A koronavírus-járvány miatt hatalmasra nőtt az online kapcsolatépítés jelentősége az üzleti életben, és úgy fest, ez a járvány után is így marad. Kulcsfontosságú tehát, hogy jó legyél benne. Vendégszerzőnk írása.
Átütő hatással van az életünkre a járvány és sok, addig természetesnek vett élethelyzet alapvetően megváltozott. Ki gondolta volna, hogy 2020-ban kevesebbet és korlátok között utazhatunk, illetve maszkot kell viselnünk az üzletekben és a tömegközlekedési eszközökön?
A kapcsolatépítés is átalakult: új korlátok, de egyben lehetőségek születtek. Szünetelnek a rendezvények, a tréningek és a konferenciák, aminek következtében megszűntek a szakmai kapcsolati háló személyes bővítési lehetőségei, legyen szó potenciális vevőkről vagy partnerekről.
Függetlenül attól, hogy meddig tart a pandémia, az online kapcsolatépítési készségek és stratégiák jelentősége végérvényesen felértékelődött. Ha szeretnél hosszú távon fenntartható szakmai kapcsolatrendszert építeni, akkor elengedhetetlen, hogy az online térben is sikeresen alakíts ki új kapcsolatokat.
Adunk néhány kapaszkodót, amik az online kapcsolatépítésben nyújthatnak segítséget. Az első két tanács a gondolkodásmód elsajátításában válhat hasznossá, míg a többi konkrét lépéseket és ötleteket ad az online kapcsolati háló sikeres építéséhez.
1. Tudd, hogy mi a célod, és tudd, hogy kikkel szeretnél megismerkedni
A kapcsolatépítés első lépése, hogy meghatározzuk a konkrét célunkat, vagyis kikkel és milyen szándékból szeretnénk bővíteni a kapcsolati hálónkat.
Például: ha van egy induló tanácsadói vállalkozásod, amelynek a célcsoportja kis- és középvállalkozások, és szeretnél új potenciális vevőkkel kapcsolatot létesíteni, akkor ez az a cél, amit érdemes fejben tartani.
Az elmúlt években a saját célomat leegyszerűsítettem arra, hogy érdekes, inspiráló emberekkel ismerkedjek meg akár online akár offline.
Tipp: vezess egy listát azokról a személyekről, akik eszedbe jutnak, vagy akár inspirálnak téged és szívesen megismerkednél velük.
2. A kapcsolatépítés a kölcsönös értékteremtésről szól, nem az értékesítésről
A kapcsolatépítés nem az eladásról, hanem a közös értékteremtésről szól. Vagyis arról, hogy kialakuljon a kölcsönös bizalom és feltáruljanak azok a lehetőségek, amelyekkel a felek egymást segítik és mindenki profitál ebből.
Tipp: bárkivel is építesz kapcsolatot, több kérdés lebegjen a szemed előtt. Milyen értéket tudsz adni a másiknak? Kivel tudnád összekapcsolni? Hogyan tudnál segíteni neki?
3. Pozitív első online benyomás
Az online térben is kiemelkedő jelentőséggel bír az első benyomás, ezért is fontos, hogy az online profilod azt sugározza, aki vagy.
Tipp: bármelyik közösségimédia-platformon vagy jelen, legyen egyértelmű a profilod leírása: ha valaki átfut rajta, akkor derüljön ki számára, hogy mivel foglalkozol és milyen főbb szolgáltatásaid vannak, amelyek érdekelhetik őt.
4. Az összekapcsolás ereje
Ha tudod, kivel szeretnél megismerkedni, érdemes megnézni a már felépített kapcsolati hálódat (pl. LinkedInen) közös ismerősök után kutatva, hogy a közvetítésükkel összekapcsolódjatok.
Tipp: a közös ismerős felkutatása a közösségi médiában azért hasznos, mert az így történő összekapcsolás révén egy alap bizalmi szintről indul a kommunikációnk. Pusztán annyi a teendőnk, hogy megkérjük a közös ismerősünket, kapcsoljon össze minket üzenetben, e-mailben vagy egy konferenciahívásban
5. Apró, őszinte lépésekkel haladjunk
Ha nincs közös ismerős az adott személlyel, akkor a közvetlen üzenet lehet a jó megoldás. Érdemes azonban észben tartani, hogy sokan bizalmatlanabbak az online megkeresésekkel kapcsolatban, ezért hasznos az apró lépések elvét követni.
Tipp: Ha nincs közös ismerősünk, akkor egy kedves, őszinte üdvözlő üzenettel indíthatunk, amelyben megírjuk, hogy pontosan miért is kerestük őt fel. A második apró lépés pedig lehet az, hogy egy rövid – legfeljebb 10-15 perces – online kávézásra vagy telefonhívásra hívjuk meg. Ennek a rövid beszélgetésnek a célja a bizalomépítés, és annak a feltárása, hogy milyen együttműködési lehetőségek vannak.
Harmadik lépésben, ha úgy érezte mindkét fél, hogy van értelme egy újabb online találkozónak, akkor beütemezhetjük azt is.
Példa az üzenetre: “Kedves László, azért kerestelek fel, mert láttam, hogy a gyógyszeriparban működtök. Mi pont ilyen cégekkel keresünk együttműködést az újonnan induló termékünkhöz kapcsolódóan. Nyitott lennél-e egy rövid, 10-15 perces online kávézásra vagy telefonbeszélgetésre, hogy megnézzük a lehetőségeket? Válaszodat köszönöm! Üdvözlettel, Gábor”
+1 Utánkövetés
A kapcsolatrendszert nem elég felépíteni, folyamatosan ápolni is kell. Bárkivel is vettük fel a kapcsolatot, érdemes utánkövetnünk pár hétre, hónapra.
Tipp: Az utánkövetéshez hasznos lehet listát vezetni, rajta azokkal, akiket már megkerestél, és feljegyezni azt is, hogy meddig jutottál vele.
Marton Gábor,
csúcsteljesítmény coach, tréner, üzleti tanácsadó
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlenül tükrözi a Forbesét.