Ma már többet számít események, márkák megítélése szempontjából, hogy mit mondanak a
nagy elérésű influenszerek, mint a hagyományos média vagy a reklámipar tevékenysége.
A PFR csoport víziója erre alapult, és most új felállással nyújtanak még több, még
kiterjedtebb szolgáltatáscsomagot azoknak, akik meg akarnak felelni az új kihívásoknak.
Mára már közhellyé vált, hogy mekkora hatalma van a közösségi médiának, illetve mekkora befolyással bírnak az influenszerek. Nem volt azonban olyan régen, amikor először a közösségi médiát, később pedig az influenszereket is gyorsan múló divatként kezelték a hagyományos média, a szórakoztatóipar és a reklámipar berkeiben. A PFR csoport azért is juthatott el oda, ahol ma tart, mert a cég alapötletének felmerülésekor, valamikor 2014 környékén is biztosak voltak benne, hogy egy a jövőt alapvetően meghatározó, iparágakat megváltoztató trend kezdetének vagyunk a tanúi.
„Az influenszermarketing mainstream megjelenése előtt sikerült erre a hullámra felülnünk” – mondja Csiszár Gergő, a PFR csoport alapítója és vezérigazgatója, aki készséggel elismeri azt is, hogy 25 éves életkora komoly előnyt jelentett az indulásnál. „Úgy éreztem, amikor ezt elindítottam, hogy ez a generációm legnagyobb dobása. Tudtam, hogy minden kommunikáció-hangsúlyos iparágban befolyásos tényezővé fognak válni a nagy elérésű tartalomgyártók. Biztos voltam benne, hogy az influenszerek egy idő után nem csak a reklámiparban válnak majd meghatározó szereplőkké. Úgy kezdődött, hogy melyik márkát veszik jobban, mint a másikat, melyik tévét nézik jobban, mint a másikat, aztán az következett, hogy a felnövő generációnak morális, kulturális, esetenként közéleti értékeit alakítják. Az influenszerek megjelenése akkora változást hozott a véleményformálás világában, mint az olaj megjelenése a közlekedésben” – fogalmaz Csiszár Gergő.
Megváltozott világ
Mára ott tartunk, hogy egy-egy esemény megítélése szempontjából az az elsődleges fontosságú, hogy mit mondanak róla a legnagyobb elérésű emberek. Persze korábban is fontos volt a sztárok, vagy különböző véleményformálók mondandója, de Csiszár Gergő szerint van egy óriási különbség.
„A sztároknak korábban nem volt saját csatornájuk, akkor kerülhettek be a médiába, ha a szerkesztők beengedték őket, ha olyat mondtak, amit az adott média támogatni, vállalni tudott, de ezt már régen meghaladtuk. Ha van valakinek egy több tíz- vagy százmilliós elérésű Instagramja vagy egyéb oldala, akkor ő nagyobb médium, mint amibe korábban be akart vagy tudott volna kerülni, illetve maga dönti el, mit akar mondani.”
Ez Magyarországon is így van: nagyon kevés újság, hírportál vagy TV képes a legnagyobb tiktokerek vagy tartalomgyártók elérésével versenyre kelni.
A PFR csoport a legjobbkor indult, alapítói pedig pontosan felismerték, mekkora lehetőség van a kezükben. A PFR alapötlete az Uberhez vagy az Airbnb-hez hasonló, határokon átívelő „one-stop-shop” marketplace platform létrehozása volt, az influenszerek és a hirdetők összekötésére. Ez sikerült is, de az ígéretes kezdetek után jöttek a jogszabályi szigorítások, minden piacion eltérő média-, adat- és fogyasztóvédelmi szabályok szerint egy nagy volumenű, sok piacon szimultán elérhető marketplace üzemeltetése elképesztő jogi kockázatot hordozott magában.
