Annyi mindenre kell figyelni egy marketingesnek: csapatmenedzsment, kampányok, termékelőállítás és még sorolhatnánk a hibalehetőségeket. A hibák korrigálása ráadásul milliókba kerülhet – nem csoda, hogy a vállalkozások fele már az első évben csődbe megy.
Csakhogy ennek nem kell ám így történnie, a megfelelő metódus sokat segíthet – ebben nyújt most segédkezet az amerikai Forbes marketingszakértője, Eric Vardon ötpontos összeállítása.
1. Túl drága a kampány
Őszintén: előfordult már veled, hogy elindítottál egy online
reklámkampányt, ami aztán jócskán túlszaladt a kereten? Esélyes, hogy csak
simán csak elfelejtetted leállítani, vagy nem korlátoztad le. Ha még sosem
jártál így, szerencsés vagy – az alábbi listán mindenesetre érdemes végigmenned
minden kampány összeállításakor.
- célok beállítása
- napi/havi büdzsé meghatározása
- kreatívok és sales anyagok összeállítása
- ellenőrzés
- indítás
- napi ellenőrzés
2. Nem indul el időben a kampány
Véres veríték árán készítetted el a tökéletes kampányt, ami
megváltoztatja a világot. Csakhogy késik. Hogy lehet ennek elejét venni? Először
is érdemes minden projekt előtt mérföldköveket meghatározni, akkor is, ha kis
kampányról van szó. Ennek része lehet többek közt:
- projektleírás készítése
- KPI-ok meghatározása
- célközönség kiválasztása
- keretszükségletek beállítása
- terjesztési- és marketingcsatornák kiválasztása
Ezek után az egész csapat együtt futtassa a kampányt, így
mindenki elszámoltatható lesz. Fontos, hogy minden egyén vagy divízió tudjon a
saját mérföldkövéről. Végül bizonyos időközönként, mondjuk hetente ellenőrizd,
hogy áll a kampány.
3. Követhetetlenné válik a kampány
„Miért nem követjük le a konverziókat?” – kérdezi az
ügyfeled. Ezzel annyi az integrációnak. Akkor történik, amikor a legkevésbé
számítasz rá. A kliens ideges lesz, az adatok elvesznek, és minden folyamat
háttérbe szorul, amíg meg nem oldódik a krízis. A Tricentis jelentése szerint 2017-ben
az amerikai gazdaságnak 1,7 billió dollár kárt okoztak az efféle szoftverhibák.
3,7 milliárd ember érintettek és összes 268 évnyi leállást eredményeztek.
Pedig van kerülőút: legyen cégen belüli hierarchia, aminek szereplői egyenként, de gyakran kapcsolatot ápolhatnak az eszköztér különböző elemeivel. Ha valahol megszakad az integrációs lánc, hamarabb veszik észre, mint egyébként. Vegyünk példának egy mezei PPC-kampányt! Kell legyen valaki, aki a hátterét építi ki. Aztán jön egy szövegíró, aki megírja a reklámszöveget. A dizájner feltölti a kreatívokat, végül a marketingvezető ellenőrzi a egészet. Ha ezt az egészet egyedül csinálod, nagyon sok ponton el tudod rontani.
4. Rossz célközönséget választasz
Ismét csak hiába van tökéletes kampányod, ha nem a megfelelő szemek elé kerül. Az igazság az, hogy minden vásárlói szegmens egyedi, egyik csoport sem reagál majd ugyanúgy, mint a másik. Ezért kell mindent személyre szabni. Légy empatikus, és kutasd, mi érdekli a vásárlóidat! A Google Form kiváló eszköz erre. Kérdezz rá a vásárlói élményeikre, érdeklődésükre!
Használj ingyenes platformokat, mint a Google Analytics,
amivel felhasználói adatokat is gyűjthetsz. Piaci jelentések, esettanulmányok,
white paperök és további hasonló források is hasznodra válnak. Bármit is
találsz, használd arra, hogy specifikus vásárlói modelleket alkoss!
5. Rossz kérdőívek, linkek
A sales minden eleme egy célt szolgál: az eladást. Minden
ehhez vezető útnak kényelmesnek és érthetőnek kell lennie. Ha nem élvezhető a
rendszer és hemzseg a programhibáktól, a vásárlók olyan gyorsan nyomnak a „vissza”-gombra,
hogy ihaj.
Általában apróságok romlanak el, de ezek elég sokba
kerülhetnek. A megoldás: tesztelj!
- működnek a formok?
- a linkek jók?
- a gombok jók?
- minden aloldal működik minden platformon?
- a fizetés is üzemképes?
- a bevásárlókosár és a kassza is jó?
Összességében tehát szervezés és odafigyelés kérdése, működnek-e majd a kampányok vagy sem.
Kép: Diggity Marketing // Unsplash