Biztos, hogy megéri Disney-babérokra törni, amikor reklámfilmet csináltatunk? És tényleg szükségünk van arra az országos tévészpotra? Vendégszerzőnk elárulja, hogy célcsoporttól, terméktől, szándéktól és büdzsétől függően mikor melyik reklámfilmes műfajhoz érdemes nyúlnunk.
“Szia Nóra, arra gondoltunk, szeretnénk egy animációs filmet, az alapítványunk profiljáról. Pörgőset, hogy hasson az érzelmekre, kb. 4-5 perces legyen, és van rá kb. 150.000 Ft-unk. A jövő hét elejére el tud készülni?”
A fenti mondatokkal látszólag semmi baj, de valójában maga a megtestesült lehetetlen. Lehetetlen, mert egy animáció sosem lesz olyan szívhez szóló, mint egy élőszereplős film. Lehetetlen azért is, mert 4-5 percben maximum a Macskafogó remake-je lehet pörgős a fiatal Tarantino rendezésében, és lehetetlen azért is, mert 150.000 Ft-ból a legnagyobb jóindulattal és kedvezményekkel is kb. egy diszkréten bemozgatott 60 másodperces PPT-stílusú stock mozit tudok összegereblyéztetni a grafikusunkkal, nem pedig a Jégvarázs harmadik epizódját. A határidő pedig kb. a Mission Impossibe, amit a jó filmes ilyenkor elsőre el is enged a füle mellett, remélve, hogy csak a telefon torzított.
Ahogyan az ilyen kérésekhez hasonlókból egyre több érkezett hozzánk, kezdtem érezni, hogy jó, ha egyre több ember ért a mozgóképgyártáshoz az üzleti világban, de egy kis rendet azért nem ártana tenni a marketing- és PR-szakemberek fejében. Leginkább az ő érdekükben, mert egyáltalán nem mindegy, hogy azt a rendelkezésre álló 150.000 Ft-ot (maradjunk ennél a példa kedvéért) hogyan használja.
Vannak divatos műfajok, de bármilyen jól is néz ki egy hand drawn-videó az egyik cég bemutatkozó oldalán, egyáltalán nem biztos, hogy nekünk is arra van szükségünk.
Rövid műfaji gyorstalpaló következik a hatékonyság, céltudatosság és anyagi megfontolások mentén. Vagyis mit, mikor, hol és mire érdemes?
1. Animáció
Buzz Lightyear vs. Bogyó és Babóca – egyik sem rossz, de kb. akkora a szakadék közöttük, mint a Mariana-árok. Árban, időigényben és persze a kitűzött célokban is. De tegyük félre a hollywoodi filmgyártást, és nézzük egy kicsit üzleti szemmel az animációkat. A megmozgatott logótól az infografikán át egészen a rajzolt vagy stock 2D-s és 3D-s történetekig nagyon széles a grafikai alapú mozgóképek palettája.
- Ezeket általában akkor javasoljuk, ha nehezen mutatható meg élőben a termék (vagy azért, mert még nem áll rendelkezésre, vagy mert elvont technikai infókat akarunk megmutatni).
- Jól jöhet az animációs forma akkor is, ha száraz adatokat szeretnénk szemmel jól láthatóvá és érthetővé tenni (lásd a lenti videót).
- Gyerekcélközönség esetén is ajánlott ez a műfaj: az ő szemük ezt szokta meg, könnyű narrálni, stilizáltan elmesélni nekik.
Érzelmek, emóciók kifejezésére viszont csak akkor választanám ezt a formát, ha rengeteg pénzem és időm lenne – akkor másfél év és pár tízmillió forint elköltése után megszülethet az Oroszlánkirály, akiért mindannyiunk szíve egyszerre dobban.
2. Tévéreklám
Ülünk a meetingen. Mi, a filmes csapat, a minket megbízó ügynökség és a megrendelő. A budget alacsony, mindenre összesen van 6 millió forint (mint később kiderül mínusz áfa). Ebből kellene teljes kreatívot álmodni, legyártani, óriásplakátokat, print hirdetést, és persze tévéreklámot. Mert anélkül nem élet az élet a versenyszférában. Én már harmadszorra kérdezem meg, hol is lesz kapható az a bizonyos termék. Hát, még nem is tudják, leginkább a nagykereskedőket szeretnék elérni, aztán talán belistázódik a termékeik egy csekély része az egyik nagyobb áruházlánc néhány üzletébe.
Ezzel a sztorival nemcsak az a bajom, hogy pénzügyileg sehogy sem fog kijönni a matek, hanem leginkább az, hogy minden fillérje, amit országos tévében fogunk reklámra elkölteni (mondjuk ennyi pénzért meg sem hallgatnak ott minket) ablakon kidobott pénz lesz. Meddőszórás. Felesleges. El fog veszni a reklámzajban. Amikor a mozgóképes műfajok megfelelő felhasználására utaltam, leginkább erre gondoltam: hiába menő dolog a tévéreklám, és hiába tölti el forró elégedettséggel a főnökséget az M7-es mellett a saját óriásplakátjuk látványa – mindez lehet, hogy tökéletesen eredménytelen lesz, ha a célközönségük, vagy annak döntéshozói éppen nem arra járnak.
