Avagy a sikeres online reklámfilmek tízparancsolata hét pontban.
Mozgóképes reklám nélkül ma már nincs élet az üzleti világban: mindenki filmeket gyártat, de a projekt és a célok végiggondolására, netán szakmai tanácsok meghallgatására nem mindig jut idő vagy figyelem.
A forgatási láz persze jó a gombamód szaporodó filmes cégeknek, a kis freelance magánzóknak és a legnagyobb reklámcéges mamutoknak is. De az már egyáltalán nem biztos, hogy a megrendelők is mindig jól járnak, és a legjobbat kapják a pénzükért – legyen szó pár százezres image-filmről, vagy több tízmilliós, kampányba ágyazott, animációs trükkökkel tarkított tévészpotról.
Persze a filmkészítés is olyan, mint a foci meg a marketing: ehhez is ért mindenki. De azért jó, ha pár alapelvet (amelyek ebben a szakmában gyorsabban változnak, mint az évszakok a kontinentális éghajlaton) észben tartotok, mikor a hétindító vezetői meetingen filmrendelésre adjátok a fejeteket.
1. A 6 az új 15
Mesélj hat másodperces történetet, ami a piros lámpánál állva is beleég a célközönséged retinájába. A legfontosabb a nyitókép: ha ez megfogja a nézőt, akkor veled marad több mint 8 másodpercig – a Microsoft egyik kutatása szerint ennyi időre lehet lekötni egy átlag médiafogyasztó figyelmét. Ha nem izgalmas az első snitted, akkor legalább legyen rajta minden hasznos infó a termékeddel kapcsolatban. Utána úgyis zöldre vált a lámpa, és indulni kell! De az alapüzenet legalább átment.
2. A 29 sokat ér
A YouTube-reklámok és hirdetések világában a rövidség a legfontosabb. Ha azt hiszed, a termékednek ennél több előnye van, akkor bízd porszívóárusra vagy MLM-ügynökre az értékesítését – az online filmek közül azok érnek célt, amelyek kevesebb mint fél percben elmondják a lényeget. A többi csodás pozitívumra ott a honlapod, ahová bármilyen hosszú filmet feltölthetsz. Éljenek a rövidebb és hosszabb mutációk, no meg a tematikus verziók, akár egy-másfél perc hosszban is.
3. Be a rock star!
Légy a saját szakmád rocksztárja a filmjeidben: egy brutál jó zene, a lendületes vágási stílus, és a nagy feliratok újra mindent visznek az online felületen, mint korábban a videoklipekben. Ahogy egy ügyfelem mondta a minap: egy jó Metallica mindent megold! A film végére már csak egy extrém méretű logó, meg call to action felirat kell, és kész is a csoda! Amerikában jelenleg a kampányvideók frontján megy nagyon ez a stílus.
4. Parasztvakíts!
Mert a látvány a lényeg! – Az online filmes kampányok sikere a Nielsen egyik felmérése szerint 60-70%-ban a képi merészségen múlik. Ha bátor vagy, a termékedet is megjegyzik. Figyeld a hollywoodi trendeket – közülük sok egyszerűen beépíthető a kisköltségvetésű hazai videókba is. Jelenleg az osztott képernyő a király, ami a rövidülő hosszok miatt is előny: kevesebb idő alatt több információt tudsz átadni. Ha a legnagyobbaknak jó, szerintem neked is az lesz.
5. Nézz a szemükbe!
Használj sok közelit, ismerős arcokat (akár celebekét is) a hitelesítéshez. Vesd be a woman power-fegyvert! A legjobban mostanában a nőkkel és gyerekekkel eladott témák mennek. Nincs is megragadóbb egy szép női tekintetnél, vagy egy kedves gyermeki arcnál. Saját tapasztalat: ha a kislány-kártyát játszod ki (nő és gyerek egyben), akkor leszel igazán a topon – biztos lehet valami kapcsolatot találni egy élcsiszológép és egy kisgyerek között is.
6. Hallasd a hangodat!
Közel háromszor magasabb ugyanis azoknak az online-filmeknek a nézettsége, ahol hang is van. Nemcsak vacak gumizene ingyenes stockból, hanem igényesen kitalált, ne adj’ isten zeneszerzővel íratott. A narráció újra csúcsrajár – macerás megíratni, felmondatni is – drágább tehát az egész műfaj, de ha nézettséget hoz, az pedig eladást, akkor szerintem megéri mérlegelni. Egy extra jó tanács: nem biztos, hogy híres emberrel kell háromszor annyiért olvastatni a szöveget, mint egy jól képzett, de ismeretlen hanggal. Pár tízezerért csodákat lehet találni. Amire viszont mindig figyeljetek: hangmintát mindig kérjetek be a gyártótól, így felesleges köröktől kímélhetitek meg magatokat az utómunka során.
7. Érzelem mindenek előtt!
A régi igazság mostanra sem változott: bármit árulunk is, ha érzelmekkel adjuk el, nyert ügyünk van. A technikai eszközöket meg kell próbálni humanizálni, emberi alakkal felruházni, és olyan történetekbe ágyazni, amelyek érzelmeket –néha még könnyeket is – váltanak ki. Ha ehhez még az őszinteséget és egyértelműséget is tudjuk hozni (mind a sztoriban, mind a végeüzenetben), akkor semmi sem állíthatja meg a filmünket, hogy magától úgy terjedjen a social mediában, vagy a céges intraneten, mint a fejtetű a 3. A-ban.
Hegyi Nóra, Kolibri Pictures
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.