Ennek megtapasztalása a PFR csapatának is lehetőséget adott arra, hogy átgondolják, mire is akarnak igazán koncentrálni, és merre látják a továbblépés lehetőségét. „Az volt a meglátásunk, hogy a közösségi média és vele az influenszerek számának és elérésének folyamatos növekedése minden egyes kommunikációintenzív iparágat átír, legyen szó a tévéről, a zeneiparról, a marketingről vagy a média világáról” – mondja el Csiszár Gergő. – „És láttuk azt, hogy a saját talentportfóliónkkal már minden iparágban jelen vagyunk, ezzel új üzleti tevékenységek megkezdése é integrálása csupán egy jól felállított struktúrát igényel. A tévék ma már nehezen tudnak egy teljes értékű, egy szezonra szóló műsortervet csinálni népszerű tartalomgyártók nélkül. A portfóliónk méretének köszönhetően a márkák ritkán tudnak olyan influenszermarketing kampányt tervezni, amelybe ne kerülnének be tartalomgyártóink. A csapatunkban talentként, influenszerként már voltak zenészek is, így tehát láttuk azt, hogy ez a csomópont milyen lehetőségeket kínál számunkra, hogy túlnőjünk a klasszikus ügynökségi tevékenységen, és akár egy szórakoztatóipari céggé váljunk a következő években.”
Ennek a gondolkodási folyamatnak egy mérföldköveként kell tehát értelmezni azt, hogy idén júliustól a Post For Rent már PFR Groupként működik tovább, és az egyes területeket a fókuszáltabb, átláthatóbb működés érdekében külön cégek menedzselik.
Hangsúly a minőségen
Egy alapvetően influenszermarketinggel foglalkozó cégnél persze továbbra is mindennek az alapja a tartalomgyártók menedzselése, illetve az új tehetségek keresése és növekedésük támogatása. Ezt a részt a PFR Influencers & Talents viszi, amely teljeskörű kampánymenedzsmentet, koncepcióalkotást, márkaés influenszer-együttműködéseketkínál. „Mi általában üzleti irányból építkezünk, de a napi munkában nem szabad elfelejteni, hogy nekünk igazából az első számú ügyfeleink a tartalomgyártók, az influenszerek vagy azenészek” – mutat rá Csiszár Gergő.
„Abban vagyunk mások, hogy mi az influenszerek, a legfőbb partnereink köré építettük az egész infrastruktúrát. Az a célunk, hogy az élet minden területén kiszolgáljuk a velünk dolgozó tehetségeket” – fogalmaz Bozsik Dóra, az influenszer marketing divízó vezetője, a Talent Menedzsment csapat operatív és stratégiai irányítója.
Nagy segítséget nyújt a cég ezen részének, hogy a korábbi, országokon átívelő automatizált kampány management szoftver valóban kiválóan működik. „Digitalizált ügyfélélményt nyújtunk mindenkinek, hiszen az eszköztárunk része egy olyan saját fejlesztésű szofter, amelynek köszönhetően sokkal gyorsabban és pontosabban tudunk ajánlatot adni. Arra törekszünk, hogy automatizált, digitális folyamatot biztosítsunk az ügyfeleinknek a dedikált kliensportálon, ahol teljesen transzparensen látják azt is, hogy milyen eredményevan a kampányaikban résztvevő influenszerek tartalmainak” – teszi hozzá Csiszár Gergő. A PFR-nél ugyanígy digitálisan, automatizált módon készülnek a szerződések és a kampányriportok is. Ennek köszönhető, hogy egy kisebb, összeszokott csapat képes volt éves szinten 600-nál is több kampányt, több mint 500 márka és 120 ügynökség megrendeléseit kezelni. Ennek a gyakorlatnak köszönhetően 2023-as árbevételüket 2024 szeptemberére sikerült a duplájára növelniük.
A saját fejlesztésű automatizált kampány és folyamat management szoftvernek köszönhetően a csapat adiminisztráció helyett nagyobb figyelmet tud fordítani a tartalomgyártók és a hirdetők kiszolgálására. Ahogy a cégek is egyre inkább látják a lehetőséget az influenszermarketingben,
úgy változnak a kampányokra és megjelenésekre vonatkozó igényeik is. „A komplex és integrált kampányokra fektetjük a hangsúlyt, és proaktív sales szolgáltatást is nyújtunk az influenszereinknek. Jól átgondolt koncepicókat gyártunk, és az ezekben rejlő lehetőségeket próbáljuk hangsúlyozni az ügyfeleknek” – mondja Bozsik Dóra.
A PFR úgy működik, mint a kreatív vagy médiaügynökségek. „Minden nagy márkának a kampánytervezéskor egy influenszermarketing ügynökséggel együttműködve kéne alakítani a kommunikációt, az egész éves stratégiához igazítva” – mutat rá Bozsik Dóra.
