Legtöbb esetben a főnökök tehetnek róla, ha valaki munkahelyet vált – és a legjobb alkalmazottakat a legnehezebb megtartani. Vezetőként hatalmas felelősség van rajtad, de szerencsére van 8 tanácsunk!
Amikor főnökként hibázol, akkor a legjobb alkalmazottaid hagynak ott elsőként, mert nekik van a legtöbb lehetőségük váltani. Fontos, hogy elkötelezettek legyenek, mert csak így tudod megakadályozni, hogy elveszítsd őket. Hiába hangzik ez egyértelműnek, mégsem az.
Az amerikai CEB felmérése azt mutatta, hogy a “sztár” munkavállalók egyharmada nem elkötelezett a munkáltatója felé, és gondolkozik a váltáson.
Amikor egy jó alkalmazott elhagyja a céged, akkor nem csupán a cég iránti elhivatottsága szűnik meg, hanem a munkája iránt érzett szenvedély is alábbhagy. Ahogy a csillagok, úgy a legjobb munkavállalók is elveszíthetik a ragyogásukat és belefásulhatnak a munkájukba. Michael Kibler karrierje nagy részét ennek a jelenségnek tanulmányozásával töltötte, és ő „elsötétedésként” (brownout) hivatkozik rá.
Kibler szerint az „elsötétedés” abban különbözik a kiégéstől (burnout), hogy az érintett alkalmazottakon nem lehet észrevenni egyértelműen a válság jeleit. Nem romlik a teljesítményük, nem maradnak el a munkából, és hiába kínzó számukra néhány feladat, mégis kiveszik a részüket a csapatmunkából, és jó dolgokat mondanak a meetingeken. Ugyanakkor szépen lassan erőt vesz rajtuk a fásultság és csökken az elhivatottságuk.
A cégeknek, főnököknek és menedzsereknek fel kell ismerniük a saját felelősségüket ahhoz, hogy megakadályozzák a legtehetségesebb alkalmazottak „elsötétedését” és megtartsák őket a cégnél. Travis Bradberry, az amerikai Forbes külsős munkatársa összeszedte, hogy melyek azok a hibák, amiket egy főnöknek érdemes elkerülnie.
- Azok a hülye szabályok
Egy cégnek szüksége van szabályokra. Tény. Azonban nagyon nem mindegy, hogy azok milyenek. Az alkalmazottaid semmiképp se érezzék úgy, hogy a „nagy testvér” figyeli őket. Ne vedd túl szigorúan a jelenlétet, ne ellenőrizd folyamatosan, hogy mit csinálnak, és ne hozz szükségtelen szabályokat. Ezekkel egy jó alkalmazottat könnyen az őrületbe kergethetsz, aminek köszönhetően ott fog hagyni és adhatsz fel egy újabb álláshirdetést.
- Ne csinálj úgy, mintha mindenki ugyanolyan jó lenne!
Ez a stratégia lehet, hogy jól működik az iskolában, viszont egy cégnél már más a helyzet. Ha mindenkit ugyanúgy kezelsz, akkor a legjobbak úgy fogják érezni, hogy teljesen mindegy, hogy hogyan teljesítenek, mert a legrosszabb teljesítményt is ugyanúgy értékeled, ahogy az övéket.
- Ne fogadd el a gyenge minőségű munkát!
Egy zenekar pont annyira lehet jó, mint a legrosszabb tagja: hiába játszanak nagyszerűen a többiek, mindenki fogja hallani, ha valaki nem elég jó. Ugyanez igaz a cégekre is. Ha tolerálod a gyenge teljesítményt, akkor az mindenkit le fog húzni és ez a legjobb alkalmazottaidat fogja igazán bosszantani.
- Ne felejtsd el értékelni a jó munkát!
Ne kövesd el azt a hibát, hogy alábecsülöd a dicséret szerepét! Még a legjobbaknak is szüksége van elismerésre, hogy motiváltak maradjanak. Amikor valakinek értékeled a teljesítményét, akkor látni fogja, hogy rászánod az időt és tényleg figyelsz. Vezetőként muszáj, hogy kommunikálj a beosztottjaiddal, mert mindenkinek másfajta dicséretre van szüksége. Valaki előléptetésre, más fizetésemelésre vágyik, és olyan is van, akinek több figyelem kell. Ha tudod, hogy mire van szüksége a legjobb alkalmazottaidnak, akkor tudni fogod, hogy hogyan motiváld őket.
- Érdekeljenek az emberek!
Akik otthagyják az állásukat, azoknak több mint a fele a főnökével való viszonya miatt dönt így. Egy okos főnök tudja, hogy hogyan legyen egyszerre profi és ember. Fontos, hogy lásd, hogy az alkalmazottaid hogy érzik magukat. Különösen értékeld a nehéz időszakon keresztülmenő beosztottjaid teljesítményét és tudd, hogy mikor kell komolyabb kihívások elé állítanod őket. Ha ezt elmulasztod, akkor gyakran lesz üresedés a részlegeden vagy a cégednél.
- Engedd látni az összefüggéseket!
Elsőre hatékonynak tűnhet, hogy egyszerűen csak újabb és újabb utasításokat küldözgess a munkavállalóidnak, viszont ha nem látják, hogy miért dolgoznak, az könnyen alááshatja a lelkesedésüket. Különösen igaz ez a legjobbokra, hiszen számukra kimondottan fontos, hogy szeressék, amit csinálnak. Ha nem látják a célokat, úgy nem is érezhetik a sajátjuknak azokat.
- Ne vedd el a beosztottjaid szenvedélyét!
A Google arra kötelezi a munkavállalóit, hogy a munkaidejük legalább 20 százalékát azzal töltsék, amire szerintük a Google-nek a leginkább szüksége van. Ezekben a projektekben az alkalmazottak a szenvedélyükkel foglalkozhatnak és nem csak olyan jelentős termékeket adnak a Google-nek mint a Gmail vagy az AdSense, hanem elkötelezett dolgozókká válnak. A tehetséges munkavállalók szenvedélyesek, ezért hibát követsz el, ha nem nyújtasz számukra lehetőséget, hogy ezt a kiéljék a lelkesedésüket a munkájuk iránt. Elsőre úgy tűnhet, hogy ez a teljesítmény rovására megy, azonban a kutatások azt mutatják, hogy azok az emberek, akik képesek munka közben flow állapotba kerülni, ötször hatékonyabbak mint a többiek. Ez viszont csak úgy tud megtörténni, hogy ha nem szabsz kereteket az alkalmazottaid kreativitásának.
- Legyen élmény a munka!
Ha a beosztottjaid nem érzik jól magukat a munkában, akkor egészen biztos, hogy rosszul csinálsz valamit. Amikor az emberek nem érzik jól magukat, akkor nem fogják a legjobb teljesítményüket nyújtani. Továbbá a leghatásosabb módja annak, hogy megőrizd a legjobb alkalmazottaidat, az ha kellemes körülményeket teremtesz nekik. A legjobb cégek tudják, hogy mennyire fontos, hogy a munkavállalók néha lazítsanak kicsit. Az ötlet egyszerű: Ha jól érzed magad, nemcsak jobban teljesítesz, hanem több órát dolgozol több éven keresztül.