Nem kell ahhoz még gazdagabbá tennünk Mark Zuckerbeget, hogy jól felfuttassuk a termékeinket Facebookon. Íme néhány tipp, hogyan kell kezdeni és egy újdonság: a branded content.
Amikor 2013-ban elkezdtem foglalkozni a Facebookkal marketing célból, csupán töredékét tudtam vele megcsinálni, mint amilyen lehetőségeket kínál mostanában. Olyan mértékű verseny alakult ki az elmúlt egy évben a legnagyobb közösségimédia-csatornák marketingre való felhasználásának lehetőségei között, hogy nem győzzük kapkodni a fejünket és hetente ellenőrizni a hirdetési felületeket, hogy már megint milyen újdonsággal rukkolt elő egy-egy platform.
Az Instagrammal kiegészítve egy igazi csillagromboló lett a Facebook, de ne rohanjunk ennyire előre. Vegyük sorban, hogy milyen célokra is tudjuk használni néhány konkrét esetben a legnagyobb közösségi csatornát.
1.Közösségépítés
A Facebookon mindenki közösségépítéssel indul, ha marketinges eszközként kezdi el használni a platformot. Itt a rajongói oldal és a hozzá tartozó közönség (lájkoló bázis) építéséről beszélünk. Sokan beleesnek abba a hibába, hogy a fő céljuk, a lájkok számának a növelése. De erről lebeszélném a kedves olvasót. Mégpedig azért, mert hiába szerzel 10 ezer lájkot, minden egyes posztodnál ezeknek az embereknek csupán a 2-5%-a fogja látni a tartalmaidat organikusan. És hogy miért? Mert a Facebook is pénzből él (nem is kevésből) és úgy alakította ki a rendszerét, hogy ha te a teljes közönségednek szeretnéd eljuttatni a posztjaidat, akkor fizetned kell érte újra és újra. Ez ugyebár a “post boost”. Habár, viszonylag kis összegből (pár ezer-tízezer forintból) el tudod érni a teljes közönségedet, de sok kicsi sokra megy alapon így is szép pénzt keres ezeken a Facebook. Próbáld megtalálni az aranyközéputat. Legyen azért egy értelmezhető mennyiségű lájkoló bázisod (nem vásárolt!), de nem kell ezt az egekbe duzzasztani. Inkább költs célzottan!
2.Célzott hirdetések
Ha a posztolásnál többet szeretnél, pláne hatékonyabban, akkor a Facebook “Ads Manager”-rel kitárul egy teljesen új világ előtted. Számos hirdetési cél és forma közül választhatsz, melyek mind más és más célt szolgálnak. Vegyünk 3 konkrét esetet, amikor nagy hasznát vehetjük a Facebook hirdetéseknek (a Facebook keresőjébe írva bukkan elő a hirdetéskezelő applikáció, de van hozzá külön okostelefonra gyártott alkalmazás is).
Példa #01
Offline boltod van és szeretnéd, hogy a környékedről jöjjenek vendégek/vásárlók.
Van a Facebookon egy olyan hirdetési lehetőség, hogy ha megadsz egy pontos címet, akkor a cím körüli minimum 1 és maximum 50 kilométeres körzetben fognak megjelenni az embereknek a hirdetéseid. Ezt nevezik lokáció alapú hirdetésnek. A legjobb az egészben, hogy amikor a hirdetés megjelenik mondjuk egy turistának, akkor tudsz olyan gombot tenni a hirdetésre, melyre ha rányom az illető, akkor az odanavigálja őt a boltodhoz Google Maps-en keresztül, vagy fel tud hívni és foglalást tud leadni (pl. egy étterem esetében), vagy pedig a rajongói oldalad chatjén keresztül beszélgetésbe tud veled elegyedni.
Ez a modern kori “Zimmer Frei” táblás néni, csak kicsit hatékonyabb kivitelben.
Példa #02
Online webáruházad van sok termékkel.