„Mi pont ezért szoktunk már az őszi időszakban saját, éves vagy hosszú távú koncepciójavaslatokkal menni az ügyfeleinkhez, és a stratégiájukat megismerve adunk javaslatokat arra, hogyan építsék be a tartalomgyártókat, zenészeket, celebeket a kommunikációjukba.”
Az előre tervezés mindkét oldalon egyre nagyobb jelentőséget kap, hiszen egy keresettebb, nagy elérésű, hiteles influenszer már régen nem ott tart, hogy bármit elvállaljon, sőt sokszor exkluzív szerződéseket kötnek. „Most már nem vállalunk el minden kampányt, és az olyan új influenszerek tekintetében is már sokszor döntéshelyzetben vagyunk, akik minket keresnek meg, hogy szívesen csatlakoznának a portfólióba” – mondja el Bozsik Dóra. „Aki viszont már a PFR-rel dolgozik influenszerként, az arra számíthat, hogy minden területen támogatást kap, hogy az elsőszámú feladatára tudjon koncentrálni: kiemelkedő tartalmakat gyártani.”
„Sok márka elfelejti, hogy igen, alapvetően egy hirdetési formáról van szó, de minden ilyen felület mögött ott van egy ember is, akinek gondolatai, érzései vannak” – mondja Bozsik Dóra, aki saját feladatukat abban is látja, hogy segítsenek fenntartani a megfelelő előnyös egyensúlyt az influenszerek és a márkák részére is.
Mindenkit megszólító zenék
Ahogy más területeket, a zene világát is teljesen átalakította a közösségi média megjelenése. „A PFR portfóliójában rengeteg zenésszel dolgoztunk együtt, megismertük a dinamikájukat, hogy miként zajlik az ő életük. Felismertük azt, hogy szponzorációs szempontból más az ő működésük, hiszen ők nem profi tartalomgyártók, viszont elképesztő eléréssel rendelkeznek, kint vannak folyamatosan a terepen, találkoznak a rajongóikkal, sokkal könnyebben tudják aktivizálni a közönségüket. Ez egyébként a számaikban is látszik, lényegesen magasabb az engagement arányuk, mint egy influenszer esetében” – veszi át a szót Varga-Szilágyi Zsolt, aki a PFR Influencer and Talent-ben partnereként és kereskedelmi igazgatóként van jelen, a csoport zenészekkel és zenei rendezvényekkel foglalkozó cégében, az Astro Musicban pedig társalapítóként.
Varga-Szilágyi Zsolt a bemutatásra már nem szoruló ValMar menedzsereként bizonyította, hogy mennyire ért a szakmához. Az Astro Music most májusban alakult, de decemberre már egy közel 30 tagból álló zenei portfólióval fog rendelkezni, amely tele lesz változatos stílusú, népszerű előadókkal. „Egy ekkora méretű csapattal már most a legnagyobb zenei kiadók és menedzsment cégek között tudhatjuk magunkat. A célunk az volt, hogy leképezzük a zeneiparra azt a modellt, amit a PFR építése során felépítettünk, kitanultunk és tökéletesítettünk, melynek gyümölcsét már most a kezdeteknél élvezhetik a portfóliónkban szereplő előadók” – avat be Varga-Szilágyi Zsolt.
Számukra az Astro Music nem egyszerűen menedzsmentként működik.
„Teljeskörű szolgáltatást biztosítunk a kiadói szereptől a szponzoráción és a bookingon át az előadók mindennapi életének menedzsmentjéig. A legfontosabb dolog számunkra maga az előadó és az ő személyre szabott kiszolgálása. Minden terhet leveszünk a vállukról annak érdekében, hogy kizárólag a kreatív részével kelljen foglalkozniuk, azaz a zeneírással”
Nagy fegyvertény az is, hogy az Astro Music immár az X-Faktor talent menedzsment cégeként is működik, tehát az összes, az élő műsorba bekerülő előadó automatikusan hozzájuk érkezik. Varga-Szilágyi Zsolt azt is kiemeli, hogy az elmúlt években az előadóik saját szervezésű rendezvényeit is ők hozták tető alá, ami a növekvő portfóliót tekintve 2025-ben már 8 saját
szervezésű nagykoncertet jelent.
