A megfelelő morál és elkötelezettség fenntartása az erős vezetés szerves része. Amikor fluktuáció van a csapatban, különösen fontos, hogy egy vezető még jobban figyeljen arra, hogy fenntartsa a csapata pozitív hozzáállását és motivációját.
Kutatások alapján, ha egy munkatárs felmond, az kihathat a többi alkalmazott magatartására és motivációjára is. Azaz, ha egy személy elhagyja a csapatot, az növeli annak a valószínűségét, hogy mások is ezt fogják tenni.
A Harvard Business Review összegyűjtött hat stratégiát, amelynek segítségével a csapatod motivált maradhat még akkor is, ha többen felmondtak:
Teremts biztonságos közeget!
Az üzleti világban végbemenő egyre gyorsabb változások és a világjárvány okozta bizonytalanság is rátesz egy lapáttal arra, hogy a munkavállalók úgy érezhetik, állandóan mozog a talaj a lábuk alatt. Ez a bizonytalanság a fenyegetettség érzését idézi elő az agyban, ami csökkent motivációt, együttműködést, önkontrollt és általános jóllétet eredményezhet. Ha egy csapatban nagy a fluktuáció, az erre még jobban ráerősíthet.
Ahhoz, hogy ezt vezetőként ellensúlyozd, igyekezz minél egyértelműbb célokat, elvásárokat megfogalmazni, illetve hangsúlyozni a cégben azokat az állandó alapértékeket, amelyek adhatnak némi biztonságérzetet.
Ha valamire nem tudod a választ, akkor ahelyett, hogy valami olyasmit mondanál, hogy „hamarosan kiderül”, inkább mondd azt, hogy igyekszel minél hamarabb megkeresni erre a pontos választ, és amint tudod, részletes információkkal látod el őket.
Ezekkel szilárdabb talajt és stabilitásérzetet teremtesz a csapat tagjai számára.
Kérj visszajelzést a csapattagoktól!
Konzultálj rendszeresen a csapattagokkal, hogy megtudd, mennyi és milyen munka van jelenleg a tányérjukon. Ez képet adhat arról, ha egyenlőtlen a feladatmegosztás a csapattagok között, és arról is, hogy egy adott időpontban milyen egy csapat egyéni és kollektív kapacitása.
A csapattagok azzal, hogy folyamatosan visszajelzést adnak, egyrészt motiváltabbak is lehetnek azáltal, hogy úgy érzik, beleszólhatnak a célok kitűzésébe, másrészt ezzel azt is éreztetheted velük, hogy igyekszel tenni az ellen, hogy túl legyenek terhelve.
Növeld a munkatársaid autonómiáját!
Kutatások szerint amikor az emberek úgy érzik, hogy irányíthatnak és van választási lehetőségük, motiváltabbak és magasabb jóllétet tapasztalnak.
Ezzel szemben az autonómia hiánya erős negatív reakciót válthat ki, amely csökkentheti az összpontosítási és együttműködési képességet.
Gondold át, hogy melyek azok a döntések, amelyekben szabadságot adhatsz a munkatársaid számára. Míg egyes döntésekhez hasznos lehet az útmutatásod, biztosan találsz olyanokat is, amelyeket a csapatod egyedül is meghozhat. Például, gondold át, hogy megengedhetnéd-e a munkatársaidnak, hogy ők válasszák ki, hogy melyik projekteken és kikkel dolgozzanak együtt?
Ahol csak autonómiát és választási lehetőséget biztosíthatsz a csapat tagjainak, ott tedd ezt!
Tedd elfogadhatóvá azt, hogy valaki nemet mondjon!
Tudasd a csapattagokkal, hogy rendben van, ha nemet mondanak egy feladatra, vagy jelzik, hogy túl rövid határidőt kaptak. Ezzel amellett, hogy segíted elkerülni a kiégést, azt is érezteted velük, hogy fontos számodra a véleményük és figyelembe veszed az ő igényeiket is.
Védd meg a csapatodat!
Lehet, hogy egy irreális elvárás nem tőled, hanem a felsővezetéstől vagy egy ügyféltől érkezik. Ilyenkor fontos, hogy éreztesd a csapatoddal, hogy mellettük állsz, és ha kell, akkor védd meg őket! Így hozzájárulsz ahhoz, hogy biztonságban és megbecsülve érezzék magukat.
Dolgozz a jó emberi kapcsolatokon!
A Gallup kutatása szerint a munkahelyi barátságok növelik a termelékenységet és az elkötelezettséget is. Kérd ki a munkatársaid véleményét, hogy milyen csapatépítőknek örülnének és adj teret arra, hogy közös élményeket szerezhessenek!