Egyre több cég kényszerül arra, hogy távmunkában folytassa napi ügyvitelét és nagy valószínűséggel ennek a folyamatnak még az elején járunk. Otthonról is lehet ugyanolyan minőségben dolgozni, de meg kell tanulnunk, hogyan.
A Forbes.com gyűjtésében mutatunk 6 módszert arra, hogyan tartsuk meg a távmunkában dolgozó alkalmazottjaink figyelmét, produktivitását és lelkesedését.
#1 Legyenek szabályok
Mivel messze lesztek egymástól, nem tud ugyanolyan formában
zajlani a kommunikáció, mint azt megszoktátok, nem ül melletted senki, hogy
megkérdezhesd, ő pedig válaszoljon. Ez megnehezítheti a feladatok előregördítését.
Ezért vezetőként három dologban mindenképp meg kell egyezned a kollégáiddal:
- Mik a munkaórák? Mikor kezdődik és mikor ér véget a munkanap?
- Mi a határideje az egymáshoz intézett kérdések megválaszolásának? Azonnal várjak választ, egy óra múlva vagy a nap végén?
- Hogyan értesítjük egymást, ha épp nem tudjuk a fenti határidőt tartani?
#2 Legyen egy kommunikációs rutin!
Amilyen a kommunikáció, olyan a csapat – távmunkában ez pedig fokozottan igaz. A cikk szerzője saját tapasztalatából három tippet ad az új meeting rutinhoz:
- Heti one-on-one, személyes meetingek – 30 perc, hogy a munkatársam reportoljon és feltegye a kérdéseit.
- Heti csoportos meetingek – 30-50 perc elég rá, mindenki felteheti a kérdéseit és közösen gondolkodhatunk.
- Nap végi helyzetjelentés – minden csapattag elküldi, min dolgozott aznap. Erre különböző szoftverek is elérhetők (pl. Basecamp), ami emlékeztetőket is küld a beállított feladatokról. De egy egyszerű email is működik.
#3 Támaszkodjunk a videóhívásokra!
Rengeteg előnye van a sima hívással szemben:
- Személyesebb, emberközelibb kommunikáció.
- Fontos, hogy nyugodt, professzionális környezetben történjen, ne pedig gyorsan, kihangosítva az autóban, miközben a boltba megyünk.
- Ha videóhívásra számítanak, felöltöznek reggel a munkatársak!
#4 Legyen személyes kontakt!
Az emberek barátságokat kötnek a munkahelyen is. A
hangulatukra ezért rossz hatással lehet, ha hirtelen ezekkel a barátokkal nem
találkoznak nap mint nap.
A meetingek első pár percét töltsük beszélgetéssel, kérdezzük meg, hogy vannak.
- Teremtsünk platformot a személyes dolgok megvitatására, csevegésre sportról, filmekről, bármiről.
- Ne felejtsünk el visszajelzést adni a munkájukról!
#5 Ha szükséges, fektess be új eszközökbe, technológiába!
Pár hetet bárki kibír a munkahelyi infrastruktúra nélkül, de hosszú távon gondokat okozhat, ha nincsenek meg a megfelelő eszközeink:
- Az alapok: gyors wifi, egy jó szék, billentyűzet, egér, jó monitor.
- Videóhívásra: Skype, Zoom stb. letöltése.
- Projektmenedzsmentre: Basecamp, Asana stb.
És végül:
#6 Ne felejtsd el, hogy emberekkel dolgozol!
A távmunka megfelelő körülményeinek kialakítása egy fontos munkahelyi trend, amelyre anélkül is figyelnünk kéne, hogy a koronavírus szükséghelyzetbe kényszerít minket.
Így amellett, hogy vigyázunk magunkra és környezetünkre, de elsajátítjuk a távmunka menedzselésének módját, olyan skillre teszünk szert, ami hosszútávon is versenyelőnyt jelent.
Borítókép: Jacky Chiu// Unsplash