Valódi kapcsolódás
„Két évvel ezelőtt úgy döntöttünk, hogy a PFR Influencer & Talent divíziójának elkezdünk tematikus rendezvényeket szervezni, legyen szó szemináriumról, egy baráti hangulatú BBQ eseményről, egy nagy fesztiválos kitelepülésről vagy éppen díjátadó gáláról. A fogadtatás annyira pozitív volt a kreátorok és zenészek oldaláról, hogy egyre több ilyen rendezvényt kell szerveznünk éves szinten a saját márkánk égisze alatt, így házon belül létrejött egy event csapat. Ezzel párhuzamosan megszerveztünk több Budapest Park koncertet és egy Papp László Sportaréna eseményt is zenei oldalon. Realizáltuk, hogy az eseményeink nem csak a portfóliónk számára értékteremtő, de egyre több márka is részese akar lenni ezeknek az élményalapú integrált rendezvényeknek. Ez a fajta öngerjesztő növekedés mind a PFR Influencer & Talent, mind pedig az Astro Music részéről annyi eseményt jelent éves szinten, hogy önmagában predesztinálta, hogy nekünk szükségünk van egy in-house rendezvényes ügynökségre,
hogy a létező legjobb értékajánlatot tudjuk biztosítani mind a portfóliónk, mind pedig az ügyfeleink számára” – egészítette ki Csiszár Gergő.
Ezt a szerepet tölti be a Molnár Viktor társtulajdonos és ügyvezető által vezetett AAA Events.
„A rendezvényeknek a fiatal generációk körében is kiemelten fontos szerepük van, hiszen a megnövekedett digitális tartalomfogyasztásuk mellett ezen fizikai találkozások alkalmával szereznek élményeket, ott kerülhetnek személyes kapcsolatba az előadókkal és akár a márkákkal is.”
A közösségi média előretörésével a rendezvények jelentősége nem, viszont a kommunikációjuk annál inkább átalakult, amihez minden piaci szereplőnek alkalmazkodnia kell. Az AAA Events mindamellett, hogy sokat profitál a PFR csoportnál összegyűlt kommunikációs tapasztalatokból, rendezvényeivel nagymértékben támogatja a közösségi média kampányok hatékonyságát és a márkaüzenetek célcsoporthoz történő, élményalapú eljuttatását.
„A rengeteg digitális interakciót az esemény helyszínén tudjuk igazán jól konvertálni. Aki együttműködő partnerként felismeri az ebben rejlő lehetőséget, annak nagyot fog szólni a kampánya” – tette hozzá Molnár Viktor.
Most kezdődik az igazi munka?
Jól látható, hogy az a hullám, amelyre a PFR csoport a legjobbkor tudott felülni, egyáltalán nem állt meg, sőt Csiszár Gergő szerint inkább további lendületet vesz, és a legnagyobb növekedés még csak most kezdődik a cégcsoport életében. Ennek megfelelően további terveik is vannak, például jövőre már azt a lehetőséget is szeretnék kínálni az influenszereknek, hogy esetenként tőkét is biztosítanak ahhoz, hogy az ötleteik, akár saját márkáik megvalósulhassanak, nagyobb és gyorsabb növekedést érjenek el. Vagy beszálljanak olyan cégekbe, amit a tapasztalataik szerint hatékonyan lehet influenszerek jelenlétével növekedési pályára állítani, így összekapcsolni a szinergiákat a PFR csoport és adott termékek, szolgáltatások között.
A PFR csoport egész csapata úgy érzi, hogy munkájuk most kezd igazán beérni – míg korábban még győzködniük kellett a cégeket arról, hogy érdemes az influenszermarketinggel foglalkozni, most már mindenki tudja, milyen fontos ez, és mekkora volument bonyolít a csoport ezen a piacon. Már régen nem arról van szó például, hogy bizonyos, más csatornákon nehezen elérhető generációkat lehet megszólítani ily módon.
„Korábban úgy volt, hogy a szülőkön keresztül lehetett elérni a gyerekeket, most viszont az Alpha generáción keresztül akár az Y generációt is elérjük, mert akár a középkorúbb cégvezetők is látják, hogy mit néznek a fiatalok a telefonon, milyen rendezvényre, közönségtalálkozóra akarnak elmenni – és utána másnap az irodában látja az ajánlatot, hogy milyen kampányokkal milyen mérhető eredményeket lehet elérni” – mondja Csiszár Gergő, aki szerint a PFR csoport a legjobb helyen van ahhoz, hogy továbbra is ennek az átalakulásnak a legfontosabb hazai szereplői között maradjon, és évről évre egyre több iparágban indítson csoport szinten szinergiát jelentő üzleti tevékenységeket.
#DREAMBIGGER