Négy zsák: ezzel a szemétmérleggel zárult pár éve a hétezer fős vancouveri félmaraton. A szervezőknek a keletkezett hulladék 95%-át sikerült eltéríteni a szemétlerakótól, magasra téve a mércét a rendezvényipar számára. „A probléma, hogy minden ilyen sikersztorira jut egy tucat olyan esemény, ahol büszkén osztogatják a »környezetbarát« PLA-poharakat, de azt már nem teszik hozzá, hogy az csak ipari komposztálással bomlik le, ami itthon jelenleg nem megoldott” – magyarázza Körmendy Panka, a HighVibes szakértője. Hozzáteszi: ugyanez hívta életre 2020-ban Magyarország első fenntartható rendezvények szervezésére specializálódott csapatát. Íme, négy tanács, hogyan indulj el a zöldebb rendezvények felé vezető úton.
Ennél többre van szükséged? Töltsd le az útmutatónkat.
Ne bambuszban gondolkodj, hanem összefüggésekben
A fenntartható rendezvényszervezés első számú szabálya: minden mindennel összefügg. A bambusz szívószál például tény, hogy lebomló, viszont nagy valószínűséggel a világ másik feléről érkezik, ami az üvegházgáz-mérlegedre nézve lesz negatív. A tálaláshoz pedig hiába használsz porcelánt, ha a kávéért felelős szponzor eldobható poharakkal érkezik.
A hulladékkezelést kezdd a tervezőasztalnál
A helyszínrajz elkészítésével párhuzamosan gondold végig, hova mi kerül, az milyen anyagból lesz és mi lesz a további sorsa. Ha például tudod, hány négyzetméter használt szőnyeged lesz, már a szervezés során érdemes elkezdeni utánajárni, van-e olyan óvoda vagy állatmenhely a közeledben, ahol hasznát tudják majd venni.
Ne csapd be magad a vega menüvel
A fenntartható menü legfontosabb hozzávalói a szezonális és helyi gazdálkodásból származó alapanyagok. A húsmentes menüvel sokat faraghatsz egy rendezvény karbonlábnyomán, de hátra azért még nem dőlhetsz. Ha az előételben ott a Mexikóból importált avokádó és az üvegházban termelt paradicsom, máris többet buksz, mint a hazai mangalicakarajjal.
Állíts minél több embert a fenntarthatóság oldalára
Fontos, hogy a rendezvényzöldítéshez minden érintett hozzátegyen – és el is vigyen belőle. A beszállítókat már a kezdeti ötletelés, a vendégeket pedig a regisztráció során érdemes beavatni a zöldítési célkitűzésekbe és azok miértjébe. A menü kiválasztásakor például pop-up ablakban mutathatod meg, mennyi ÜHG-terhelést spórolhatnak meg a vendégek egy-egy opcióval.
Jobban elmélyednél a rendezvényzöldítésben? Töltsd le a HighVibes útmutatóját! (x)