Lehet-e nem inspiráló módon berendezni egy irodát 2017-ben? Erre kerestük a választ egy építésszel.
“Lehet, méghozzá könnyen. Ott szokott elcsúszni a dolog, amikor az építész a megbízó szubjektív palettáját figyelmen kívül hagyva csak a saját „alkotói eszköztárára” hagyatkozik. Az ideológiák szakmánként eltérnek, a tervező mégis gyakran föléhelyezi a saját tapasztalaiból adodó aspektusokat a felhasználó érdekeinek. Az ilyen hozzáállásból jó eséllyel sértődés lesz – mondja Pintér Márton építész, a Very Good Office társalapítója. Szerinte tudni kell meghúzni egy egészséges határt az elvárások és az építész szakmai érvei mentén. “A trendkövetés életveszélyes, mert félévente változik” – teszi hozzá.
Az építész szerint egy iroda a tételesen szerkesztet kontextustól, azaz a hozott elemeket fogadó, tervezett környezettől lehet inspiráló. “A felhasználók személyes holmijaival együtt is képes megtartani a karakterét és nívóját az irodatér, ugyanakkor nem készteti a delikvenst derékszögben ülésre és gilisztaként puffokon héderelésre sem – heti negyven órán át.”
Az iroda épített mivoltából fakadóan trendek legfeljebb tárgyléptékben kaphatnak helyek, máskülönben – egy újabb trend utáni vágy okán – olcsó, gyors lefolyású, aktuális igényeket kiszolgáló öszvér lesz. Ez a hozzáállás más szegmensekben – mondjuk vendéglátás – érthető, de egy kvázi élettérnél nem kifizetődő.
Pintér Márton szerint összességében egyre kevésbé hatják meg az embereket a vizuális trendek. Inkább ideológiákról szól minden, ami viszont elburjánzott – nincsenek irányadó elvek. “Tudom furcsán hangzik, de a trendek kikerülése, a karakteralkotás és tipp lesz az új trend. Ha nem jön be, akkor egy klasszikus kérész-életű divathullám lesz. Ha bejön, akkor úttörő irányelv. A legrosszabb, ami történhet, hogy beindul egyfajta természetes szelekció tervező és tervező között – ami jó hír.”
“Egy jó iroda esetében a munka a sláger. A jól elvégzett munka pedig a slágertermék.”
Pintér szavait támasztják alá a nemzetközi tapasztalatok is. “Az építészek és a tervezők már nem akarják, hogy egy bizonyos stílussal azonosítsák őket” – mondta Rossana Hu, a Neri&Hu alapítója a múlt hónapban Berlinben. „A trendek a reklámpiacon működnek. Arra alapoznak, hogy egy társadalom, vagy emberek egy csoportja ugyanazt akarja birtokolni, de a mi esetünkben ez már nincs így. A közösségi média segítségével sokkal pontosabban tudjuk felmérni, hogy mire van szüksége az embereknek” – tette hozzá.
Ha inspiráló, mégis időtálló irodabelsőre vagyunk kíváncsiak, érdemes a filmklasszikusokba is belekukkantani – ezeket a dizájnokat ajánlja blogján Davide Rapp építész és média-designer , a Fictitious Interiors (Facebook) és a lazynotes.tumblr.eomc szerzője!
Ez például a Caimano c. filmben látható
Ez a Gomorra c. sorozat (első évad, ötödik epizód) egyik jelenete
Ki ne ismerné a híres, futurisztikus-minimál irodát a Men in Black-ből?
Persze nem csak a mozivászonon találkozhatunk letisztult terekkel, és a hatékonyságnak alárendelt, ám mégis vonzó belső megoldásokkal.
Itt van például a Postsparkasse, Bécsből (Otto Wagner)
Az meg biztosan csak jól sülhet el, ha egy építészstúdió megkaparint magának egy volt banképületet, és ott rendezi be az új irodáját. A KAAN tervezett már bírósági épületet és reptéri terminált is, és mindegyik elég szexi lett, de a saját irodájukkal sem fogták vissza magukat.
A dán Kinfolk magazin szerkesztősége a skandináv és a japán stílusvilág szerelemgyerekében dolgozik
A shanghaji Neri&Hu egy volt pekingi rakétaösszeszerelő üzemet változtatott át egy komoly, de letisztult formavilággal rendelkező autószerelő műhellyé, a hozzá tartozó irodákkal együtt.
Az Anonymstuio Bangkokban készített egy helyi tévétársaság számára egy zöld irodát. Ezt sem zsúfolták tele,és nagyon ügyesen csaltak a fényhiánnyal, a sok üveg, a fehér padló és a plafon kihozza a maximumot a helyzetből.