Az idei évnek kevés nyertese volt, de biztosan állíthatjuk, hogy az e-kereskedelem ezek közé tartozik. Egyes adatok szerint pár hónap alatt több évet ugrottunk előre, ami a digitalizációt illeti. Ezért is válik különösen fontossá, hogy eközben milyen védelem áll rendelkezésünkre, különösen, ha a pénzügyeinkről van szó.
485.490.688 terabájt. Egyes becslések szerint öt év múlva ennyi adatot hozunk létre napi szinten világszerte. Emberi ésszel talán fel sem fogható adatmennyiség, miközben pár éve még néhány száz megabájtos adathordozókat is nagy elégedettséggel használtunk. A fenti adatmennyiségnek csak töredékét teszik ki pénzügyi tranzakcióink, de talán sokunk számára ez a legérzékenyebb terület.
Csak a Mastercard hálózatán éves szinten 75 milliárd tranzakció fut át, és ahogy az életünk egyre nagyobb része költözik át a digitális térbe, a fizetések is követik ezt a trendet. Habár az MNB adatai megnyugtatóak – egy év alatt a hazai kibocsátású kártyákkal elkövetett visszaélések száma 4,5, az okozott kár értéke pedig 5,5 százalékkal csökkent – mégsem lehetünk elég óvatosak, ha a fizetések biztonságáról van szó. Ma már itt is verseny zajlik, az egyik oldalon a biztonságtechnológiai fejlesztések, a másik oldalon a kiberbűnözők, és kritikus jelentőségű, hogy ebben a versenyben mindig előbbiek legyenek előnyben.
Technológiai cégként a Mastercard is a legmodernebb fejlesztéseket veti be annak érdekében, hogy ezredmásodpercek alatt reagáljon egy-egy kibertámadásra. Ennek érdekében a cég biztonsági védvonalainak elemi részét adják a mesterséges intelligencia alapú megoldások. Ezeknek is óriási szerepe van abban, hogy csak a tavalyi év során 20 milliárd dollár értékű csalást előzött meg a fizetéstechnológiai cég. Elmondásuk szerint kiemelten fontos, hogy a több évtizedes szakmai tapasztalat és a csúcstechnológia segítségével biztosítsák a kártyabirtokosok számára a vásárlások nyugalmát.
„A mindig naprakész technológiák, a mesterséges intelligencia és más fejlesztések mellett is fontos számunkra, hogy a Mastercard gondolkodásának fókuszában az ember, a vásárló maradjon. Éppen ezért szolgáltatásainkat a gyorsaság, a kényelem és a biztonság köré építjük, de olyan plusz előnyöket is biztosítunk, mint a hosszú évek óta jól működő vitarendezési mechanizmus. Ennek köszönhetően azokat a Mastercard kártyabirtokosokat, akik visszaélés áldozataivá váltak, minden esetben és teljes mértékig kártalanít a bankjuk.” – hangsúlyozta Nemes Máté, a Mastercard Cyber&Intelligence megoldásokért felelős szakértője.
A Mastercard szerint a fogyasztók is egyre szívesebben használják azokat a fizetési megoldásokat, amelyek ezek a fejlett biztonsági technológiákat, például biometrikus azonosítást használnak. 2020-ra a magyar felhasználók több mint 500 ezer bankkártyát digitalizáltak mobiltelefonjukba, a mobiltárcás tranzakciók száma pedig közel háromszorosára nőtt 2019 és 2020 szeptembere között. A legtöbb okostelefonon már alapfunkció az ujjlenyomatos vagy archálós azonosítás, ezek pedig a fokozott biztonság mellett kimagasló ügyfélélményt is biztosítanak a fizetések során.