A munka és a magánélet között akkor a legnehezebb meghúzni a határokat, amikor valóban élvezzük, amit csinálunk. Mutatunk néhány lépést, amivel egyszerűbb lesz elérni és fenntartani az egyensúlyt.
Az okostelefonok, a Slack, az open-office és a happy hour idejében sokkal jobban ki vagyunk szolgáltatva a munkánknak és munkatársainknak, mint eddig bármikor. Ez nem feltétlenül rossz, hiszen rengeteg pozitív dolog is jár vele: hatékonyabbak leszünk, és végső soron egy olyan munkát végzünk, aminek (jobb esetben) van értelme. Ettől függetlenül fontos, hogy meghúzzuk a határokat: a Forbes.com összegyűjtött három olyan lépést, melyekkel ez egyszerűbbé válik.
1, Azonosítsd be, mi az, ami örömmel tölt el a munkahelyeden
Mikor a legnehezebb meghúzni a határokat a munka és a magánélet között?
Akkor, amikor a munkánk valóban örömmel tölt el minket.
Alapvetően nem vagyunk mások a munkahelyünkön és otthon: ha rájössz, mi fontos számodra szakmailag, segíthet abban, hogy felállítsd a határokat. Néhányunkat az tölt el örömmel, ha elérjük a célt, amit kitűztünk magunk elé, míg másoknak a közös munka és mások segítése a legfontosabb.
Azonosítsd be, hogy számodra mi a legfontosabb a munkahelyeden, és próbáld meglelni ennek megfelelőjét a magánéletedben. Ha jobban ott vagy fejben mindkét területen, egyszerűbb megtartani az egyensúlyt.
2, Gyakorold a nem-kötődést!
Ha kipipálhatunk egy feladatot vagy problémát, elégedettek leszünk, ha nem, idegesek. Ismerős? Akkor ismerős lehet a lehangoló valóság is: a dolgokat soha nem fogjuk tudni teljesen letudni, hiszen a munka soha nem fog elfogyni.
Ebben rejlik a munkahely szépsége is egyben: megvan a lehetőségünk arra, hogy a nap végén letegyük a munkát.
De hogyan érjük ezt el? Például úgy, hogy elhatározod, nem nézegeted az email-fiókod hétvégén vagy este 7 óra után, vagy megadod magadnak a lehetőséget arra, hogy évente egyszer valóban úgy nyaralj, hogy rá se hederítesz a munkára. Ezekkel a szünetekkel megmutathatod magadnak, hogy a munkád életednek csupán egy szelete, nem pedig a teljes egész.
3, Ne feledkezz el a miértről!
Befejezni egy projektet, elérni az értékesítési célokat, dicséretet kapni a felettesedtől – ezek mind olyan dolgok, amik könnyen függővé tesznek, de később könnyen kiégéshez és bosszúsághoz vezethetnek. Azok a dolgok, amik egykor motiváltak, később elfogynak, és azok, amik egykor magabiztossá tettek, hosszú távon könnyen vezetnek önbizalomhiányhoz – mindez pedig elvonja az energiát a munkától. A vezetők felelőssége, hogy lefektessék az alapokat: coach-okkal sok mindent el lehet érni, de a vezetés legerősebb formája az, ha te magad vagy a jó példa.
Borítókép: Jud Mackrill / Unsplash