Gazdasági hullámvasúton ülünk, de a pénz továbbra is keresi a helyét: sok vezető cégfelvásárlással válaszolhat a recesszióra.
Egy gazdasági hullámvasúton ülünk. Egy évvel ezelőtt sok pénz, sok olcsó forrás volt a piacon, általános növekedés jellemezte a gazdaságot, miközben elhanyagolható inflációval és múló covid-hatással lehetett tervezni. 2022 februárja azonban gyökeresen felforgatta a világgazdaságot. A vállalkozások mindennapjai egy merőben más makro- és mikrokörnyezetbe kerültek.
760 vállalatvezetővel készített felmérést az EY arról, hogy mit tesznek a túlélésért, a növekedés fenntartásáért és versenyképességük fokozásáért. A válaszaikból kiderült, hogy a koronavírus-járvány kísértetként még mindig jelen van. A megkérdezettek közel fele (45 százalék) arra számít, hogy ismét jelentős károkat okozhat a vírus, és találkozhatunk még akár kijárási tilalommal, boltbezárásokkal is, újra felborulhatnak az ellátási láncok. Az inflációt és a geopolitikai kockázatokat – köztük az Ukrajnában zajló háborút – is óriási kockázatnak látják.
A vezetők döntő többsége azonnal reagált a sokkhatásokra. Szinte kivétel nélkül
elkezdték átalakítani befektetési és működési terveiket. Sokan elhalasztják tervezett beruházásaikat.
A válaszadók több mint harmada változtat az ellátási láncain és közelebb helyezi egymáshoz a működése szempontjából fontos eszközeit, harmaduk ezért bizonyos piacokról teljesen ki is vonul.
Cégfelvásárlással reagálnak a recesszióra a cégvezetők
A rövid távú intézkedéseket követően a vállalatvezetők már arra fókuszálnak, hogyan tudnak hosszú távon ismét dinamikus növekedési pályára állni és minimalizálni a szervezetüket érintő kockázatokat. A CEO-k 72 százaléka szerint a következő két évben radikálisan át kell alakítaniuk működésüket ahhoz, hogy fokozni tudják vagy legalább fenn tudják tartani versenyképességüket. Kétharmaduk ennek érdekében (64 százalék) növelni kívánja a tőkebefektetéseit,
és minden második válaszadó akvizíciót tervez már jövőre.
Az EY-nál sok sikeres magyar közép- és nagyvállalattal, vállalkozóval vagy multinacionális céggel dolgozunk együtt. Számtalan tulajdonos akvizíciós, vállalateladási, restrukturálási vagy finanszírozási terveit valósítjuk meg. A kollégáimmal ezért készítettünk egy hatásvizsgálatot azzal kapcsolatban, hogyan hatott a hazai tranzakciós piacra, hogy pár hónap alatt a feje tetejére állt a gazdaság.
Az elemzésünkből kiderül, hogy a cégek továbbra is aktívan tervezik és valósítják meg a felvásárlásokat.
Az eladók oldalán az élethelyzetek továbbra is dominálnak, vannak, akik keresik a biztonságot vagy szeretnék menteni a vagyonukat. De a jelenlegi környezetben egyre több tulajdonos tapasztal likviditási nehézségeket, és találkozik azzal, hogy beruházásra, fejlesztésre sem olyan könnyű most pénzt szerezni, mint egy évvel ezelőtt. Ezek indokolhatják részterületek leválasztását vagy akár a teljes cég eladását is.
A pénz keresi a helyét
A vevők oldalán is teljesen eltérőek a mozgatórugók, a motiváció nagyban függ az iparágtól. A technológia és a magasan képzett munkaerő megszerzése még mindig nagyon fontos, csakúgy, mint a külföldi terjeszkedés, a piaci konszolidáció és a gyártási kapacitás bővítése.
A pénz tehát keresi a helyét. Továbbra is vannak, akik venni szeretnének és még inkább, akik eladni.
Az elmúlt egy évben az energetika, az egészségügy, az IT és a pénzügyi szektor adta a mi megbízásaink többségét. Ezek azok a slágerterületek, ahol a legtöbb tranzakció születik. Hiába változott meg tehát jelentős mértékben a makrokörnyezet, az M&A piac továbbra is aktív. A cégek keresik, hogyan tudják ellenállóbbá, fenntarthatóbbá vagy éppen a digitalizáció terén érettebbé tenni a működésüket felvásárlások útján. Az akvizíció továbbra is eszköz a vállalatok számára, hogy adaptálódni tudjanak a megváltozott körülményekhez.
Az utóbbi hónapokban viszont kialakulni látszik egy eltérés az elvárt cégeladási árak és a vételi árak/hajlandóság között, ami nem segíti a tárgyalásokat. A finanszírozási költségek miatt a külföldi befektetők is egy kicsit óvatosabbá váltak. Ennek ellenére továbbra is azt látjuk, hogy a cégeladási aktivitás továbbra is magas, a befektetésre váró pénz keresi a helyét.
A sikeresen működő hazai vállalatok adaptálódnak a megváltozott környezethez és fenntarthatóan, ellenállóbban működnek válni. Ehhez technológiára és tudásra van szükségük, amit a megfelelő felkészültség mellett akvizíciók útján is meg tudnak szerezni.
dr. Vaszari Péter,
az EY Stratégiai és Tranzakciós tanácsadással foglalkozó területének partnere
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.