Az Amazon megállíthatatlanul növekedik, nemrég beért az egybillió (ezermilliárd) dolláros érték fölé (azóta viszonyt a részvényárfolyam-ingadozás miatt hol alatta, hol felette van). Jeff Bezos már letaszította a leggazdagabbak trónjáról Bill Gatest, és az egykoron csak egy egyszerű online könyvesbolt ma már egy kikerülhetetlen játékos a weben.
De sem Róma, sem az Amazon nem egy nap alatt épült fel, Bezosnak számtalan nehéz döntést kellett meghoznia. Hogyan lehet egy egyre nagyobb vállalatot úgy irányítani, hogy a lehető legkisebb kockázatot vállalja valaki a döntéseivel? Egyedül sehogy! Az amerikai Forbes pár éve írt Bezos döntéshozási mechanizmusának részleteiről – az, hogy a cég ma már ennyit ér, bizonyítja, hogy a taktika működik.
Egy gyorsan növő startup esetében a kollektív döntéshozási mechanizmusok kiépítése biztosítja, hogy sikeres nagyvállalattá tudjon válni.
Mit lehet tenni?
Le kell fektetni azokat a szabályokat, amik egyértelműsítik, hogy ki miért felel a cégnél. Kell ember, aki:
Biztosítja az inputokat – aki jó döntést akar hozni, az hallgat azokra, akik kellő mennyiségű információt tudnak adni hozzá. Adott esetben az információ birtokosa elmondhatja a véleményét az ügyről, de nem vétózhatja meg a cégvezető döntését
Javaslatot tesz – a rendelkezésre álló tények ismeretében megfogalmazhatja a szükséges irányváltásokat.
Beleegyezik – ő az, aki aláírhat bármit, mielőtt további lépés történik – ez általában a cég topvezetői közül valaki, jogi felhatalmazással
Dönt– az ő vállát nyomja végül minden, neki kell a felajánlott irányok közül meghozni a döntést.
Végrehajt – lehet egyén és csoport is, az ő feladatuk a döntések hatékony és hibátlan teljesítése.
A szerző szerint a nem megfelelő mennyiségű input az egyik kritikus pont, ezen a legkönnyebb elhasalni. Ha nem áll rendelkezésre elegendő információ, akkor könnyen alakul ki vita.
Szintén problémás, ha a döntési jogköröket megosztják emberek között (bár a Google erre pont egy ellenpélda, ott Sergey Brin, Larry Page és Erick Schmidt egy jól működő triumvirátust alkottak). Gyakori probléma, hogy egy-egy feladatnál eltérő vélemény alakul ki a döntéshozók között, emiatt pedig leáll az egész folyamat.
A Fortune magazinnak Bezos azt mondta, hogy ő szereti írásban is összefoglalni az infókat egy megbeszélés előtt. Az összes fejes kap egy hat oldalas memót, amit a megbeszélés elején csöndben végigolvas. A memót azok írják, akiknél ott van a szükséges input, és javaslatokat is tehetnek, így kerül a döntéshozók elé. “Nehezebb teljes mondatokat írni – magyarázta Bezos. “Ott vannak az igék, a bekezdéseknek címe van. Nem lehet csak úgy összefércelni hat oldalt, kell hozzá egy narratíva, áttekinthetőnek kell lennie, szóval alaposan és tiszta fejjel végig kell gondolni.
Hát, egybilliós cég lettek, úgyhogy biztos van benne valami!