A holland iparkamara szerint 23 milliárd dollár folyt keresztül egy helyi vállalkozáson. Ezt a hatalmas összeget a Google küldte át a Holdings BV nevű cégén, hogy eljuttassa az adóparadicsomi szigetre, Bermudára.
A tranzakció még 2017-ben történt, célja pedig a Google anyavállalataként működő Alphabet Amerikán kívüli adóterheinek csökkentése volt. A The Guardian rámutat, hogy a cégóriás tíz éve használja az úgynevezett „double Irish, Dutch sandwich” gyakorlatot, aminek szabad fordítása (dupla ír, egy holland szendvics) ugyan elveszíti az angol kifejezés játékosságát, de rámutat a stratégia lényegére.
A „dupla ír” arra utal, hogy a Google európai bázisa az egyébként is igencsak kedvező adózási formákról híres Írországban foglal helyet, a cég azonban még onnét is tovább küldi a pénzét Bermudára, erre pedig egy holland fedőcéget használ. A különös manőverrel elkerülhetők az amerikai és európai bevételi adók, méghozzá teljesen legálisan.
A gyakorlatot persze sem az Egyesült Államok, sem az Európai Unió nem nézi jó szemmel, így az azt lehetővé tevő megállapodást 2020-tól semmissé nyilvánítják.
A 2017-es összeg 4,5 milliárd dollárral több volt a 2016-osnál, a 2018-as évre vonatkozó adatokat azonban jó eséllyel csak 2019 végén ismerhetjük meg. A Google addig is kiáll a gyakorlat mellett, hangoztatják, hogy betartják az országok adószabályait, és kizárólag törvényes módszerekkel mozgatják a pénzüket – az már legyen mások baja, hogy ők ezzel jól járnak. A Google Netherlands Holdings BV egyébként 13,6 millió eurós profitot realizált az adott évben, ez után pedig 3,4 millió euró adót fizetett a vállalat. Mindezt úgy, hogy az előbb még milliárdokról volt szó.
A Google magyarországi vezetőjével, Bíró Pállal a decemberi Forbesban készült az első interjú, amiben a cég magyar adózási helyzetéről is szó esett. Bíró azt mondta, „a világon mindenhol” betartják az adószabályokat, ugyanakkor a Google „maximálisan támogatja a reformok szükségességéről szóló beszélgetéseket”.
A Google magyar vezére, akit fél évig interjúztattak, mielőtt felvették volna
A cég ugyanakkor felkerült a NAV szégyenlistájára, a hivatal elsősorban a reklámadó miatt rágott be a Google-re, bár azt nem árulták el, egészen pontosan mennyi pénzről van szó. A történet háttere röviden annyi, hogy a reklámadó a magyar Google-hirdetések miatt az amerikai óriást is érinti a NAV szerint, a vállalat azonban az írországi szabályokra mutogat, mondván: ott a központ, ott adóznak, ők bizony legálisan működnek.
Kép: Arthur Osipyan // Unsplash