Lejárt a kedvezményes parkolási engedély igénylésének határideje a Józsefvárosban. Életbe lépett az új szabályozás, mely szerint mindenkinek szép nagy összeget kell fizetnie, ennek nyomán pedig több mint 1400 autó tűnt el az utcákról.
Józsefváros a fővárosi kerületek közül elsőként emelte meg drasztikusan a lakossági parkolás éves díját: 0 forintról egyből legalább 18 ezer forintra ugrott az összeg, vagy ennél jóval többre – írja a Telex.
A parkolási engedélyek igénylésének március 27-i határidejéig befutott adatok szerint 1441, korábban zömében második autóként tartott jármű eltűnt az utcákról.
A napokban összesítette a VIII. kerületi polgármesteri hivatal, hogy a korábbi évekhez képest hányan igényelték a lakóhelyi kedvezményes parkolási engedélyt.
Elsősorban a második autókra kért hozzájárulások száma csökkent drasztikusan: a 2022-es 1592-ről mindössze 188-ra. Ez nagyjából ki is adja az összes kiadott parkolási engedély csökkenését, az első és második autókra kiadott hozzájárulások száma ugyanis a tavalyi 9531-ről idén 8090-re csökkent, azaz 1441 autó vélhetően eltűnt az utcákról.
Nem lakosonként: lakásonként!
2022-höz képest jelentősen változtak a feltételek: míg tavaly még lakosonként két autót is lehetett regisztrálni, ráadásul teljesen ingyen, addig idén már csak lakásonként kettőt, és csak jelentősebb összegért.
A kerület három parkolási zónára oszlik, eszerint:
- A-zóna: a legbelső, itt éves szinten 30 ezer forintot kell fizetni az első autó után, a második után pedig 72 ezer forint az éves díj. További autókra nincs kedvezmény, úgy kell fizetni utánuk a helyi parkolási tarifát, mintha más kerületből vagy településről érkeznének.
- B-zóna: a középső, az első autó éves díja 24 ezer forint a helyi lakosoknak, a másodiké 60 ezer forint,
- C-zóna: a legkülső, itt 18 ezer és 48 ezer forint az éves díj.
Budapesten szeptember elején lépett életbe az új, négy zónatípusból álló egységes fővárosi parkolási rendszer.
A parkolási díj bevezetésével az önkormányzat célja a bevételek növelése mellett a parkolóhelyek zsúfoltságának csökkentése volt. Az új szabályozástól azt várják, hogy növekszik mind a helyiek, mind az itt dolgozók számára rendelkezésre álló szabad helyek száma, csökken a károsanyag-kibocsátás, jobb lesz az életminőség, valamint több korábban elérhetetlen közterület felszabadul hasznosításra, illetve a gyalogos és alternatív közlekedési módok számára.
A kerület éves szinten eddig 1,5 milliárd forinttal támogatta a közterületi parkolást.