Ha nincs iskolás gyerekünk, és nem vagyunk a szeptemberi iskolakezdéshez kötve, érdemes a nyári főszezon helyett ősszel útra kelni, vagy ha a nyaraláson már túl is vagyunk, egy pár napos kört tenni. Budapestről, illetve Bécsből számos olcsó repjegyet lehet levadászni. Akár szeptember közepétől – bár ehhez extra rugalmasság kell.
Augusztus végén, szeptember első felében lecseng a főszezon, ami a gyakorlatban azt jelenti: sokkal kevesebb a turista, sokkal olcsóbb a szállás és jóval olcsóbb az utazás. A tenger viszont ugyanolyan meleg, a hőmérséklet pedig legfeljebb annyit hűl, hogy a pokoli hőség helyett kellemes rövidnadrágos az idő. Szeretne még valaki nyáron nyaralni?
Nizza
Budapesti indulással az idén ősszel érdemes még elugrani a Francia Riviérára, a Wizz ugyanis kivezeti a téli menetrendből a nizzai járatot – állítólag nyáron ismét repüli majd. Szeptember-októberben elfogadható áron lehet foglalni – bár a hétezres jegyek eltűntek, de 15 ezer forint körül meg lehet úszni mind az oda-, mind a visszautat. A Riviéra csodálatos, belepillanthatunk azok mindennapjaiba, akiknek igazán összejött az élet, mert a pénz mellé még ízlés is jutott nekik. Nizzai, illetve környéki bázisról indulva meggondolandó, mekkora kört érdemes tenni.
Az szinte biztos, hogy nem nagyon éri meg Saint Tropez-ba autózni csak a kisváros meglátogatása miatt, ez egy párnapos kiruccanás esetén egyszerűen felesleges, a város bántóan zsúfolt, és semmivel sem szebb, mint az a tucatnyi, amely mellett elautóznánk odafelé. Persze ha az a cél, hogy minden várost felfűzzünk Marseilles-ig és vissza, és van két hetünk a Riviérára, akkor bátran nézzünk körül Saint Tropez-ban. Ellenkező esetben Nizza környékén ott van Antibes, Grasse, Monaco vagy Eze is. Ez csak ízelítő a partvidék csodálatos hangulatához, de elég ahhoz, hogy tervezzük a hosszabb nyaralást.
Marrakes
Szintén Budapestről érdemes Marokkóba repülni. A Ryanair Marrakesbe, a Wizz Agadirba repül, a kettő közül egyértelműen Marrakes az, amelyet látni kell, Agadir egy turistalerakat. Szeptember végétől 15 ezer forintért lehet jegyeket megcsípni, és hasonlóan alakul a hazaút ára is, vagyis nem kell túlcizellálni. Marokkó egészen európai, de azért messze nem annyira élére vasalt világ, mint valami alpesi vidék tehenekkel, mezőkkel és muskátlikkal.
Marokkó kicsit koszos, kicsit szedett-vetett, de színeivel, illataival (ha épp nem keveredik bele se a benzingőz, se valamilyen azonosíthatatlan szemétszag) és ízeivel azonnal magával ragadja az embert. Kicsit észnél kell lenni, de Marrákes biztonságos és kellemes város. Hogy mit jelent észnél lenni? Jobb, ha mindig tudjuk, merre járunk, ne kalandozzunk el nagyon a medinában, csak amíg tudjuk, hol vagyunk, utcán senkitől se kérjünk segítséget – egyszerűen azért, mert legombolnak rólunk egy rakás pénzt – és bármit is veszünk, legyen az gyertyatartó, étel vagy bármilyen szolgáltatás, mindig előre állapodjunk meg az árról. Mindenki beszél franciául, szinte senki sem tud angolul, viszont egyáltalán nem kell tartani az emberek zaklatásától, sok esetben oda se bagóznak az európai turistákra.
Korfu
Harmadik pesti indulásunk Korfu lehet, ide Ryanairrel lehet elrepülni. Heti egy járat megy, októberben akár ötezer forint alatt meglehet az odaút, vissza 16 ezret kell fizetni. Szeptemberre sokkal drágább, novemberre pedig már nincs járat, vagyis az októberi jegyeket érdemes levadászni, ha egy kis görög hangulatra vágyunk. Annál is inkább, mert Krétát nem lehet ilyen könnyen megjárni: bár kifelé vannak 12 ezres jegyek is, visszafelé csak horror áron lehet jönni, még átszállással is.
A görög szigetek nagyon szerethetők ősszel, hiszen már nincs irdatlan meleg, a tengerben ugyanakkor még lehet fürdeni. A nyáron szinte embert próbáló túrák, kirándulások és városnézések, ilyenkor sokkal kellemesebbek, mivel már nincs negyven fok. Szezonon kívül érdemes azért egy-két dolognak utána nézni, mert könnyen kellemetlen meglepetés érheti az utazót. Ez nem az olyan nagy szigetekre vonatkozik persze, mint Korfu, de a kisebb falvakban, sőt kisebb szigeteken csak főidényben vannak nyitva az éttermek, illetve ha szeretnénk hajózni a szigetek között, az is bonyolultabb lehet már októberben.
