Kik az Oscar-esélyesek, milyen új szereplők jelennek meg a streaming piacon és mi jön a Trónok harca után? Áttekintjük az év legizgalmasabbnak ígérkező eseményeit és trendjeit a filmiparban, a tévében és a VOD-platformokon.
A Disney éve lehet az idei
Január végén a Fox stúdió a Disney tulajdonába kerül, és az így létrejött gigastúdió az Egyesült Államok mozipiacának több mint egyharmadát birtokolja majd. Azok a filmek, amelyek az év legnagyobb kasszasikerei lehetnek, nagyobb részt náluk vannak: már áprilisban robbantanak a Bosszúállók: Végjátékkal, nyáron jön a Toy Story 4 és az új Oroszlánkirály, hogy aztán az évet a Jégvarázs 2-vel és a hivatalos Star Wars-sagát lezáró IX. epizóddal fejezzék be – hogy tényleg csak a tuti megasikernek kinéző címeiket említsük.
Emellett az USA-ban szeptemberben elindul Disney+ néven a saját streaming szolgáltatásuk, ahol többek közt a Marvel- és a Star Wars-filmek is elérhetők lesznek. Az új VOD-konkurens leginkább a Netflixnek fájhat, ahonnan a Disney+-ra kerülnek át az eddig náluk elérhető Disney-, Marvel- és Star Wars-filmek, illetve az olyan Marvel-sorozataik folytatása is okafogyottá vált így, mint a Daredevil.
De mire készül a Netflix?
A Netflix eközben erőteljesen terjeszkedik: mivel az angol után spanyol nyelvű a legtöbb nézőjük, logikus, hogy spanyolországi gyártóközpontot indítanak, indiai produkcióik számát is növelik, ahol szintén dinamikusan nő a közönségük, és más országokból is egyre több helyi produkció várható tőlük.
Izgalmas lesz figyelni, hogy a Netflix moziforgalmazást korábban javarészt figyelmen kívül hagyó modellje jelentősen változik-e, vannak erre utaló jelek. Most éppen az Oscar-versenybe szálltak be Alfonso Cuarón Roma című filmjével, amelyet az online premier mellett korlátozott számú moziban is bemutattak az USA-ban és jó pár más országban (nálunk online elérhető, de magyar nyelvű felirat nem készült hozzá). Sok támadás éri a céget amiatt, hogy tovább árt az amúgy sem rózsás helyzetben levő moziforgalmazásnak, ugyanakkor jogosnak tűnik Cuarón védekezése, aki feltette a költői kérdést, hogy ugyan mégis hány moziban vetítenék amúgy a fekete-fehér, ismeretlen színészekkel készült, spanyol nyelvű filmjét, ha a Netflix nem karolta volna fel.
A Netflix forgalmazza majd Martin Scorsese Robert De Niro főszereplésével készült The Irishman című új filmjét is – ez lehet a következő próbája a Netflix és a cannes-i filmfesztivál viharos kapcsolatának. Tavaly a fesztivál nem vette be a versenyprogramjába a Netflix-filmeket, amelyeket a velencei filmfesztivál viszont a keblére ölelt, de nem árt tudni, hogy ez elsősorban a francia törvényekkel függ össze: a francia mozibemutató után csak 3 évvel (!) kerülhetnek VOD-platformra a filmek. Állítólag pillanatokon belül törvénymódosítás születik az ügyben – tavasszal kiderül, ez változtat-e a legnevesebb európai filmfesztivál és a Netflix viszonyán.
Még több VOD
Nem csak a Disney nyomul az online platformok között. Az Apple (amelynek már eddig is volt egy-két saját, fizetős műsora) tavaly állítólag már 1 milliárd dollárt tolt bele a tartalomfejlesztésbe, és már tavasszal előrukkolhat új saját sorozatokkal, de vásárolt tartalmakat is forgalmaznak majd. A pontos előfizetési konstrukciójukat még nem hozták nyilvánosságra, de annyit tudni, hogy Apple-eszközökön ingyen elérhetők lesznek a saját gyártású műsoraik. Olyan nevekkel szerződtek le, mint Oprah Winfrey és Steven Spielberg, és náluk lesz többek közt Isaac Asimov Alapítvány-sorozatának adaptációja is, szóval erős versenyzőnek tűnnek.
