Hat olyan tervezési szempont, amivel felveheted a versenyt a legnehezebb iparágakban is.
Egy új termék bevezetése nagy kockázattal jár, ezért a legtöbb vállalkozás életében kiemelt feladat. A szakirodalom úgy becsüli, hogy a kkv-szektor termékbevezetéseinek 90 százaléka bukással végződik. Ennek rengeteg oka lehet, de biztos vagyok benne, hogy a marketingstratégia hiánya is a lista elején szerepel. A bejegyzésben bemutatok hat olyan tervezési szempontot, amivel felveheted a versenyt a legnehezebb iparágakban is. Nótin Szabolcs online marketing szakértő vendégbejegyzése.
1. A piaci környezet megismerése
A mindennapi munkám során rendszeresen tapasztalom, hogy a termékbevezetés hibáinak már a tervezés szakaszában elő kellett volna jönnie. Pedig a piacelemzés egy olyan alapvető feladat, amelyet már a marketingtervezés során el kellett volna végezni. Ha nem szeretnél beletartozni az elhibázott termékbevezetést kitevő 90 százalékba, erre a pontra kell a legjobban figyelned. A piacelemzésnek legalább az alábbi témákra ki kell térnie:
- A vásárlónak milyen problémájára nyújt megoldást a termék?
- Ki tartozik a célközönségbe?
- Kik a versenytársak vagy milyen helyettesítő termékekből válogathatnak a fogyasztók?
- Mennyi a piaci ár? Mennyiért kínáljuk az új terméket?
- Mekkora árrést tervezünk? Mennyi az iparági átlagos árrés?
- Milyen termékelőnyeink vannak (USP)?
- A versenytársaknak mi az értékajánlata?
2. A márkaalapok lefektetése
Első lépésként el kell dönteni, hogy új márkát építesz a termékhez, vagy beilleszted a jelenlegi brandbe. Egy vállalkozásnak nyugodtan lehet több terméke és szolgáltatása is, feltéve, hogy nem üt el nagyon az eddigi tevékenységtől. Például ha eddig nyílászárókkal foglalkoztál, de mostantól pergolaépítésbe is belevágsz, nem kell új márkát építeni. De ha eddig klímaszerelést végeztél, mostantól viszont luxusórákkal kereskedsz, elkerülhetetlen a váltás.
Kkv-cégként mindenképp számolni kell a márkaépítés extraköltségeivel már a tervezés során is, ezért azt javaslom, hogy
új márka bevezetésére csak akkor kerüljön sor, ha elkerülhetetlen, a termék jellegéből adódóan.
Egy meglévő brandbe olcsóbban lehet beilleszteni új terméket, mintha mindent a nulláról építenél fel. Időt és pénzt spórolhatsz, ráadásul az új termékkel tovább építed a vállalkozás általános ismertségét is.
3. Online jelenlét alapjainak lefektetése
A következő lépés, hogy a cég alapvető online eszközeit fel kell készíteni az új termékre. Ha van egy innovatív terméked, amiről azt állítod, hogy minden korábbi megoldásnál jobb lesz, egyszerűen nem hirdetheted a céged elavult, évek óta nem frissített weboldalán. A következő eszközeidet mindenképp nézd át, és emeld a megfelelő szintre.
- arculatterv, arculati kézikönyv
- weboldal és webáruház
- közösségi média oldalak
- kommunikációs panelek és webszövegek
- SEO kulcsszó terv felülvizsgálata, kiegészítése
4. Az értékesítési folyamatok átnézése
Könnyen gondolhatnánk, hogyha az alapok már rendben vannak, akkor indulhat is a hirdetés. Egy fontos lépést viszont még érdemes előre venni: fel kell készíteni az értékesítési folyamatokat is az új termék érkezésére.
Át kell gondolni, hogy a meglévő folyamatok megfelelően fognak-e működni ezután is, valamint a kollégákat is fel kell készíteni arra, hogy az érdeklődők teljesen új kérdéseire is választ tudjanak adni.
Ki kell találni az új értékesítési folyamatot, át kell írni a termékelőnyöket, meg kell tanulni a kommunikációs paneleket és a technikai tulajdonságokat is. Ha a kollégáid felkészítetted és a folyamataidat is átalakítottad, jobb értékesítési rátákkal lehet elindítani a kampányokat. A megtérülés így magasabb lesz, és a fejetlenség elkerülésével az ügyfélélmény is javul.
5. Az bevezetés időzítése
A vállalkozók hajlamosan mindent siettetni, hiszen minél gyorsabban alkalmazkodunk a piaci környezethez, annál sikeresebb lesz a cég. A termékbevezetés időzítésénél viszont érdemes türelmesnek lenni. Legyen előkészítve a sajtóközlemény, a kampányok és a weboldal, majd a megfelelő időpontban (például szezonális termék esetében a szezon kezdete előtt néhány héttel), el lehet kezdeni a kommunikációt.
Érdemes arra is figyelni, hogy a versenytársak hogyan kommunikálnak.
Nagyon gyengére sikerülhet a PR aktivitás például akkor, ha pont egy időpontban hozzátok ki az új terméketeket a konkurenciával. A csendesebb, hírszegény, de hétköznapra eső napokon érdemes elkezdeni a kommunikációt, így egy kis médiafigyelem fogja segíteni a termék indulását.
6. Tervezd meg az ideális hirdetési csatornákat
Egy új termék bevezetésekor elkerülhetetlen, hogy megfelelő méretű büdzsét allokálj a hirdetésekre is. Elemezd a célközönség méretét, majd annak függvényében határozd meg a költést. Nem kell túlhirdetni a célközönséget, de ha alul tervezed a büdzsét, azzal minden korábbi előkészület feleslegessé válhat.
Ha megvan a szuper termék, a kidolgozott üzenet, azt el kell juttatni a célközönséghez!
A megfelelő marketing csatornák megtalálása laikusként nem egyszerű feladat, ezért érdemes szakértők segítségét is igénybe venni a hirdetések tervezéséhez. Ha már van ügynökséged erősen ajánlott bevonni a termékbevezetési folyamatba már a tervezés során, de külsős tanácsadókat is meg lehet bízni a marketing mix előkészítésével.
Nótin Szabolcs, CEO
Marketing21 online marketing ügynökség
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.