Időnként meglepő adatok bukkannak elő, a Cetelem Körkép 2018 tizenhét országban vizsgálta az Y-generáció fogyasztási és pénzköltési szokásait.
Az egyébként előszeretettel utált Y-generáció (ami nagyjából fedi az amerikai millenial-csoportot) viszont több dologban is odahányja a fittyet az elődökre. A felmérés három sarkalatos megállapítása:
- Az emberek hajlamosak az öncélú fogyasztók címkét ráaggatni a fiatalokra, pedig a felmérés szerint ez nem jellemző: a 35 év alattiak 73 százaléka saját bevallása szerint inkább spórol, mintsem szórná a pénzt. Pedig a lehetősége meg lenne a költekezésnek, ugyanis 38 százalékuk azt mondta, hogy több pénz állt rendelkezésére az elmúlt évben, mint azt megelőzően. A fiatalok meggondoltsága abban is tetten érhető, hogy 67%-uk tervezi megtakarításait növelni a következő egy évben, ami 22 százalékponttal magasabb a teljes népességre mért átlagnál.
- Nem úgy, mint a 35 év felettiek, akik saját életükben a legfontosabb dolognak az utazást, a világ felfedezését tartják. Mi a listavezető az Y-oknál? A családjukkal és szeretteikkel eltöltött idő! Ezt közel 60 százalékuk sorolta az első helyre. A második legfontosabbként megjelölt kategória a stabil munkahely, olyan esélyeseket utasítva maga mögé, mint az egészséges életmód, a művelődés-tanulás, vagy az utazás.
- Általánosan elfogadott vélekedés a 18-35 évesekről, hogy a vásárlást az interneten intézik. A Cetelem Körkép eredményei szerint ez egyáltalán nincs így: mindössze a felmérésben megkérdezettek 16 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kulturális termékeket kizárólag neten vesz, míg a technológiai termékeknél 9, a háztartási gépeknél 8 százalékos ez az arány. Az adatokból kiolvasható, hogy a fiatalabb korosztály a webshopok mellett erősen vonzódik a fizikai boltokhoz. Olyannyira, hogy az Y-ok 57 százaléka kifejezetten szeret ilyen üzletben vásárolni, miközben ez a 35 felettieknél csak 42 százaléknak okoz örömet.
A felmérés egyik váratlan eredménye, hogy kiderült: miközben Európa fiataljait összeköti a vásárlás felett érzett öröm, a mieink rettentően kilógnak a sorból: nálunk ugyanis a 18 és 35 év közöttiek 57 százaléka kifejezetten teherként éli meg a vásárlást.