A startupok sokféle utat járnak be, mostanában hatalmas multik is külön részlegeket hoznak létre, hogy lekövessék azt a sebességű változást, amit egyelőre működő, de biztos jövőt jelentő üzleti modelljükkel nem tudnak. És vannak még meglepőbb kísérletek, ilyen például a Brandlift Leadberryje.
Iparinak kinéző, de modern dizájnú teremben hosszasan elnyúló munkaállomáserdő, buzgón dolgozó fejlesztők, mégis oldott hangulat; ez fogad a Brandlift irodájában: ilyen egy digitális ügynökség, ahol már az internetre termelnek. A cég két társalapítója, Gémes Ádám és Jankovits Ádám még egyetem előttről, a corvinusos felkészítőről ismeri egymást. Az egyetem után Gémes Ádám reklámügynökségi vonalra ment dolgozni, míg a másik Ádám Amerikába ment ki: még a Corvinus utolsó éveiben ösztöndíjjal Los Angelesben élt két évig, tanult, dolgozott. Aztán 2010-ben közös céget csináltak, ennek tárgyalójában ülünk. Most elsősorban mégsem a Brandlift miatt jöttem: két éve úgy döntöttek, házon belül csinálnak egy startupot is, ami azért viszonylag szokatlan lépés.
„Aki egy digitális ügynökségnél dolgozik, szerintem nagyon szeretné kipróbálni a legfrissebb trendeket, nyilván, ügyfélprojekteknél ezt is igyekezzük hozni, de sokszor azért a projekt keretei, a józan ész határai ennek határt szabnak.
Az hogy egy olyan focipályán játszhatunk, amin csak mi vagyunk biztosan ad mindenkinek egy fajta inspirációt és kreatív löketet”
– meséli Jankovits Ádám tulajdonos, miért döntöttek úgy, hogy megcsinálják a Leadberryt is.
A Leadberry egy Google Analyticsre épülő B2B ügyfélszerző szoftver – ha ez kínai lenne, ne add fel, valószínűleg nem értékesítőként dolgozol, de mindjárt rátérünk erre is. Az egész ötlet egy ügyfelüktől jött, aki megkereste a Brandliftet ilyen igénnyel, a srácok viszont egyből azon gondolkodtak, hogy lehetne ezt automatizálni – hamarosan pedig az üzleti potenciált is meglátták a témában. Bár méretében startup (ezt nagyjából féltucat munkavállalónál szokás meghúzni, ezen a projekten is körülbelül ennyien dolgoznak egyszerre), nem a startupok szokványos útját járja. Egyrészt
nem céljuk, hogy óriási növekedéssel hamarosan ők legyenek az új Google vagy Facebook,
másrészt nem is külön céget húztak rá, mégis, nem is igazán spinoff: a 18 fős Brandlift cég jövedelmezőre tervezett, valós termékre alapozott, de mégis csak játszótere, ami úgy tűnik, lassan kinövi magát. Mert egyrészről a cég szakemberei itt megrendelők elvárásai nélkül élhetik ki kreativitásukat, próbálhatják ki az új technológiákat, anélkül hogy ezzel kockáztatnák a jól működő üzletet, mégis, valami maradandót alkossanak. És a Leadberry tényleg kísérleti terep: még nem túl sok olyan szoftver van, ami a Google Analytics, a keresőcég igen népszerű analtikai szoftverére (a weboldalak látogatóiról adnak alapinformációkat) építene, és hivatalos partneri megoldásként listázná a Google.
Jankovits Ádám / Fotó: Orbital Strangers
Na, de mi ez?
A pontos működésről nyilván nem mondanak el mindent, ebben a biznisz, érthető, hogy üzleti titok, de azért elég mélyen belemegyünk. Vannak minden évben az átverős alkalmazások, amiket még az Iwiw-ről is ismerhetünk, csak ott működött, a Facebookon meg tényleg kamu: megmutatom, ki nézte meg az adatlapom – aztán valójában csak adatokat gyűjt rólunk az app. A Leadberry viszont ilyesmit tud, csak üzleti felhasználóknak, üzleti adatokkal , weblapon.
