Fantasztikus alkotások egy kis magyar cégtől, amely bátran nyúl a technológiához, és amelynek művei meghódították az egész világot.
Na, vajon mi az az az anyag, amit több ezer éve használ az emberiség oktatásra, adminisztrációra, építkezésre és dekorációra? Hát persze, hogy a papír, amelynek népszerűsége mind a mai napig töretlen, és amely keményen ellenáll a műanyagok, illetve a digitális technológiák térhódításának.
Mivel már egészen kisgyerek kortól szervesen hozzátartozik az életünkhöz, ezért hajlamos azt hinni az ember, hogy papírban már nem nagyon lehet neki újat mutatni.
Az Edinas Paper alkotásai – a galéria megtekintéséhez kattints a képekre! (14 kép)
Hogy ez mennyire óriási, fatális tévedés, azt egy magyar cég bizonyította és bizonyítja be minden egyes nap ország-világ előtt.
Ebben pedig semmi túlzás nincs, hiszen az egyedi papírinstallációk megtervezésével és kivitelezésével foglalkozó Edinas Paper alkotásai megjárták például a Dior divatház kirakatait, a dubaji expót, a katari Museum of Islamic Arts kiállítást, és olyan cégekkel dolgoznak együtt, mint a Samsung, a Nespresso vagy a táskáiról ismert olasz Furla.
Mit csinál az Edinas Paper?
Az egészen apró, papírból készült dísztárgyaktól kezdve az absztrakt asztali objektumokon át egészen a méretes szobrokig, vagy egész kirakatokat, szobákat megtöltő komplex díszletekig, mindennel foglalkozik a cég.
Az a képekről is azonnal átjön, hogy ezek nem szokványos darabok, de amikor az ember a való életben is találkozik velük, akkor páros lábbal rúgja mellbe a Wow-élmény.
A leheletfinom csipkét idéző függöny, az élethű, pici kolibri, a legapróbb részletéig megtervezett palota, a trükkös térhatású meghívó vagy az optikai csalódásra építő trófea láttán szó szerint elakad a lélegzet. Rögtön érthetővé válik, hogy hogyan is hódíthatta meg a világot, a luxusmárkák boltjait vagy a dúsgazdag arab sejkek palotáit a kis kőbányai manufaktúra.
Hogyan csinálja az Edinas Paper?
Aki azt hinné, hogy a cég főhadiszállásán nyugodt, álmos csend honol, és csak a surrogás hallatszik, miközben vágják-szabják-ragasztják a papírt, az ennél nagyobbat nem is tévedhetne. Az Edinas Paper bázisa ugyanis egy kreatív és mozgási energiáktól szikrázó, nyüzsgő, érezhetően innovatív hely. A vállalat alapítója, szíve, lelke és agya, Németh Edina elárulta, hogy bár eredetileg tradicionális eszközökkel és módszerekkel, azaz ollóval és papírvágóval kezdték meg a munkát, ez igen hamar megváltozott.
Ma pedig már ultramodern eljárásokat használnak a tervezés és kivitelezés során egyaránt. Az alkotásokat nagy teljesítményű számítógépeken, professzionális Adobe grafikus szoftverek segítségével a legapróbb részletekbe menően szerkesztik meg virtuálisan. Amikor az elkészül digitális formában, akkor a fájlt ráküldik a szomszéd helyiségben található, saját lézervágó gépekre.
Ezek egészen döbbenetes pontossággal és részletességgel dolgoznak, olyan megbízható, precíz teljesítményt nyújtva, amelyekkel az emberek már nem kelhetnének versenyre. Így nyugodtan ki lehet jelenteni, hogy ezen modern ördögi masinák nélkül nem létezhetne az Edinas Paper mostani állapotában. A méretre vágott komponenseket ezt követően kiveszik a készülékből, hogy aztán azokat szorgos kezek állítsák össze végső formájukká.
Azaz az alkotások a humán és a gépi erőforrások szoros együttműködésének eredményeként születnek meg.
Ősi és modern szimbiózisa
Bár a papír ősi anyag, mégis képes organikus szimbiózisban együtt létezni a legfrissebb technológiákkal is, mint ahogyan azt az Edinas Paper több munkájával is bizonyította már. Ezek közül talán a legfuturisztikusabb egy kiterjesztett valóságot használó termék, amely tényleg olyan, mintha egy sci-fi filmből ugrott volna elő.
Ennél a papírobjektumot a telefon kameráján keresztül kell nézni, hiszen ekkor megjelenik egy apró animáció, amely tökéletesen passzol a tárgyhoz. Így az analóg és a digitális világ egybeforr, és két teljesen más irányból érkező komponensként közösen válnak egy nagyobb egésszé. Ez az alkotás is jól mutatja a cég, és elsősorban persze Németh Edina elhivatottságát az új utak keresése iránt.
E bátor, kísérletező mentalitás az, ami életre hívta ezt a manufaktúrát, ennek eredménye, hogy az indulást követő évben már hatalmas projekteken dolgozhattak.
Hiszen 2015-ben a Heimtextil nevű, frankfurti lakástextil szakvásáron már egy 63 négyzetméteres falat építettek fel egy magyar alvállalkozóval és egy holland tervezővel közösen. És ez a technológiai újdonságokra fogékony szemlélet repítette el a vállalatot a dubaji világkiállításra is, ahol a magyar pavilont turbózták fel egy olyan mesterséges mezővel, amelyben a lengedező mesterséges virágmezőn a szirmok között színes LED-bibék ültek.
A jövő technológiái
A határokat pedig még mindig nem értük el, és ezt nem én állítom, hanem Németh Edina, aki maximálisan tisztában van a papír fizikai korlátaival, de azt is tudja, hogy még terjeszkedhetnek olyan irányokba, amelyek tágíthatják azokat, vagy hatékonyabbá tehetik a munkát. Ilyen például a 3D nyomtatás, amelynek révén még különlegesebb alkotások hozhatók létre, akár más anyagok kombinálásával is.
De ilyen a mesterséges intelligencia is, amely első hallásra távolinak tűnik a papírtól, viszont a valóságban óriási segítséget ad abban, hogy a potenciális partnerek számára bemutassák azt, hogy az Edinas Paper munkáiban milyen lehetőségek rejlenek. (A galériában az Edinas Paper alkotásai láthatóak)
Az MI alkalmazásával ugyanis minden korábbinál gyorsabban és költséghatékonyabban mutatható meg az, hogy hogyan is festhetnének egy-egy koncepció különféle variánsai.
És, hogy ez miért fontos, az az egyik legizgalmasabb dolog az egészben. Az Edinas Paper műhelyéből kikerült darabok ugyanis művészeti alkotások, ÉS professzionális üzleti célokat szolgáló termékek egyszerre.
A cég gyakorlatilag csak megrendelésre dolgozik, és így az általuk készített tárgyak nem pusztán szépek, jól néznek ki és érdekesek, hanem egyben üzenetet is közvetítenek, egyfajta szokatlan kommunikációs csatornaként is funkcionálva. Így az alkotási folyamatba értelemszerűen bevonják a partnereket is, hogy a kész mű egyaránt elnyerje a megrendelő, az alkotó és a befogadó közönség tetszését is. Mert végül ez az, ami igazán számít.