Tévéreklámot és az olcsó tévés hirdetések elfogadását mindig azoknak javaslom csak, akik széles felvevőpiacra (országos) játszanak, és van akkora bevételük, hogy megérje ilyen mértékű kiadásba verni magukat.
Addig meg sokkal célzottabban el lehet költeni az erre szánt pénzösszeget egy jó kis online víruskampányra, vagy éppen testimonial-sorozatra – melyet csőre töltve az üzleti döntéshozóknak tudunk eljuttatni. Üzleti motivációnak – arra az esetre, ha összegyűlt a világhírhez szükséges budget – azért ideteszem az egyik kedvenc tévés reklámomat. Igényességével, ötletességével, humorával pont olyan, amilyennek egy igazi tévé-spotnak lennie kell:
3. Bumper ad
Hat másodperc a mennyország. A rövidség mindenhatóságát ebben a cikkemben taglaltam. Azóta viszont még jobban felpörgött a helyzet. A hat másodperces online reklámok korszaka mostanra tetőzött. Egy ütős nyitósnitt – lehetőleg (arc)közelikkel, egy erős mondat – ezt leginkább szövegíróra bíznám – és máris miénk a világ. Vagy, ha az nem is, de a nézők ingyenes figyelme hat másodpercig biztosan. Aki a neten akar érvényesülni, meg kell szokja, hogy a termékéről mindent biztosan NEM, sőt, két jellemzőt is alig tud elmondani. De a bumper ad elbírja a figyelemfelkeltés legdurvább módját is akár: ne szégyenlősködjünk tehát – egy ilyen reklám a kampányuk bázisa is lehet!
4. Streaming
Légy élő! Élőben bejelentkezni valahonnan a szakma magasiskolája. Mármint az enyém, az egykor volt híradósé és filmesé. Mégsem ez mondatja velem, hogy üzleti okokból is megéri ezt a műfajt választani, amikor mozgóképi kommunikációt tervezünk.
Az élő bejelentkezéseket minden social felület jobban támogatja, mint egy hagyományos, már konzerv videofelvétel megosztását. Sokkal több embert tudunk bekapcsolni eseményünk vérkeringésébe a segítségével, mint egy utólagos eseményfilmmel (annak is megvan a létjogosultsága persze). Exkluzív az élmény, amit adunk, előre jól beharangozható, és manapság, amikor élményt adni mindenek felett áll, ez cseppet sem elhanyagolható szempont. Az élő közvetítéseknek akkor van igazán létjogosultságuk, amikor:
- nagyon sokan lennének kíváncsiak az eseményre, de kevesen férnek el a helyszínen – ilyenkor akár pénzért is adhatjuk a közvetítéshez való hozzáférést
- valami olyat csinálunk, amit szívesen mutatunk meg, de keveseknek van lehetőségük odajönni (pl.: egy különleges sajtótájékoztató, díjátadó, stb.)
- PR-szempontból minél több emberhez kell eljutnunk kevesebb pénzből (könyvbemutatók, megnyitók, stb.)
- céges platformot (online tv) alakítunk ki, mert nem akarjuk mozgatni a kollégákat – amúgy is túlterheltek, de így részt tudnak venni egy képzésen, sales eseményen, stb.
A streaming nagy előnye, hogy utána jól osztható más online felületeken is, hiszen a linkje bárki számára elérhető lehet. Vagyis rögtön letudtuk a terjesztés gondját is. Nemhiába közvetítik már a neten a legmenőbb focicsapatok az edzéseiket, vagy éppen a tétmeccsek előtti bemelegítéseket – merjünk ötletet lopni a legnagyobbaktól!
5. Interaktív filmek
Oktatóvideók, tesztek, film alapú online játékok, 360-as videók. Egyre többet és gyorsabban akarnak. Le kell őket nyűgözni, azonnal telibe találni. Magadhoz kell láncolnod őket… – Nem, ez nem a Trónok harca, nem a holtak ellen küzdünk, egyszerűen csak a nézőink figyelméért. És nem a felületes háttértévézés a lényeg, hanem a valódi interakció. Na, pont erre jók azok a filmek, amelyek a passzív szörfölésen túl reakciót is várnak a nézőktől: feladatot adnak, játékélményt nyújtanak. Külső és belső kommunikációban is van relevanciájuk.
Sokkal hosszabb időt töltenek el a nézők az ilyen, vagy ilyen környezetbe ágyazott filmek megtekintésével, mint a hagyományos mozikkal. Nem mondom, hogy az interaktív filmek mögötti szoftverek olcsók, de az eredmények magukért beszélnek. Ha élen akarsz járni a figyelemért folyatott hadjáratban, akkor mindenképpen ezeket a modernebb megoldásokat javaslom.
Előnyük még, hogy rengeteg infót nyerhetünk ezeken keresztül a kollégáinkról, partnereinkről, vevőinkről.
Amíg ők videózásnak álcázott játékot játszanak, a program feljegyzi mi okozott nekik nehézséget, mi tetszett nekik, hol időztek el, mi gondolkodtatta el őket, stb. Ez pedig felbecsülhetetlen információforrás nekünk abban a világban, ahol nagyon nehéz közvetlen kapcsolatba kerülnünk a résztvevőkkel.
Hegyi Nóra,
Kolibri Pictures
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.