A járvány miatti távmunkában tipikus főnöki aggodalom, hogy a vezető eltávolodik az embereitől, szétcsúszik a csapat. Tippek, hogy fennmaradjon az elköteleződés és a teljesítmény.
Egy jó főnök mindig elérhető, ez olyasmi, amit nem árt elégszer tudatosítani. Tulajdonképpen mindegy, hogy személyesen vagy digitális csatornákon, de ha a kollégák, beosztottak kérdéseire ésszerű időben nem tud reagálni, akkor fogyni kezd körülötte a bizalom. A Tracy Bower, a Forbes.com szakértője idéz egy kutatást, amely 5000 munkavállalót kérdezett meg globálisan, és amelynek egyik fontos megállapítása ez volt:
a láthatóság és elérhetőség nagyon erősen korrelál a csapat elkötelezettségével és a jobb teljesítménnyel.
Egy másik elemzés hasonló eredményre jutott, e szerint, ha a főnök elérhető, ha bármikor lehet hozzá fordulni ilyen-olyan elakadásokkal, az a munkatársak iránti bizalom, tisztelet és empátia jele. Ilyenkor a csapat tagjai nagyobb biztonságban érzik magukat, tudják, hogy megkapják a figyelmet, amikor igénylik, miáltal motiváltabbak lesznek, és ők maguk is többet hajlandók kihozni magukból.
Innentől már csak az a kérdés, hogyan fejleszthető az érzékenység és a megközelíthetőség – ez egyrészt fejben dől el, másrészt vannak rá technikák.
1. Adj felelősséget!
Kifejezetten bátorítólag hat, ha valaki felelősséget kap, akárcsak egy projekten belül. Jelöld ki a határokat, legyen világos, hogy miben dönthet és meddig mehet el önállóan, de ezen belül bízd rá a munkát, és éreztesd vele, hogy bízol benne, hogy jól fogja megcsinálni. Így neked is felszabadul némi időd, és arra koncentrálhatsz, ahol tényleg rád van szükség.
2. Ismerd az embereidet!
Ha jobban ismered a beosztottjaidat, akkor jobban fogod tudni, hogy személyesen kit, hogyan motiválj, érzékenyebben tudsz nekik segíteni.
3. Bízz bennük!
Legyél jóhiszemű. Értékeld, hogy hozzád fordulnak támogatásért, és állj úgy hozzá, hogy erre jó okuk van. Ezt a hozzáállást ők is érzeni, értékelni fogják.
4. Tarts négyszemközti megbeszéléseket!
Ez már technikai tanács, és nem kell tőle megijedni, hosszabb távon pont, hogy időt spórolsz vele, ha időről időre mindenkivel leülsz, és átbeszélitek a dolgait. A kezdőbb kollégákkal ezt sűrűbben tedd meg, a tapasztaltabbakkal ritkábban van rá szükség, de ott se hagyd el. Ezeknek a beszélgetéseknek nem a számonkérés a céljuk, hanem a folyamatos gördülékeny együttműködés és együtt tervezés.
5. Tedd nyilvánossá a naptárad!
És kérd ugyanerre a kollégáidat. A privát programjaidat ettől még nem kell megosztanod velük, de ha a munkát érintő bejegyzéseket transzparensen látják, az megint a bizalmat növeli, és – mivel mindenki látja, hogy mikorra érdemes például mítinget szervezni – a hatékonyságot is javítja.
6. Ne késs!
A pontosság azt üzeni, tiszteled a másikat és az idejét. Ez kölcsönösen elvárható, bármilyen megbeszélésről legyen szó.
7. Tervezd meg a napod!
Csinálj to-do-listet, állítsd fel a prioritásokat, rendszerezd a teendőket. Kezdd ezzel a napod.
8. Intézd el azonnal!
Nem kell kapkodni és impulzívnak lenni, de amit lehet, azt ne tologasd, hanem intézd el azon melegében. Ne érezzék azt a kollégák, hogy te vagy a szűk keresztmetszet, és miattad állnak a dolgok.
9. Köszönd meg!
Sokszor a nagy rohanásban, a temérdek email között pont a legutolsó momentum marad el, például egy munka, egy projekt lezárásaként a visszajelzés, akár csak egy egyszerű „köszönöm”. Pedig rengeteget hozzátesz az elhivatottság és a jó hangulat fenntartásához.