Egy nemzetközi kiberbűnöző-csoport áll az utóbbi idők legsúlyosabb mobilos csalássorozata mögött, a BuzzFeed nyomozása szerint több milliárd dollárnyi hirdetési pénz juthatott rossz kezekbe.
Az ingyenesen letölthető mobilalkalmazások egyik legelterjedtebb üzletmodellje a hirdetési bevételen alapul. A felhasználó nem fizet az appért, cserébe meg kell nézzen pár reklámot, miközben használja a szoftvert. Amennyiben a hirdetés célt ér, az app mögött álló cég pénzhez jut, egy felkapott alkalmazás esetében ez dollármilliókat jelent.
Van azonban egy csalás, amivel meg lehet csapolni ezt a pénzt. Nem kell hozzá más, mint pár felvásárolt, sikeres, de nem túl nagy, azaz még viszonylag olcsón beszerezhető alkalmazás, ami monitorozza a felhasználók viselkedését. Ezt később olyan botokkal másolják le a csalók, amik embernek álcázzák magukat, és szorgosan nézik a reklámokat.
Az így termelt hirdetési bevétel immár az új tulajdonos kezére jut, aki további appok felvásárlásával, vagy akár sikeres alkalmazások teljes lemásolásával megismétli a folyamatot.
A stratégia nem új, eddig azonban megsaccolni sem lehetett a csalás mértékét. A BuzzFeed nyomozásából viszont kiderült, hogy kamucégeken, kamuoldalakon és kamualkalmazásokon átívelő kampányok egész soráról van szó, ami természetesen kamualkalmazottakkal és kamunevekkel van tele. Az újság által lekövetett ügyben ciprusi, máltai, brit, horvát és bolgár cégek is érintettek, így különösen nehéz lenyomozni a felelősöket. A portál a Protected Media nevű kiberbiztonsági cég segítségével derítette fel a hálózat működését, a vállalat vezérigazgatója szerint azonban ők sem számítottak ilyen komplex és jól elfedett trükkökre.
És hogy mennyit lophattak? Az AppsFlyer tavaszi becslése szerint csak az első negyedévben 700 és 800 millió dollár közötti hirdetési összeg folyhatott be a hirdetésekkel trükköző bűnözők kasszájába.
Az elemzők szerint az összes alkalmazási hirdetés 23 százaléka csalás, a Juniper Research 19 milliárd dolláros üzletre becsülte az átverések idei összértékét – ez a teljes digitális hirdetési piac 9 százaléka.
A csalások elsősorban a Google platformját érintik, az Android áruháza ugyanis kevésbé szabályozott a konkurens App Store-hoz képest. A techcég igyekszik felvenni a kesztyűt a csalók ellen, tavaly több mint 700 ezer appot töröltek valamilyen szabálysértés miatt. A szóban forgó csalássorozatra is reagált a vállalat, eddig összesen 40 alkalmazást kapcsoltak össze a hálózattal. A Google becslése szerint csak ezek az appok 10 millió dollárt zsákmányoltak azoktól a hirdetőktől, akik a cég platformját használják a szolgáltatásaik népszerűsítésére.
Ez az összeg azonban eltörpül a valós, felmérhetetlen adatokhoz viszonyítva. A BuzzFeed egyik érintett informátora szerint az újság által becsült 75 millió dolláros nyereség „hozzávetőlegesen 10 százaléka a valódi számoknak”.
„Ez is csak azt mutatja, mennyire nem ismeri, vagy épp támogatja az ipar az efféle üzletet.”