Hogyan lehet sikeresen alkalmazkodni a gyorsan változó vevői igényekhez? Az agilitás nem biztos, hogy megy egyik pillanatról a másikra, pedig nem is olyan bonyolult dolog, mint gondolnánk.
Képzeld, az osztályvezetőnk január elsejétől agilis coach, a főosztályvezető projekttulajdonos, az igazgató pedig törzsfőnök lesz! – meséli több barátom is, akik különböző nagyvállalatoknál dolgoznak. Ha 40+ éves vagy, neked is rögtön eszedbe juthat, amikor kiderült, nem kötelező a továbbiakban oroszt tanulni. Lehet választani! Német, angol, olasz… Kinyílt a világ! Magabiztos orosztanáraink bizonytalan angoltanárok lettek. Persze voltak sikeres nyelvtanárok is, akik az új nyelv oktatásában is kiválóak voltak. Mire készültek, mit tudtak ők? Még inkább mit tud, mire és hogyan készül az, aki sikeres agilis szervezeti változást vezet?
Megváltozott a változás is.
Korábban olyan volt, mint a mosóporreklám. Könnyen meg tudtuk mondani, milyen volt előtte és milyen lett utána, ami megváltozott. Ma olyan gyorsak a változások, hogy mire felfogjuk őket, újra megváltoztak. De mi is változik ma ilyen gyorsan?
Az üzleti élet szempontjából nézve a kulcs a vevő igényének változása az iránt, hogy hogyan szolgáljuk ki.
Gondolhatnánk, hogy megőrültek a vevők, mindig mást akarnak, de nem ez történt. Szó szerint rakétatechnológiát kaptak, kaptunk a zsebünkbe a mobiltelefonjainkkal. A kezünkbe költözött a vásárlási képességünk. Akárhol is vagyunk, egész nap vevők lehetünk! És jellemző ránk, hogy folyamatosan fejlődnek az igényeink. Olyan tempóban, ahogyan azoknak a kielégítésére jobb módot találunk.
Már nemcsak autóvásárlással, taxirendeléssel lehet kielégíteni autós utazási igényünket, hanem az okostelefonunkról a közelünkben megtalálható autó azonnali kibérlésével és használatával, vagy úgy hogy beszállunk egy arra járó telekocsiba. És ki tudja, mikorra várhatjuk az automata sofőrt?
A technológiával felturbózott vásárlói igény kihívására válasz az üzleti szervezetek értékteremtésében a rövid tervezési és megvalósítási ciklusok használata, az agilitás. Egy módszertan mindenek felett? Csodaszer? De nem ám! Ez nemcsak módszertan, hanem szemlélet, attitűd, együttműködési kultúra.
Az orosztanár a nyelv mellett ismerte az orosz kultúrát is. A főnök az előre meghatározott közgazdasági, mérnöki szabályok szerint tudta a maximalizmust és a perfekcionizmust képviselni. Az agilitás szereplői a vevőt kielégítő elég jó, működő megoldásokat, rugalmas kiszolgálást egy másfajta szokásrendszerrel irányítják. E szokások egyik kulcsmomentuma például a történtek átbeszélése oly módon, hogy a hibázás nemcsak vállalható, de a tanulás fő forrása.
Ha jobban belegondolunk, egészen megdöbbentő, mennyire emberközeli a változékonyságra optimalizált agilitás. Elsajátításának nehézsége abból fakad, hogy mennyire mesterséges, fix keretekhez szoktattuk magunkat korábban.
De hogyan vágjunk bele?
E szervezeti változások kulcsa nagyon emberi. Rövid, felfogható ciklusokba érdemes sűríteni. Ahogy szerelemről is attól érdemes tanulni, akinek már volt része benne, így van ez az agilitással is. Ahhoz, hogy el tudjuk képzelni, elsőként érdemes róla ismereteket szerezni.
A leghasznosabb gyakorló szakemberek történeteinek meghallgatása, és rövid gyakorlatok kipróbálása. Az alaptudás megismerésével és gyakorlással elérhető tapasztalatszerzés eredményeképpen beindul a szemlélet kialakulása.
Innentől érthetővé válik a képességek fejlesztésének szükséges mértéke és az elsajátítandó eszközök, módszerek működése, értéke, érvényessége. És itt kezdődik a változás változása.
Nem érdemes a végső célhoz tervezni továbbra sem, csak a következő tanulási ciklusra. Fogni egy területet, folyamatot, terméket, szervezeti egységet, és rajta tanulni, csinálni, értékelni. Ha jobb lett a működés és az eredmény, meg lehet erősíteni, ha nem lett jobb, újra nekiállni.
Temérdek erőfeszítés, kitartás máshogy csinálni a dolgainkat. Természetes, hogy nem megy egycsapásra.
Kürti Tamás,
vállalkozó, a Kürt Akadémia alapítója és intézményvezetője
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.