A Facebook Watch egy ideje szintén kínál már saját VOD-tartalmakat, bár ez valószínűleg nem sokaknak tűnt fel eddig, ahogyan a YouTube is, de utóbbi Magyarországon még nem elérhető. Miután az AT&T tavaly felvásárolta a Warnert, az Egyesült Államokban hozzájuk került az HBO GO és a Warner tartalmai is, amelyeket a tervek szerint egy új VOD-platformon tesznek elérhetővé. Egyelőre nincs hír arról, hogy ez Magyarországot is érintené, nálunk az HBO GO továbbra is elérhető a különböző kábelszolgáltatókon keresztül és közvetlen előfizetéssel is.
Ki nyeri az Oscart?
Magyar idő szerint hétfőn hajnalban kiosztották a Golden Globe-díjakat, és aznap elkezdődött az Oscar-jelöltek megszavazása is, azaz elindult az Oscar-hajrá utolsó, legintenzívebb szakasza. A Golden Globe díjazottjaiból nem érdemes különösebb következtetéseket levonni az Oscarra nézve, a két szavazótábor teljesen más (előbbiről a Hollywoodban dolgozó külföldi újságírók, utóbbiról az Amerikai Filmakadémia tagjai, azaz filmiparban dolgozók döntenek), és a kategóriák is eltérnek, elsősorban abban, hogy a Globe-on külön díjazzák a drámákat és a vígjátékokat/musicaleket.
A Globe annyiban releváns csak, hogy a Roma dupla díjazásával (legjobb idegen nyelvű film és rendezés) megerősítette Cuarón filmjének éllovasszerepét. A Roma Oscar-jelölése nemcsak a legjobb idegen nyelvű film, hanem a legjobb film kategóriában is gyakorlatilag biztosra vehető, és ha netán meg is nyerné a szobrot, történelmet írna: a legfontosabb kategóriában még sosem győzött nem angol nyelvű film (ha nem számítjuk a francia The Artist – A némafilmest, amiben viszont nem beszélnek és hollywoodi történetet mesél el).
De pl. abból, hogy a Csillag születik csak a legjobb betétdal díját vitte el a Golden Globe-on, nem következik semmi, Bradley Cooper filmje szinte biztosan bezsebel számos Oscar-jelölést, köztük a legjobb film kategóriájában is, de Cooper duplán jelölt lehet mint rendező és férfi főszereplő, ahogyan Lady Gaga legjobb női főszereplő-jelölése is borítékolható. Január 22-én derülnek majd ki az Oscar-jelölések, a díjkiosztó pedig magyar idő szerint február 25-én hajnalban lesz.
Mi várható #MeToo-fronton?
Idén döntő eseményhez érkezik a MeToo-mozgalom, végre kiderül, hogy tényleg változik-e valami (legalább a filmiparban). A mostanra mintegy 90 nő által különböző szexuális bűncselekményekkel, köztük nemi erőszakkal meggyanúsított producer, Harvey Weinstein ügyében ugyanis decemberben megszületett a bírói döntés, hogy tárgyalásra kerül sor. Weinstein legközelebb március 7-én áll bíróság elé.
A MeToo- és a TimesUp-mozgalom egyhamar aligha fog veszíteni a lendületéből, más kérdés, hogy lesznek-e valós, hosszú távú hatásaik. Ami a nők filmiparban betöltött szerepét illeti, egyelőre nincs robbanásszerű változás. Bár egy kutatás kimutatta, hogy a női főhőst felvonultató blockbusterek (mint pl. a Zsivány Egyes) az elmúlt években sikeresebbek voltak a mozikasszáknál, mint a hasonló, férfiközpontú filmek, tehát nagyon is érdemes női történeteket elmesélni, az is kiderült, hogy az Amerikában legnagyobb bevételt elérő 250 film rendezői között 2018-ban még kevesebb nőt találni, mint 2017-ben. Szóval bőven van még hova fejlődni.
És mi lesz azokkal, akiknek nem fehér a bőrük?
A Golden Globe-on a diverzitás volt az egyik főtéma: az egyik műsorvezető, a koreai származású Sandra Oh rögtön bevezető beszédében hangsúlyozta, hogy milyen fontos történelmi pillanatot élünk meg, és ő később haza is vitte a drámasorozatban nyújtott legjobb női alakítás díját a Megszállottak viadala (Killing Eve) című sorozatért. A diverzitás a Roma díjazása mellett több színészi elismerésben is megvalósult, díjazták többek közt a fekete, muzulmán Mahershala Alit (Zöld könyv), az egyiptomi származású Rami Maleket (Bohém rapszódia) és a fekete Regina Kinget (If Beale Street Could Talk) is.
