Jeroen Kraaijenbrink, a Forbes.com külsős szerzője összeszedett 7 tippet a hatékonyság érdekében.
1.Csak
csináld, azaz just do it!
A jól ismert Nike-szlogen pontosan azt a gondolkodásmódot fogalmazza meg, amely a hatékony vezetéshez szükséges: a cselekvésre összpontosít, nem a végtelen mérlegelésre. Kutatások bizonyítják, hogy a „just do it” mentalitással rendelkező szervezetek sokkal jobban teljesítenek, mint azok, akik túlelemeznek és minden fontos döntést elhalasztanak addig, amíg nem áll a rendelkezésükre az „összes” fontos információ. Ez stagnáláshoz vezet.
2.
A tökéletes a kiváló ellensége
A túlzott perfekcionizmus olyan, mintha megpróbálnánk megtalálni az arannyal teli üstöt a szivárvány végén: sok erőfeszítést emészt fel, de nem fog megtörténni. Ha a 100 százalékos teljesítés helyett például 80 százalékra összpontosítasz, akkor sokkal több időt, pénzt és energiát takaríthatsz meg, amelyeket további fontos projektekre tudsz fordítani, miközben továbbra is jó eredményeket érsz el.
3.
A és B terv helyett gondolkozz rövid- és hosszútávban!
Természetesen jó megpróbálni a lehető legtöbb célt elérni, de ha reálisan
megvizsgáljuk a helyzetet, akkor valószínűleg kiderül, hogy nem lesz mindegyikre
megfelelő mennyiségű pénzünk, időnk és energiánk. Ahelyett, hogy A és B terv
között rágódsz, amivel elveszíted a fókuszt, inkább rövid- és hosszútávú
célokat határozz meg szigorú priorizálással.
4.
Keress 10 000 olyan módszert, amely nem működik!
A hatékony vezetéshez nyitottságra, tudásvágyra és kísérletezésre van szükség. Ahelyett, hogy egy tárgyalóasztal mögött ülnél és arról vitatkoznál, hogy melyik lehet a tökéletes stratégia, inkább aktívan próbálj ki minél több dolgot, amikből tanulhatsz és előrevivő tapasztalatot szerezhetsz! Thomas Edison mondta: „Nem buktam el, csak találtam 10 000 olyan módszert, amely nem működik.”
5.
Legyél rugalmas!
A kitartás elengedhetetlen a hatékony
vezetéshez, de reálisnak és rugalmasnak is kell lenni egyben. Fel kell
készülnöd arra, hogy megváltoztasd a terveidet, ha kiderül róluk, hogy nem
megvalósíthatóak!
6.
Ne komplikáld túl!
A szervezetek, amelyekben dolgozunk és a
világ, amelyben élünk a komplexitásra épülnek, de ha mi magunk is túlbonyolítjuk
az életünket, azzal csak felesleges energiát vesztünk. Sok vezető nem ritkán
indít olyan bonyolult projekteket, amelyek a „túltervezés általi halál” áldozatai
lesznek. Ne ess ebbe a hibába!
7.
Nincs helye a HiPPO-nak!
A vezetés hagyományosan felülről lefelé irányuló tevékenység. A kitűzött célok eléréséhez azonban az egész szervezet hozzájárulása szükséges. Ezért kell egy olyan vezető, aki arra törekszik, hogy mindenki kihozhassa magából a legtöbbet, és elismeri, hogy a legjobb ötletek bárkitől származhatnak. Sok helyen mégis megjelenik a HiPPO- elv (highest paid person’s opinion is all that counts), ami azt jelenti, hogy csak a legjobban fizetett személy véleménye számít. Ideje ezt a gondolkodásmódot elengedni!