Az emberi agy hajlamos sok mindent binárisan kezelni: fent vagy lent, jó vagy rossz, helyes vagy helytelen. Az élet persze ritkán ilyen egyszerű, az üzleti élet meg pláne nem. Íme 3 tanács a Forbes.com-ról arról, hogyan kezeld a legbonyolultabb, legpiszkosabb üzleti szituációkat.
Őszinteség mindenek felett
Az üzleti életben sokkal gyakrabban fordulnak elő zéró összegű játékra hajazó szituációk, mint azt hinni szeretnénk. A legtöbb helyzet kimenetelét fel lehet osztani győztesekre és vesztesekre. Az él túl, aki alkalmazkodóbb, ez befolyásolja a döntéseinket. (Ez nem jelenti azt, hogy a win-win szituációk elérhetetlenek, de muszáj észben tartani, milyen az önérdek természete az üzleti életben.)
Az önérdek maximalizálására való törekvés könnyen vezet féligazságokhoz, enyhe torzításokhoz, önkényesen szelektált tényekhez. A baj ezzel az, hogy a legkisebb hazugság is olyan, mint egy mag. Ha gyökerezni, nőni és fejlődni kezd, idővel az egész tájképet meghatározza majd.
Magyarul: a hazugságok, még a legapróbbak is, további hazugságokhoz vezetnek. Egy féligazságokon alapuló helyzetből szabadulni pedig minden, csak nem egyszerű.
A megoldás egyszerű(nek tűnik): maradj őszinte, bármi is legyen. Az igazság, bármennyire kényelmetlen is, hosszú távon kifizetődőbb, mint torzítani, hiszen így a leghomályosabb probléma is egyszerűbbé, átláthatóbbá válik.
(Emlékeztető: ennek a cikknek az a lényege, hogy az ember hogyan ne veszítse el a józan eszét, nem pedig az, hogy egy-egy szituációban mindenáron ő nyerjen.)
Lassíts le és maradj következetes
A csapból is az folyik, hogy a jó vezető egyik fontos tulajdonsága, hogy meghallgatja az őt körülvevőket, figyel a visszajelzéseikre. A jó vezető viszont következetes is. A visszajelzés kétélű fegyver: ha gondolkodás nélkül beépíted munkatársaid tanácsait, az eredmény könnyen inkonzisztens és akadozó lehet.
A trükk az, hogy időnként megállsz, átgondolod a helyzetet és megfontoltan haladsz tovább. Az üzlet sokszor működik érzelmi alapon. Gondolj azokra a helyzetekre, amikor mondjuk egy projekt annyira szenvedélyessé tesz, hogy nehéz megállni egy mérges üzenet vagy email elküldését, ha valami nem sikerül.
A reakcióidő lelassítása lehetővé teszi, hogy teljesen megemészd a helyzetet, és kidolgozz egy átgondolt, következetes választ.
Legyél jóindulatú
Azaz fordulj tisztelettel, megértéssel és méltósággal mindenki felé.
A jóindulatú, tisztelettudó vezetőt nem a bosszúvágy, a düh vagy a félelem vezérli, hanem a tények és az emberség.
Megérti, hogy a legkuszább szituáció mögött is hozzá hasonló emberek állnak.
A jóindulat a tapasztalattal kiegészülve lesz igazi adu ász. Minél tapasztaltabb valaki, annál inkább érti, hogyan működnek az emberek, a jóindulat pedig lehetővé teszi, hogy az érzelmi reakciód fölé emelkedj. A kettő keveréke adja azt a bölcsességet, amire mindenki törekszik.
Az üzleti életben gyakoriak a mocskos szituációk, fellobbanó érzelmekkel, hibákkal, konfliktusokkal ötvözve. Van viszont valami, amit fontos észben tartani: egy adott helyzetben nem az alapján leszel megítélve, hogy nyertél vagy veszítettél, hanem az alapján, hogy hogyan cselekszel a kihívásokkal teli időszakokban.