A klímaváltozás, a gazdasági válság és a kiszámíthatatlan covidhelyzet okozta kihívások mellett a vállalkozásoknak az egyre tudatosabb fogyasztók és a fiatal munkavállalók igényeinek is meg kell tudniuk felelni, ha továbbra is hatékonyan és rentábilisan szeretnének működni. Mutatjuk, hogy melyek lesznek 2022 legfontosabb üzleti trendjei.
Hogyan feleljen meg egy vállalkozás a fogyasztók és a munkavállalók igényeinek is? Hogyan érdemes robatizálni? Milyen irányba alakuljon a szervezeti struktúra? – az amerikai Forbes szerint az alábbi nyolc trendet érdemes mindenképp figyelembe vennünk idén, ha jót akarunk a cégünknek.
Fenntarthatóság
Egyre több szabályozás fogja megnehezíteni globálisan a környezetszennyező vállalkozások működését, így jobb előre gondolkodni, és erre felkészülve fenntartható üzletágakba is belevágni. Emelett a fogyasztóknak is fontosabbá vált, hogy olyan gyártók termékeit vásárolja, amelyek fenntarthatóan és etikusan működnek.
Minden cégnek, amely szeretné megtartani az ügyfeleit, érdemes zöld irányba is indulni.
Egyensúly az emberek és a robotok között
A legtöbb iparágban egyre erőteljesebben van jelen a robotizáció, amely meg fogja változtatni az egész munkaerőpiacot. Ahhoz, hogy ezek a fejlesztések zökkenőmentesen történjenek, érdemes átgondolni, hogy melyek azok a tevékenységek, amelyeket mindenképp érdemes automatizálni, és melyek azok, amelyeket jó, ha megtart a cég a humánerőforrás számára.
A beruházások előtt érdemes felkészíteni a munkatársakat arra, hogy milyen változások következnek a vállalat életében, és ez pontosan hogyan fogja befolyásolni a munkájukat.
Új generációk, új alkalmazotti igények
Rengeteg tanulmányt lehet arról olvasni, hogy a most munkaerőpiacra lépő Z generációs fiataloknak már teljesen más elvárásai vannak egy céggel kapcsolatban, mint az elődeiknek. A rugalmas munkaidőt és a home office lehetőségét már szinte alapnak veszik mindenhol. Emellett a covid miatti lezárások is jelentősen megváltoztatták a munkaszokásainkat, és sok olyan cégnél is alapvető lett a távmunka, ahol eddig szóba sem jött.
Matthew Mottola és Matthew Coatney The Humán Cloud című könyvükben arról írnak, hogy a jövő egy meghatározó munkaerőpiaci trendje lehet az, hogy a heti negyven órás foglalkoztatás helyett inkább meghatározott időszakokra szerződnek a cégek a munkatársakkal, akik távolról fognak dolgozni.
A hierarchia bukása
Sok vállalkozás áll át a hierarchikus működés helyett a lapos szervezeti kultúrára. Ez egyrészt a fiatalabb generációk igényeinek, másrészt a szabadúszónak köszönhető, akik csak időszakosan dolgoznak egy-egy vállalkozásnak. Azok a cégek, akik nem vállnak egyre agilisabbá és nem változtatnak a hierarchikus rendszereiken, hátrányba fognak kerülni, hiszen a fiatal tehetségek inkább rugalmas cégeknél dolgoznának.
Közvetlen kapcsolat a márkákkal
Erősebben jelenik meg az a fogyasztói igény, hogy közvetlen kapcsolatuk legyen a márkákkal. Ha egy cég ad erre, az elősegíti azt, hogy minél erősebb márkahűséget alakítson ki a vásárlóiban.
Ennek eszköze lehet, ha a vállalat közvetlen hangnemben kommunikál a fogyasztóival, és azt érezteti velük, hogy bevonja őket a döntésekbe.
Célok a profiton túl
Az egyre bővülő tudatos fogyasztói kör előbb-utóbb el fog pártolni azoktól a vállalkozásoktól, amelyeknek egyetlen célja a profittermelés. Fontos, hogy a vállalkozások meghatározzák, hogy milyen értékeket teremtenek, milyen elvek mellett állnak ki, és a céljaikat milyen eszközökkel érik el.
Együttműködés és integráció
A jövőben nehezebb lesz sikeresnek lenni más szervezetekkel való igazán szoros együttműködés nélkül. Ehhez hozzá tartozik az, hogy több tevékenységet tudnak hatékonyabban és megfizethetőbben kiszervezni a cégek, emellett a szervezetek közötti tudásmegosztás jelentősége is nő.
A versenytársi hozzáállás helyett elterjedtebbek lesznek az együttműködő partnerkapcsolatok.
Új finanszírozási formák
Változik az is, hogy a vállalatok hogyan tudnak finanszírozáshoz jutni. Új platformok és mechanizmusok jelentek meg a vállalkozások befektetőkkel és adományozókkal való összekapcsolására. Ilyen például a közösségi finanszírozás is. A cégeknek alkalmazkodniuk kell ezekhez az új platformokhoz, és meg kell tanulniuk, hogyan használhatják ki őket a leghatékonyabban.
Bortítókép: a Google irodája Sidney-ben.