Körösényi Bori a vállalkozására szánt összes pénzét otthagyta abban a marokkói hegyi községben, aminek létezését is csak az sejti, aki ismerős a környéken. Remélte, hogy a hárommillió forint értékű berber szőnyegkészlet hiánytalanul eljut majd Magyarországra.
A közgazdász végzettségű Bori második gyermeke születése után új szakmai kihívásokra vágyott. Beiratkozott egy szőnyegszövő kurzusra, és ihletet keresett. A marokkói Azilal régióból származó szőnyegekre már korábban felfigyelt. Tetszett neki, hogy a natúr gyapjú alapon erős színekkel és mintákkal dolgozó szövőközösségek kortárs darabokat készítenek. „Nagy felfedezés volt, hogy az Azilalok mennyire modernek.
Az arányérzék tetszett meg: a szőnyeg úgy lesz izgalmas, hogy a végeredmény mégse csiricsáré.”
Az Atlasz hegység szövőközösségei több ezer éves hagyományos technikákkal készítenek modern szöveteket, a termék nem tudatos tervezés, hanem ösztönös szövés eredménye. Ugyan maga a csomózási technika és stílusjegyek már generációk óta öröklődnek, még sincs két egyforma szőnyeg. Borit első körben az inspirációszerzés motiválta, de hamar rájött, hogy a szőnyegek hazai forgalmazásával piaci rést is betölthet. „Itthon nem nagyon láttam főprofilként hasonló kínálatot. Az orientális, mélybarna szőnyegek elérhetők, de én modern vonalat kerestem.”
Körösényi Bori, a Berber Budapest alapítója // fotó: The Orbital Strangers
Ismerősökön keresztük jutott el egy Tarik nevű marokkói fiatalemberhez, aki jelenleg is fő kapcsolattartója, és akin keresztül végül is az a bizonyos első szállítmány is hiánytalanul megérkezett Budapestre, és beindította a boltot. A berber közösségek gyakorlatilag a térképen sincsenek fent, így Tarik óriási segítség volt már a felkeresésükben is. Szerepe a karantén ideje alatt még inkább felértékelődött. Bori és férje, Pásztor Tamás a határzárak miatt csak az első alkalommal utaztak le a gyártás helyszínére, aztán online folytatták a beszerzést és a szállítást. Tarik felmegy a hegyekbe, telefonnal lefotózza például, hogy Fadma, az egyik szövőnő hogyan halad a szőnyeggel, majd a képet neten továbbítja Borinak.
A Berber Rugs Kft. 2020-ban már nettó 19,5 millió forintos árbevételt, és nettó 5 millió forintos adózott eredményt ért el.*
A vásárlások mellett a bérbeadások is nőnek, egyre több lakberendező és építészstúdió kölcsönözi ki például fotózásokra az egyedi darabokat.
Hogy mi adja a kiadások legnagyobb részét, milyen kalandos úton jutnak el a szőnyegek a végcélig, és honnan jön be a legtöbb vásárló, kiderül a Forbes márciusi számából! Az újságban címlapsztori a Kreinbacher-pezsgők milliárdos borászáról, friss lista a legbefolyásosabb magyar nőkről, címlapsztori a porté az újonnan kiadót alapító Halmos Ádámról és exkluzív információk a Szamos, a Zing Burger, a Transferwise és a Banzai Cloud háza tájáról. Lapozz bele a magazinba!
*Nyomtatott cikkünkben rosszul írtuk a 2020-as bevétel összegét. A tévedésért elnézést kérünk.
A kiemelt képen Körösényi Bori, a Berber Budapest alapítója // fotó: Orbital Strangers