Az alapító a Leadberryt egy B2B szektorra készülő, leadgeneráló szoftverként jellemzi: a lead a digitális értékesítői világban használt fogalom (a potenciális) ügyfeleket és a hozzájuk tartozó információkat nevezik így. „A weboldalt megnéző üzleti látogatókat megpróbálja beazonosítani, anélkül hogy bármilyen űrlapot kitöltenének. Bizonyos százalékban azonosítani tudjuk őket, az egyik fő fejlesztési feladatunk, hogy ezt a százalékot tekerjük egyre följebb” – magyarázza. Ha sikerült azonosítani a látogató cégét, a Leadberry valós időben összeszed információkat, automatizáltan a döntéshozók elé rak üzleti adatokat: például mióta létezik egy cég, hány fős, mekkora a bevétele, hol lehet elérni (telefon, emailcím – ezeket már külső adatbázisból szedik), kik a közös ismerősök LinkedIinen. E mellé odapakolnak olyan adatokat, amik a Google Analyticsben is benne vannak, például hányszor jöttek vissza adott cégtől a weblapra.
Ezzel persze nem találták fel a spanyolviaszt: vannak ilyen szoftverek a piacon, de olyan már nem sok, ami jelentős százalékban Google Analytics-alapú. „Nálunk úgy néz ki az integrálás, hogy miután három adatot megadtál, két kattintással összekötöd az Analyticset a Leadberryvel, és onnantól kezdve működik és kész” – mondja, és ezt tartja a legfontosabbnak: a Leadberry alapvetően időt spórol a felhasználóknak.
„Mi igazából adatokat szűrünk, elemzünk, nagyon alaposan, ilyen öntanuló rendszert kiépítve, és utána ezekhez kapcsolunk hozzá vagy ingyenesen elérhető vagy publikus B2B adatbázisokból adatcsomagokat” – mondja Ádám. Az algoritmusuk öntanuló, tehát minél több felhasználó használja ezt a eszközt annál okosabb lesz, de alapvetően ugyanazokra az adatsorokra támaszkodik az Analyticsen belül. Utána pedig finomhangolásokon keresztül, keresések, engedő és tiltólisták szűkítik tovább a releváns találatokat.
Kacskaringós út vezetett ide
A Brandliftnél nem a Leadberryvel kezdődött a fejlesztők szabad mozgása, bár épp jegelik, egyébként játékot is fejlesztenek. „Van nekünk talonban még egy mobiljátékunk amit nagyon szeretünk, love projekt, de be kellett húznunk a kéziféket rajta, döntenünk kellett, hogy Leadberry vagy az, mert nagyon sok átfedés volt”. Ha a Leadberry pályára áll, és el kezd növekedni, akkor a tervek szerint még 2017-ben befejezik ezt a játékot is.
És tetoválásokkal is foglalkoznak, a weblap már a Leadberry előtt elindult. „Ott az alapötlet az volt, hogy brutális volumenű keresletek vannak, és ez egy olyan szolgáltatás, ami online nagyon jól kereshető. Tehát az, hogy milyen tetkót szeretnél, évek óta növekvő trendek, oldalak nőtték ki magukat. Ebbe az irányba szerettünk volna elindulni, és ez most sikerült is addig, hogy megvan a weboldal, ami most automatikusan növekszik” – egy éve magától. Viszont a pénzkeresés a megoldásból még csak a tervek szintjén létezik, de a Daily Mail már felkapta az oldalt korábban.
A Leadberryre viszont már van üzleti modell, érdeklődő és előfizető is, havi vagy egyszeri kreditalapú konstrukciókkal. „Még öntjük bele a pénzt, és nem nagyon veszünk ki belőle, de ebből valahol rengeteget tudunk tanulni. Hogyan építesz fel egy ilyet, mikre kell gondolni, milyen eszközöket használsz, hol hibáztunk, milyen emberi erőforrásból volt sok vagy kevés. Ilyen szempontból majdnem mindegy, hogy ez hogy sül el. Azt gondolom, hogy ha ez nem sikerül, akkor attól még ugyanúgy nyomni kell a másodikat harmadikat negyediket, és tanulni kell ezekből” – vonja le a végkövetkeztetést.