Néhány héttel ezelőtt a feleségem rávett, hogy menjek el vele egy bevásárlóközpontba. Manapság már ritkán járok ilyen helyekre, ezért úgy gondoltam, hogy nosztalgikus és szórakoztató lesz – írja az amerikai Forbes-nak Harley Finkelstein, a Shopify COO-ja. – Ahogy egyetlen dolgot kerestünk végtelen folyosókon át kajtatva, majd próbáltunk lecsapni egy eladóra, hogy segítsen, mindent megbántam. Az ilyen vásárlói élményre manapság már nincs mentség – folytatja, és e helyett öt merőben más, korszerű módszert ajánlj az üzlettulajdonosoknak az új évre.
- Élményvásárlás, mínusz trükkök
Jaj, nem a pop-up limonádés standokra meg espressós hostessekre gondolunk élményvásárlás címén, de még csak nem is a mindenütt felbukkanó bennfentes DJ-kre az arcba mászó szettjeikkel.
Vegyük a Vans londoni üzletét, ahol egy komplett BMX-es és deszkás parkot húztak fel az alsó szinten. Vagy a Victoria’s Secret huszonévesekre targetált PINK nevű applikációját, benne játékokkal, díjakkal, és persze kedvezményekkel és hirdetésekkel, és, ami a lényeg: offline eseményekkel, amelyek valós emberekkel hozhatnak össze. Ezek a tényleges erőfeszítések a márkák részéről; igazi autentikus élmények, értékteremtő lépések, nem olcsó reklámtaktikák.
- Személyre szabás, magasabb szinten
Több és jobb, pontosabb adat áll már rendelkezésre ahhoz, hogy végre megadjuk az embereknek azt, amire vágynak. Mármint, amire tényleg ők maguk, személyesen vágynak. Finkelstein például egy megrögzött feketepóló-rajongó, ügyesen meg is találta őt a Son of Tailor nevű cég online reklámkampánya. Be is fűzték: szépen beírta a honlapjukon, hogy milyen széles a válla, megnyomott pár gombot, és pár nappal később az ajtója előtt várta a kifejezetten a számára készült, jó minőségű új, monogramos fekete pólója. Nem bánta meg a vételt.
A dolog offline is működik. A COO a Harry Rosen törzsvásárlójának vallja magát, igaz, nagyjából egy évben egyszer jár náluk. Pontosabban: találkozik egy munkatársukkal, aki az együtt töltött idő alatt minden szükséges ruhát megszerez számára. A személyes kontaktus és a maximális odafigyelés az, ami elkötelezett, mindig visszatérő vásárlóvá teszi.
- Az AR az a valami, ami igazán hasznos (de az AI sem rossz, ha van)
A kibővített valóság és a mesterséges intelligencia végre átugrottak a sötét szakadékon és kezdenek… hm, mondjuk hogy hasznosak lenni. A Magnolia és az Ikea például már ügyesen integrálta üzleteiben az AR-t: végre online vásárlás közben is olyan alaposan meg tudjuk nézni a termékeket, mintha csak mellettünk lennének. Csak rákattintasz a telefonodra a nappalidban, és máris el tudod képzelni ott az új, kiszemelt díványt. Hasonló a Gap DressingRoom nevű appja is, amelyik a kiszemelt ruhadarabot, a megadott méretben egy modellen láttatja. A következő, talán nem is olyan távoli lépés persze az, hogy ugyanazt a darabot saját magadon lásd.
A chatbotok is kezdik megtalálni a helyüket, egyre inkább a hasznunkra vannak, és persze a márkák hasznára. Ahogy a mesterséges intelligencia követi a megrendelési számokat és a postázási időpontokat, emberi kapacitást szabadít fel olyan komplexebb feladatokra, mint mondjuk a panaszkezelés, a különleges vásárlói kérések, vagy a jobb üzleti stratégiák.
- A mobil lesz az alap
Az, hogy az online vásárlások egyre jelentősebb része mobileszközön zajlik, egy olyan trend, ami már csak erősödni fog. Elkerülhetetlen, sőt, égetően szükséges tehát, hogy a webshopokat minél ügyesebben mobilokra optimalizálják a cégek, beleértve a kényelmes fizetést. Mindezt az arcfelismerés következő szintre emeli majd, összhangban az IoS és az Android beépített fizetési rendszereivel: csak a telefonunkra nézünk, és már úton is vannak a vadiúj cipőink. Sőt, nem olyan sokára már ennyit sem kell majd tennünk, elég lesz csak megszólalni. A Siri, az Alexa és a Google Now már most is értik, amit mondunk, és ennek megfelelően intézik helyettünk a dolgainkat. A kereskedőknek pedig első dolguk kell hogy legyen, tartani ezekkel a lépést.
- A közösségi vásárlás végre magára talál
Mindenki a közösségi médiában fecsérli el az idejét, és közben persze egyre határozottabban kúsznak be a kereskedők a képbe. Ám egészen a közelmúltig a Facebook csak kirakatként szolgálhatott a számukra: valójában nagyon kényelmetlen volt bármit is az appon keresztül megvásárolni. A dolgok változnak. Az elmúlt pár hónapban a Facebook, sőt már az Instagram és a Pinterest is jelentősen fejlesztette vásárlási szolgáltatásait, szóval most már az időnkön kívül tényleg a pénzünket is elszórhatjuk anélkül, hogy elmozdulnánk a page-ről.
Finkelstein ráadásul arra jött rá a Shopify által, hogy nem érdemes mondjuk Instagramon egy teljes katalógust kiszórni: egy-két kép sokkal inkább megfogja a potenciális vásárlókat.
És hogy mi a legerősebb trend 2018-ban?
A változás. A technológia hajtóművével felszerelve a vásárlás olyan iramban és irányba fejlődik, amiről pár éve még csak álmodni sem tudtunk volna (vegyünk mondjuk az Alexát). De a kereskedők, aki tartani tudják a lépést, és képesek pontosan azt adni a vásárlóiknak, amire azok vágynak, megkapják a jutalmukat.