Magyar férfi jachtján múlatja az időt Naomi Campell! – valahogy így hangzana a tökéletes kattintásvadász cím, és olcsó trükk ide vagy oda, az állítás valahol tényleg helytálló. Obendorfer Dávid az egyike a legsikeresebb hazai autódizájnereknek, tudomásunk szerint ő az egyetlen, aki a kocsik mellett még hajókat is tervez. Munkáiért sorban állnak a vevők. Már akinek elég mély a zsebe.
Dávid főállásban százmillió forintos luxusjachtokat tervez, hobbiként pedig kultikus retroautókat értelmez újra, ám a kelet-európai gyöngyszemek, köztük a Trabant, nem foglalkoztatják. Saját hajóra nem vágyik, teljesen átlagos személyautójában pedig pont azt szereti, hogy abban minden gyári.
Néha nem árt egy kis vérfrissítés
A Volkswagen T1 olyan, mint a jó bor: minél öregebb, annál nemesebb és többet ér. A járművet – mely soha nem fogja lemosni magáról a hippibusz kifejezést – a mai napig rajongás övezi, és 2016-ban Dávidot is megihlette: úgy érezte, itt az idő felrázni a legenda megszokott külcsínét. A koncepcióterv szintjén megvalósult elképzelést a szakma és a közönség is imádta, a kortárs változatot az internet népe is felkapta.
A fiatal tervező kezéhez sok autó-újraértelmezés tapad, azonban a transzformáció nem merül ki a karosszéria átfestésében és a tüzet okádó felniben.
Dávid ennél sokkal szofisztikáltabban dolgozik, a karizmatikus vonások maradtak, csak egy kicsit új köntösben. A Volkswagen belső terében a modern technika és az emlékezetes elemek ötvözete látszik, a műszerfal szellőzőnyílásai az eredeti kocsinak állítanak emléket, míg a krómozott kilincsek és az ülések kialakítása szintén a retro-vonalat erősítik.
- Volkswagen T1 Revival Concept
Kiskorában Trabant akart lenni, tervezőként már nem foglalkoztatja a kelet-európai klasszikus
Kérdésemre, hogy ismeri-e a 2000-es évek MTV-s húzóműsorát, a monitorhegyekkel és giccses ocelot bőrülésekkel parasztvakító Pimp my Ride című műsort, nemmel felel, nála a tervezés egyébként is szöges ellentétben áll a show-ban tapasztalt módszerekkel. Dávid azt is alaposan megválogatja, hogy milyen járgányokhoz nyúl, egykori kelet-európai példányokkal például nem foglalkozna, a tuningolt Trabant nála ki van zárva.
Csak olyan autóknál van értelme az újratervezésnek, melyek tényleg ikonikusak és kapcsolódik hozzájuk egy erős érzelmi kötődés.
“Persze, a szocializmus járműihez is társul romantikus nosztalgia, de ez azért alakult így, mert nem volt más lehetőség.” A tervező szerint az ilyen kocsik mögött – ellentétben a valóban kultikussá lett autókkal – nem voltak komolyabb mérnöki teljesítmények, és igaz ugyan, hogy sok fogyott belőlük, de egyszerűen azért, mert szükség volt rájuk, miközben a márkakínálat szűkös volt.
- Obendorfer Dávid
Álommeló egy diplomamunkáért
Dávid világ életében bolondult az autókért, és már korán eldöntötte, hogy autótervezéssel szeretne foglalkozni. A ’90-es évek Magyarországában azonban nem ették olyan forrón a kását és az ennyire specifikus képzéseknek még nyoma sem volt. A fiatal srác végül a MOME ipari formatervező szakát végezte el, ahol öt év után robbantott a diplomamunkájával. Koncepciótervében egy kompakt FIAT modellcsaládon keresztül vizsgálta azt, hogy hogyan lehet felhasználni a retro designelemeket úgy, hogy azokkal az egész jármű karaktere átalakuljon. A kutatásából készült prospektust elküldte Roberto Giolitonak, az autógyár akkori vezető formatervezőjének, akinek annyira bejött a koncepció, hogy lehetőséget kínált Dávidnak. Míg sokan kávét főznek egy szakmai gyakorlat során,
a magyar tervező három hónapon keresztül Alfa Romeókat tervezett, mely ugyan megalapozta későbbi sikereit,
ám további negyed év után távozott. „Abban biztos voltam, hogy Olaszországban akarok maradni, de elbizonytalanodtam, hogy a későbbiekben jó lenne-e ennyire nagy cégeknek dolgozni” – meséli.
Rövid ideig kikacsintott a bútortervezés irányába is, majd ismét átnyergelt a kocsikra. Három évet lehúzott egy autóipari beszállító cégnél, de miután a vállalkozás elkezdett rossz irányba menetelni, Dávid kilépett. Ekkor jöttek a hajók.
Még Elton Johnnak sem lehet bármit
Dávid életébe teljesen véletlenül úszott be a hajótervezés. Egy kicsi, de annál nevesebb bergammoi cég, az Officina Italiana Design kereste meg azzal, hogy üresedés van és kellene egy ember, akik a hajók külső formaterveiért felelnek. A magyar tervező először a méregdrága Riva hajókkal dolgozott, majd a szintén luxus kategóriának számító San Lorenzo jachtokat is rábízták.