A Zöld könyv Oscar-jelölésre is esélyes, emellett Spike Lee BlacKkKlansmanje és a Fekete Párduc is labdába rúghat az Oscaron. A statisztikák is javulni látszanak: 2018-ban a 100 legsikeresebb filmből 16-ot fekete rendező csinált, míg 2017-ben ez a szám még csak 6 volt.
Fájdalmas búcsúk
Biztosan az év kiemelkedő tévés eseményei közé tartozik majd néhány sikersorozat befejeződése, mindenekelőtt a Trónok harcáé, amelynek nyolcadik, utolsó évadja áprilisban kezdődik. A rekordszámú, 47 Emmy-díjjal kitüntetett szériát rajongók tömege fogja gyászolni világszerte – a 7. évadot epizódonként több mint 30 millió ember látta csak az Egyesült Államokban. De nem kell félteni az HBO-t sem, számos különböző előzménysorozat és spin-off ötletét bedobták, és a legutóbbi hírek szerint Naomi Watts főszereplésével készül az első előzménysorozat pilotja.
Véget érnek még idén a következő sorozatok (a teljesség igénye nélkül):
- Homeland
- Az alelnök
- A viszony
- Foglalkozásuk: amerikai
- Transparent
- Agymenők
- Fülledt utcák
- Broad City
- Orange Is the New Black
Viszont jön…
Nyilván nem lesz időnk sokáig siratni kedvenc kifutó sorozatainkat, mert természetesen a sorozatdömping ebben az évben sem hagy alább. Egy másik cikk témája lehetne a számtalan folytatódó és újonnan induló széria, most csak kiemelünk néhány olyat, ami várhatóan nagy közönségsiker lesz.
Az HBO Alan Moore kultképregényéből, a Watchmenből csinál sorozatot, ami a hírek szerint nem annyira a képregény adaptációja, inkább továbbgondolása lesz, és valamikor az év második felében jön. Az író-producer a Lost atyja, Damon Lindelof, a várható hangulatról pedig talán árulkodik, hogy a zenéjét Trent Reznor és Atticus Ross írja, akik a Social Network zenéjéért Oscar-díjat is nyertek már.
A Netflix most valószínűleg belopja magát a természetfilm-rajongók szívébe, ugyanis megszerezték maguknak a világ kedvenc természettudósát, David Attenborough-t az Our Planet című, nagyszabású dokusorozatukhoz, ami április 5-én debütál, és nyolc egyórás részből áll majd.
Az új, saját gyártású tartalmaik közül a Netflix tippünk szerint még a négyrészes Central Park Five-val fog nagy port felverni, amelynek Ava DuVernay az író-rendezője, producerként Oprah Winfrey is mögötte áll, és öt amerikai (négy fekete és egy latin-amerikai) srác meghurcoltatásának igaz történetét dolgozza fel, akiket ártatlanul gyanúsítottak meg egy fehér nő megerőszakolásával.
Na, és mi van a magyarokkal?
Idén is kinéz jó pár nagy presztízsű nemzetközi fesztiválszereplés a magyar filmeknek, de egyelőre nincs a láthatáron olyan alkotás, ami Saul fia– vagy Mindenki-szintű sikervárományosnak ígérkezik. Egyelőre annyit tudni biztosan, hogy Tóth Barnabás Susotázs című (egyébként szuper aranyos) rövidfilmje felkerült arra a tízfilmes listára, amelyből az öt Oscar-jelölt élőszereplős rövidfilmet kiválasztják majd, Milorad Krstic Ruben Brandt, a gyűjtője pedig a huszonöt film közt van, amelyik az egész estés animációs film kategóriájában a jelölésért versenyez.
CHUCHOTAGE short film (full movie) _ Laokoon Filmgroup from Barnabás Tóth on Vimeo.
Az idén várható mozibemutatók közül nagyon jókat hallottunk az elsőfilmes Bagota Béla Valan című, lánykereskedelemre fókuszáló sztorijú, Erdélyben játszódó thrilleréről, és várjuk Felméri Cecília Spirál című párkapcsolati drámáját is, amelyben a Testről és lélekről főszereplője, Borbély Alexandra játszik.
—
Kiemelt kép: InterCom