2020 egyik legnagyobb kihívása a munkáltatók számára a tehetséges munkaerő bevonzása, ezt jól tudjuk. De mi kell ehhez? Mik a dolgozói elköteleződés legfontosabb faktorai? Hogyan érdemes megszólítani a jól kvalifikált, lelkes munkaerőt, és mire kell odafigyelni, hogy megtartsuk őket?
A Kinnarps, a KYAT Group és az SSC Heroes „A Te irodád!” című, kérdőívét több mint 1000 válaszadó töltötte ki, az eredményeket sajtóközleményben küldték el szerkesztőségünknek.
A reprezentatív felmérés célja többek között az volt, hogy megtudják, mi alapján választanak az emberek munkahelyet, mi motiválja őket, hogy jól, sőt egyre jobban teljesítsenek, és mi az, ami segíti őket az elköteleződésben.
A felmérés megerősíti azt, amit eddig is tudtunk: a bérstruktúra a mai napig kiemelkedő fontosságú, de ennél is fontosabb a vállalati kultúra. Felértékelődnek az olyan „szoft faktorok”, mint az elismerés, a konstruktív vezetői kommunikáció, a komplex feladatok, a közös alkotói folyamatok, a valódi problémákra nyújtott valódi megoldások és a kölcsönös tisztelet.
Mik a legfontosabb szempontok a munkavállalók számára a munkahely választásakor?
#1 Munkaszervezés és vezetői kultúra
Az X-Y-Z generáció már nem elégszik meg azzal, ha a vezetőjük szakmai szinten képes nekik újat mutatni: fontos a magas EQ és az előremutató gondolkodás is.
#2 Összetartó, támogató csapatszellem
A második legfontosabb faktor egyből egy igényt is megteremtett, a dolgozók hiányolják a megfelelően kialakított közösségi tereket. Az irodatér és a stílus meghatározó a candidate experience szintjén. Később, az elköteleződési folyamatokban is nagy szerepet játszik. Az open office csak egy a lehetséges irodai térkialakítások közül, és mindenképpen ki kell egészülnie egyéb funkciójú és jellegű terekkel is.
#3 Egyértelműen definiált célok, küldetés
Mindannyian szeretnénk értékes, fontos és hasznos munkát végezni. A ma munkavállalójának nagyon fontos a mögöttes tartalom, az ideális környezet, ahol valóban megcsillogtathatja tehetségét és produktivitása csúcsán pöröghet.
Ez a három faktor mind 3,9-4,5 körüli értéket kaptak a felmérésben (5-ös skálán),
ami viszont egyáltalán nem érdekli a munkavállalókat, az a cégszintű társadalmi szerepvállalás (1,5).
A kérdőív vizsgálta az esetleges stresszfaktorokat is, ez alapján a bizalom hiánya, a kommunikációs zavarok és a vezetők negatív reakciója a hibákra a legfontosabb stresszfaktorok, de okozhatnak problémát a rossz munkakörülmények és a tisztázatlan jogviszony is. A fejlesztendő területek közé a home office-t a válaszolók 56 százaléka adta meg, de ide sorolták még a visszajelzés, értékelés kultúráját (52 százalék), a vezetői kommunikációt (48 százalék), a távmunkát (42 százalék) és a kollégák közti belső kommunikációt (39 százalék) is.