Dean Hall, a Rocketwerkz nevű új-zélandi stúdió alapítója kötelező szabadságot ad a dolgozóknak, akik viszont annyit töltenek távol az irodától, amennyit akarnak. És mellette jól is keresnek.
„Bármilyen vészhelyzet legyen is, engem reggel kilenckor az edzőteremben találsz” – magyarázza énközpontú filozófiáját Dean Hall a Stuffnak. Az új-zélandi hadsereg egykori kommunikációs tisztje egy túlélőgyakorlat során ötlötte ki a DayZ című játékot, ami eleinte a cseh Bohemia Interactive által fejlesztett Arma 2 című katonai szimulátor ingyenes modifikációja volt, később viszont önálló termék lett belőle.
A DayZ hatalmas siker lett, Hall pedig azóta saját stúdiót alapított, ahol egy űrállomás-szimulátor játékot fejlesztenek.
Ne dolgozz, karácsonyozz!
A Rocketwerkz eddig teljesen átlagos videojáték-fejlesztő stúdiónak tűnik, ám van pár szokatlan szabály a cégnél. A dolgozókat három csoportra osztják: a kezdők még egy adott ideig bent kell legyenek az irodában, a tapasztaltabbak emellett végtelen betegszabit kapnak, a szenior munkatársak pedig akkor és annyi szabadságot vesznek ki, amikor és amennyit akarnak.
„Bejössz december 23-án és látod, hogy valaki ott ül az asztalánál. Kérdezed, hogy miért van itt, miért nem a családjával van, erre közli, hogy az iskolaszünetre gyűjti a szabit, mert el akarja vinni a gyerekeket Fidzsire. Ez butaság.”
Hall szerint az általa bevezetett háromlépcsős rendszer azért kell, mert sokan nem tudják, hogyan kell egy olyan szabad felfogású stúdiónál dolgozni, mint a Rocketwerkz. Elmondása szerint akkor tudja elengedni őket, amikor már magukénak érzik a a céget és a feladatukat. Ekkor már ők akarnak bent lenni és pontosan tudják, mikor és mennyit kell dolgozzanak. Noha ekkor sem sűrűn vesznek ki napokat, ezért van kötelező szabadság is.
A bizalom szintjei
„Négy hetet mindenkinek ki kell vennie” – mondja Hall, aki szerint nagyon fontos, hogy magunkkal is foglalkozzunk. Ő például akkor is a személyi edzőjével kezdi a munkanapot, ha ég a ház. Mi több, a beosztottjait is arra biztatja, hogy ne este meg hajnalban sportoljanak, hanem munkaidőben. „Rengeteg időt töltesz munkával. Az a cél, hogy ez boldogan teljen, nem?”
Ráadásul a klasszikus módi nem is biztos, hogy hatékonyabb.
„Ha van harminc embered, akik egy 20-30 millió dolláros projekten dolgoznak, akkor már épp eléggé meg kell bízz bennük. Ha nagy projekteket és sok pénzt bízol rájuk, akkor miért nem hiszed el nekik, hogy be tudják osztani az idejüket is?”
Ezen felül a fizetések is elég magasak a stúdiónál, Hall büszke rá, hogy a medián bér 80 ezer dollárra jön ki – ez nem átlag, szóval nem húzza fel túlságosan egyik projektmenedzser vagy szenior fejlesztő fizetése sem.
Nincs egyedül
A játékvilágban nem ez az egyetlen szokatlan struktúrájú cég. A Half-Life játékokról híressé vált Valve például olyan cégfelosztásban működik, ahol önszerveződő csoportok lelkesedése dönt a projektekről, és papíron senki sem főnöke a másiknak. Bizonyos fokú teljesítményt elvárnak ugyan, de ha egy terv befuccsol, mert mondjuk a csapattagok nem érzik úgy, hogy megéri foglalkozni vele, akkor feloszlanak és más projekten kezdenek el dolgozni.
Kép: Twitter / Dean Hall