Málta
Egyre inkább megéri Budapest mellett Bécset is beütni a keresőkbe, mert a városból rengeteg filléres járat indul, Bécsbe pedig igazán nem nagy ügy kijutni – akár busszal, vonattal is megoldható. Két olyan úticélt is megnéztünk, ahová Pestről és Bécsből is megy járat. Mindkét esetben kicsit olcsóbb Bécs, ám ehhez hozzá kell számolni a kiutazást. Persze az ország nyugati részében élőknek ez újabb indok Bécs mellett, aki pedig Kelet-Magyarországról bumlizna Budapestre, akár mehet is tovább Bécsig.
Málta nagyjából 50 euróért elérhető a Wizz Airrel, és a visszaút ára is hasonlóan alakul szeptember-októberben, ennél Pestről csak drágábban lehet megúszni a kanyart. A törpesziget elég megosztó, van aki rajong érte, van aki sose menne vissza még egyszer. A sziget elképesztően zsúfolt, mindenhol házak, falvak, városok nőnek ki a sziklákból, növényzet alig van. Valetta, a főváros kellemes hangulatú település, csakúgy, mint a régi halászfalvak a dél-nyugati partvidéken. Kérdés, ez megér-e egy teljes utat.
Mindenesetre ha már itt vagyunk, érdemes áthajózni Gozóra is, ez egy jóval ritkábban lakott sziget, zöldebb, vadabb, csendesebb. Sajnos Málta egyik nevezetessége, egy tengeri kőkapu 2017-ben összeomlott, de a partvidék ettől függetlenül is csodálatos. Gozón Victoria város és a vára kihagyhatatlan.
Bari
A másik Wizz Airrel Budapestről és Bécsből is elérhető városunk Bari. Bécsből 30-45 euró körül csíphetők meg az oda- és visszajegyek, Pestről 15 ezer forint alatt egyik irányba sincs jegy egyelőre szeptember-októberre. Az olasz tengerparti város önmagában nem nagy eresztés, egy kicsike belvárosa van, egyébként olyan, mint bármelyik koszos olasz város, de szállások és éttermek bőven vannak nagyon baráti áron, és innen remek túrákat lehet csinálni a környéken.
Mondjuk ha Bari a csizma achillesénél van, akkor boka tájékon fekvő Matera és a saroknál elterülő Alterobello mindenképp férjen bele a dél-olasz kirándulásba. Matera sziklába vájt lakásai mellett Alterobello kerek parasztházai rendkívül bájosak. Itt megaludni nem nagyon éri meg, hiszen elég felkapott mindkét város, de ezért van ott Bari. Dél-Olaszországban egyébként jóval olcsóbb az élet, mint Rómában vagy Velencében, és érdemes kipróbálni a helyi konyhát, tele herkentyűkkel és mindenféle földi jóval.
Amman
Az utolsó őszi ajánlat csak novembertől lesz esedékes, ekkor indítja el a Ryanair jordániai járatát. Amman már elérhető például Ciprusról is, vagyis akár egy olyan érdekes huzattyú is összehozható, hogy Budapestről elnézünk a bájos, kedves Ciprusra, onnan pedig Ammanon át jövünk haza – vagyis Bécsbe. Ez azért is rendkívül kellemes kitérő, mert Pafoszból tíz euróért visz el a Ryanair Ammanba. Jordániába Eilaton keresztül is el lehet ide jutni, hiszen a Vörös-tenger partjánál fekvő városok, Eilat és Akaba közel fekszenek egymáshoz, ám ez a bürokratikus és más szabályok miatt elég költséges és bonyolult. Jobb megoldás lehet az izraeli és a jordániai utat kettéválasztani.
Ammanban a legmodernebb és a több ezer éves épületek kellemes kavalkádja várja a turistákat, de kár megmaradni a fővárosban. Innen egészen közel van a Holt-tenger, amelyet nem lehet kihagyni, akármilyen idő is van. Azért novemberben sem kell húsz foknál sokkal hidegebb időre számítani az országban. Petra nagyjából félúton fekszik a főváros és a Vörös-tenger között, ide érdemesebb lehet egy szervezett túrával elmenni ahelyett, hogy autót bérelnénk és magunk jönnénk-mennénk. Már azért is, mert a táblákat úgysem tudjuk elolvasni.
Budapest és Bécs mellett hamarosan Debrecen is komoly indulóállomás lehet, olyan járatokra lehet innen jegyet váltani 2019 tavaszától, mint Ciprus, Palma de Mallorca vagy Tel Aviv. Ez nemcsak azért remek hír, mert így a keleti országrészből nem kell átvergődni Budapestre, hanem azért is, mert az a tény, hogy Debrecenből fillérekért lehet akár sláger Kanári-szigetre is repülni, akár a pesti árakat is kordában tarthatja.