Mindenkinél máshol van az a lélektani határ, ahol elgondolkozunk azon, feladjuk-e a pozícióinkat. Vendégszerzőnk három olyan szempontot javasol, amit érdemes megvizsgálni az esetleges eladás előtt.
Nehéz időszakban vagyunk a tőke- és pénzpiacokon. Sok a bizonytalanság, nem is tudjuk megszámolni azokat a negatív hatásokat, amelyektől jelenleg retteg a piac – és ha ezek bekövetkeznek, még mélyebbre ránthatják az árfolyamokat. A másik oldalon pedig pásztázni kell a híreket, hogy olyan kis pozitív jeleket találjunk, amitől úgy éreznénk, hogy javulhat a hangulat a piacokon. Ezekben a vészes időkben érdemes egy kicsit hátralépni, leülni és átgondolni bizonyos dolgokat a meglévő befektetéseinkről, a meglévő pozícióinkról.
Tisztázni kell magunkban, hogy mi a kockázattűrő képességünk. El kell dönteni, hogy mi az a veszteség, amit még józan ésszel kibírunk, és, hogy hol van az a pont, ahol fel kell adnunk pozícióinkat.
Amennyiben a jelenlegi árfolyam már közelíti, vagy át is lépte azt a bizonyos lélektani határt, érdemes a stop megbízásokat elhelyezni. Most kell meghozni a döntést, hogy a jövőben ez a veszteség ne lebegjen bizonytalanul.
Amennyiben még van terünk lefele, akkor könnyítsük meg a napjainkat azzal, hogy ne nézzük óránként a veszteséges pozícióinkat. Elég lehangoló, hogy a pluszok helyett vaskos mínuszok szerepelnek a pozícióink értéke mellett, vagy az eddigi jelentős pozitív eredmény szép lassan elfogyott és közelítjük a bekerülési árat. Nem segítünk azzal, hogy folyamatosan a „veszteségben vagyok” tudatállapotban tartjuk magunkat. Állíts be árfolyamriasztást, vagy jelezd a brókerednek, hogy hol van az a pont, ahol azt kéred, hogy azonnal telefonáljon – majd akkor ráérsz foglalkozni a veszteség kezelésével.
Ezekben az időkben érdemes az alábbi szempontokat megvizsgálni egy-egy vállalat esetében, mielőtt pánikolásba kezdünk és az eladás gombra nyomunk:
Elég erős-e a menedzsment? Volt-e változás?
Érdemes utánanézni, hogy társaság vezetésének van-e tapasztalata a nehezebb időszakban történő kormányzásban. Abban az esetben, ha a múltbéli tapasztalat alapján lehet az látni, hogy mentek már át nehéz időszakon, amiből sikerült kijönniük, akkor feltételezhetjük, hogy most is olyan döntéseket fognak hozni, amivel sikerül a jó irányt megtalálni és eredményesen tudják maguk mögött hagyni a jelenlegi negatív piaci helyzetet. Egy olyan menedzsmentnél, ami még nem rázódott össze, esély van arra, hogy meggondolatlan döntéseket hozzanak, például túl sok adósságot vállalnak. Ez plusz kockázatot jelent, amit nem biztos, hogy érdemes most vállalni.
Csökkent-e a cég piaci részesedése?
Érkezett-e a piacra új konkurencia jobb szolgáltatással/termékkel, amit alacsonyabb áron kínál? Az eladások növekedése ilyenkor érezhetően lassul és a piaci hangulattól függetlenül a befektetők kezdenek kiszeretni az adott vállalat részvényeiből. Ajánlott egy kicsit elmerülni a számokban és a társaság piacáról szóló hírekben, hogy a fentiekre választ kapjunk.#3 Stabil pénzügy, pozitív cash-flow – mekkora a vállalat mozgástere?
Stabil pénzügy, pozitív cash-flow – mekkora a vállalat mozgástere?
A sok bizonytalan tényező miatt a vállalatoknak a paci hatásokra reagálniuk kell. A vállalatok működésében egy operatív változtatás általában jelentős költségekkel jár. Azok a vállalatok tudnak gyorsan és innovatívan reagálni, ahol van tartalék, ezért fontos, hogy tisztában legyünk a vállalat mozgásterével. Meg persze ilyenkor tudja egy vállalat felvásárolni a konkurenciáját, vagy kedvező áron belépni egy új piacra egy – már az adott piacon lévő – vállalat felvásárlásával és ehhez szintén stabil pénzügyi helyzetre van szükség.
Természetesen a lista itt nem ér véget, több egyéb olyan tényező lehet, amit szükséges megvizsgálni egy vállalatnál a baljós időkben. Azonban, ha a vizsgálatunk nem ad eladási jelzést és a vállalat hosszú távú jövőképe továbbra is biztató, akkor kijelenthető, hogy a korábbi tézisünk, ami hatására megvásároltuk a társaság részvényét továbbra is érvényben van.
Ezenfelül a vizsgálódásunk során találhatunk rá a csiszolatlan gyémántra, ilyenkor jöhet szembe velünk egy lehetőség, amit ha sikerül megtalálni és megfogni, a vállalattal együtt mi is győztesként kerülhetünk ki a jelenlegi baljós piaci környezetből.
Ignáth Miklós
Tőke- és pénzpiaci szakértő
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.
Borítókép: Christian Erfurt / Unsplash