Kezdjük ott, hogy a legtöbben csupán taktikákban és rögtön eredményt ígérő módszerekben gondolkodnak. Nem építik fel a folyamatot, mely a hosszú távú sikert hozza majd meg. Emiatt, ha belépnek egy új célpiacra, akkor rögtön rá akarják erőszakolni a vásárlásra ösztönző hirdetéseiket a felhasználókra és ha azonnal nem megy, akkor elkönyvelik, hogy a piac nem működik. De gondoljunk csak bele,
egy hölgyhöz sem úgy mész oda rögtön, hogy násztáncra hívod, hanem néhány randit azért illik előtte beiktatni. Hát így van ez a Facebook marketingben is.
Többször kell “megmutatni magad” a felhasználónak, mire elvárhatod tőle, hogy vásároljon. Kezdve egy sima márkaépítő kampánnyal, ahol például csak a “brand awareness”-t akarod növelni. Aztán folytatva egy ún. “carousel” hirdetéssel, melyben maximum 10 termék kártyát tudsz interaktív módon az emberek elé tenni, majd zárva egy remarketing kampánnyal, melyben azt a terméket mutatod már meg neki célzottan, amit a weboldaladon nézett.
Példa #03
Van egy jól menő céged, de új kihívásokat keresel, ezért létrehozol egy “spin-off” projektet cégen belül.
Ebben az esetben sokan erőből állnak a dolgokhoz. Mivel azt gondolják, hogy ha már egy céget sikeresen felépítettek, akkor ez gyerekjáték lesz, csupán pénz kell a hirdetésre. Ezeknek a legnépszerűbb népi bölcsességet idézném kicsit a szituációra szabva: “többet ésszel, mint pénzel”. Láttam én már sok 10, ha nem 100 millió forintokat belecsordogálni 1-1 szerelem projektbe, úgy, hogy tisztán látszott, még szinte le sincs validálva. Ilyenkor Eric Ries “The Lean Startup” könyvének 9. oldaláról idézném a “Build-Measure-Learn” szentháromságot, mely segíthet okosan elkezdeni a projektet.
Az első és legfontosabb, hogy teremtsük meg a kampányok mérhetőségének az alapjait. Majd ha már van egy demozható termékünk, akkor validáljuk olyan formában, hogy érdeklődőket, “early bird” felhasználókat gyűjtünk. Hogyan? Hát a Facebook “lead” hirdetési formájával, melyekkel email címeket lehet gyűjteni. És máris spóroltunk alsó hangon pár százezer forintot a landing page elkészítésén. Jó, ehhez hozzátartozik, hogy nem lesz annyi helyed a meggyőzésre sem, mint egy landing page esetében, de cserébe gyorsabb és olcsóbb. És mit tudunk csinálni az email címekkel? Legalább 4 dolgot. De az majd a következő cikknek lesz a témája.
3.Partnerségek kiaknázása
Ez a rész azoknak a népszerű olvasóknak szól, akiknek egy kis kék pipa van a Facebook profiljuk mellett, vagyis valamiért szeretik őket az emberek. Ugyanis a “Verified” profiloknak létrehozott a Facebook egy új lehetőséget, melyet “branded content”-nek nevezett el. Így ezek a profilok innentől megoszthatják más márkák Facebook oldalait, melyet influencer tevékenységük miatt eddig máshogyan oldottak meg. Viszont, ami egy nagy előrelépés, hogy az “engagement” és elérési statisztikákat már mind a két fél fogja látni. Így pontosan tudni fogja majd az adott márka, hogy legközelebb megéri-e ugyan azzal az influencerrel együtt dolgozni. Amúgy erről részletesen itt olvashatsz.
Természetesen még legalább 30 féle célra és módon lehet használni a Facebookot. Ha ma tanultál legalább 1 új dolgot, akkor a digitális hüvelykujj megnyomásával jelezd.
Farkas Zsolt, társalapító Growth Panda Ügynökség
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.