms-t küld, mennyi adatot forgalmaz, így az igazán szenzitív adatok érintetlenek maradnak. Ezek alapján adja meg az applikáció, hogy az egyes szolgáltatóknál számára melyik a legköltséghatékonyabb, legolcsóbb megoldás.
Patkó Zoltán / Kép: Orbital Strangers
Az ötletet megvalósítás követte, 2016-ban Magyarországon elvégeztek egy pilot-kísérletet: háromezres mintán teszteltek, amiból kiderült, hogy fogyasztási szokásaik alapján az emberek több mint 60 százaléka nem a megfelelő csomagban kommunikál, és több mint 40 százalékuk nem is a neki leginkább passzoló mobilszolgáltatónál ügyfél. Az emberek egyharmada hajlandó volt abba belemenni, hogy a váltás ügyében visszahívást kérjen az ügyfél által kiválasztott szolgáltatótól és több mint 15 százalékuk váltott is szolgáltatót.
A Magyarországon május óta ingyenesen letölthető applikáció felajánlja, hogy ha az ügyfél szeretné a szolgáltatók megkeresik és a teljes váltás folyamatát levezénylik úgy, hogy az ügyfélnek akár el sem kell mozdulni a kanapéjáról. A szolgáltató egy szerződésben rögzített díjért potenciális ügyfeleket kap cserébe, méghozzá úgy, hogy segítséget kapnak ahhoz, hogy milyen érvrendszer mentén lehet az ügyfeleket rábeszélni mondjuk arra, hogy hagyják ott korábbi szolgáltatójukat.
Mindenkivel számol
Az applikáció mindegyik magyar szolgáltató (Telekom, Telenor, Vodafone, UPC) publikus tarifájával számol, és jelenleg UPC és a Telekom számára tudnak értékesíteni, a többi szolgáltató megkeresése, jelenleg is zajlik. A BeChameleon app egyelőre magyar és angol nyelven Androidra letölthető változat készült el: „Azért az Android platformmal kezdtünk, mert a piacrészesedése sokkal nagyobb, azokban az országokban ahol jelen vagyunk, másrészt ezen ügyfelek kicsit árérzékenyebbek. Az iOS megoldás még júliusban érkezik.“
Az eddigi tapasztalatok alapján egy átlag magyar felhasználó (havi 2500-3000) évi 25-30ezer forinttal csökkentheti a mobilszámláját. Az októberben életbe lépő elektronikus hírközlésről szóló törvény módosítása – ami a telekommunikációs- és televíziós műsorszolgáltató cégek szerződéskötési kereteit, közte a szolgáltató váltást megkönnyítette a fogyasztó számára – minden bizonnyal jelentősen növeli majd az app felhasználóinak számát.
Egyébként nem Magyarországon vezették be először az appot, és elsősorban nem is a hazai piac a fókusz, hanem egy erős nemzetközi lefedettség kiépítése. Horvátországban már januárban elindultak, és Angliában, Szingapúrban, Kuvaitban, Malajziában, Brazíliában és Olaszországban is az indulás előkészítésén dolgoznak. Eddig közel 20 ezer usert tudhatnak magukénak, ebből kilencezer magyar. Mindenütt helyi alvállalkozók, szakértők bevonásával készül az applikáció helyi változata. Az algoritmust 18 hónapig fejlesztették, az volt a cél, hogy legyen egy minden ország mobil díjcsomagjain használható alapprogram, amit aztán egy-másfél hét alatt az adott piacra lehet specializálni. Patkó Zoltán szerint vállalkozásuk kicsit „hit and run” jellegű:
„Ez egy gyorsan, nagy cash-flow-t termelő sztori, aminek a piacra lépési költsége minimális. Bár a fejlesztés hosszú idő volt, de nem került sokba. Az egyes országokra az app rövid idő alatt létrehozható, így lehetséges a gyors terjeszkedés.”
Maguk a szolgáltatók egyébként a fejlett világban egyre inkább a flat-csomagok irányába mozdultak el: korlátlan beszélgetést, korlátlan sms-ezést ajánlanak. A csomagok között egyre inkább az adatforgalom mennyiségében és árában adódik különbség. De például az amerikai Sprint olyan csomaggal jött ki júliusban, amiben minden korlátlan és még egy évig ingyenes is a szolgáltatás. De ha ez válik világszinten trenddé, akkor a cég mire számítha a jövőben?
Patkó Zoltán szerint a világ számos országban még évekig nem ez lesz a helyzet: „Ráadásul van a tarsolyunkban még pár ötlet arra vonatkozóan, hogy ha már fenn van a felhasználó telefonján az alkalmazás, akkor azzal mit lehet kezdeni, hisz nagyon nagy érték. Számos ötletünk van arra, hogy miként lehet majd az alkalmazást tovább fejleszteni és a használók számára hosszú távon is relevánssá tenni.”