Már állítják az óriásdarukat az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontjában, a magyar-ukrán határnál található fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. A kontinens legnagyobb, 5G-technológiát és zöld energiát használó szárazföldi terminálja heteken belül elkészül, 2022 második negyedévben pedig már éles üzemben is fogadja a szerelvényeket. Az egy év alatt megépülő EWG visszahelyezi Magyarországot a logisztika világtérképére.
Harminc éve várt beruházás közeledik a befejezéshez a magyar-ukrán határ melletti Fényeslitkén. A térség a rendszerváltásig nemcsak Magyarország, hanem Kelet és Nyugat egyik legfontosabb, szerelvények ezreit fogadó vasúti csomópontja volt, azóta viszont szinte teljesen leépült. Az elmúlt évtizedekben ugyan számos elképzelés és tanulmányterv született a fejlesztésre, több alapkövet is leraktak, valódi előrelépés mégsem történt – egészen mostanáig.
Tanulmánytervek helyett építkezés – egy év alatt elkészült
A legmodernebb technológiákkal, teljesen zöld koncepció mentén, teljes egészében magánberuházásban épülő EWG terminál villámsebességgel készül, mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. Pedig a terminál méretei egészen imponálóak: területe nagyobb, mint a Margitsziget, a megépült normál és széles nyomtávú vasúti pálya hossza meghaladja a 10 kilométert, a betonburkolat harminc focipálya nagyságú.
Ezekben a napokban építenek fel a terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles, sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas gumikerekes darut az osztrák Künz szakemberei. Az 5G-s kapcsolat segítségével távolról vezérelt óriásdaruk méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülállók Európában, egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. A Lengyelországban készült darukat 40 kamionnal szállították Fényeslitkére.
Az EWG éleszti újjá a térséget – Ázsia és Európa új vasúti kapuja lesz
Az új terminál kapacitására nagy szükség van, hiszen Ázsia és Európa között évről-évre rekordokat dönt a vasúti áruforgalom. Jelenleg a fehérorosz-lengyel határon rakják át szélesről normál nyomtávú kocsikra a konténereket, és fordítva, de ezek a terminálok kapacitásuk határán működnek. Már ezért is van létjogosultsága egy alternatív útvonalnak, ráadásul a piac a forgalom további bővülésére számít, az EWG pedig erre kínál megoldást. A terminállal Magyarország jelentős logisztikai szereplővé válik.
5G, digitális iker és zöldtechnológia a 21. század terminálján
A terminál, amely évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert is át tud majd rakodni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. Az EWG a magyar és az EU-s klímacélokkal összhangban nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény energiaellátását többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyúrendszer biztosítja, a daruk és a járművek is elektromos hajtásúak.
Az EWG-be a legmodernebb technológiát építik be, itt irányítják majd Európában elsőként távolról, 5G segítségével a darukat, valamint egy magyar startup közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk mozgását és az áruk útját.(x)
Fotó és videó: Marozsán János / EWG