Az olasz Riva hajók jelentősége olyan, mint az autóknál a Bentleyé, fontos státuszszimbólumnak minősül.
Csak a pozíciójából fakadóan is borzasztóan drága (a legolcsóbb motorcsónak is 95 millió forint körül mozog, míg a csúcsmodell több mint 4 milliárd forint), aki pedig külön változtatásokat szeretne eszközölni, az további vaskos összegekre számíthat. A személyre szabás nem csak a pénz miatt rizikós, az iroda minden változtatást alaposan megfontol a jóváhagyás előtt. A Riva hajó különlegessége éppen a hagyományokból, az olasz formatervezés tiszteletéből fakad, egy karakteresebb módosítással pont az esszenciáját sértenék meg. „Kötelez a márka, ezért nagyon nem célunk elrugaszkodni, a designt csak szép lassan lehet módosítani. Nem szabad felforgatni a dolgokat, inkább evolúcióban kell gondolni. Persze, nem lehet szigorúan elzárkózni a kuncsaftok kérései elől, hiszen súlyos eurókat fizetnek, de valamilyen szinten irányítani kell őket.”
- Sanlorenzo Yacht
A tervezők és az ügyfelek közötti személyes tárgyalások ritkák, ha a szériahajókon valamilyen személyes változtatást szeretnének kérni, a megrendelőnek az építő cég dekor-részlegével kell beszélnie. A felmerülő kérdés csak ezután kerül a tervezőkhöz, akik közösen eldöntik, hogy az igény átmegy-e a szűrőn, vagy teljesen elrugaszkodik a valóságtól. Természetesen nem zárkóznak el mindennemű változatástól, nem céljuk az, hogy örökké a régi hajók sikerén lovagoljanak. A korábbi modelleket fokozatosan frissítik, azonban
ügyelnek rá, hogy a formanyelvet úgy korszerűsítsék, hogy az alapvető karakterjegyek ne sérüljenek.
Az aprólékos, kézműves munka és a komplex folyamatok sokasága miatt (tervezés, hidrodinamika, technológia) egy-egy hajó esetében akár 2 és fél évre is szükség lehet ahhoz, hogy a papírra rajzolt tervből kézzelfogható hajó váljon.
- Riva Yacht
A vevőkörben sok ismert ember van, a közelmúltban például Elton Johnnak készítettek jachtot, de dolgoztak már a modell Naomi Campellnek és a Dolce & Gabbana vezérének, Domenico Dolcének is. „Egy ilyen hajóhoz nem elég kicsit jó módúnak lenni. Azontúl, hogy egy hajóra valaki több millió eurót kiad, még az üzemeltetésre, engedélyekre is súlyos összegeket kell rászámolni.”
Dávid magyarországi vásárlókról még nem igen hallott, bár szerinte könnyen elképzelhető, hogy az Adrián ringatózik egy hazai tulajdonú jacht. A honi vevők több okból sem célközönség: egyrészt az említett horror árak miatt, másrészt a legnagyobb hazai tónak számító Balatonon tiltott a benzines és dízelmotoros hajó. A hajózás a vízfelülettől is függ, egy tó például teljesen más feltételekkel bír, mint a tenger.
Az autódesign professzionálisabb, a jachttervezés romantikusabb és meglepőbb
Az iroda – annak ellenére, hogy milyen zsíros ügyfelekkel dolgozik – picinek számít, csupán nyolcan dolgoznak benne. „Valahogy úgy kell elképzelni, mint a régi autótervező stúdiókat, még a hatvanas években. Van egy vezetőtervező meg az ő segítői, köztük én” – mesél Dávid a munkakörülményekről.
A papíron való tervezés még nem kopott ki teljesen, a tulajdonos/vezetőtervező első ötleteit mindig oldalnézeti rajzként skicceli fel, amit aztán Dávid, vagy a másik külső designer kolléga megkap és továbbfinomít. Onnantól kezdve 90 százalékban 3D-modellezéssel foglalkoznak, és elkezdődhet a részletesebb tervezés: hogyan lesz a hajó felosztása, mekkora hely lesz benne, hogyan fognak elférni a kabinok.
- Riva Yacht
Dávid álláspontja az, hogy az autók és a hajók formai szempontból meglehetősen közel állnak egymáshoz.
Az autódesign sokszor merít inspirációt a hajókból, míg utóbbi folyamatosan figyeli az előbbit.
Fontos különbség azonban, hogy az autó-formatervezés jóval előrébb jár designfronton, köszönhetően annak, hogy az iparág, a kapacitás és a büdzsé is nagyobb, így több lehetőség van a kísérletezésre és a merészebb formai játékokra.
Noha mindkét műfaj a sebességről, a mozgásról és a dinamizmusról szól, a technológiában alapvető különbségek vannak. Míg a hajóipar a mai napig inkább egy kézműves műfajnak számít, addig az autóknál gépek ezrei ontják magukból az elemeket.
Az örök szerelem az autó
Dávid fő bevétele a hajótervezésből származik, de az autótervezés mindig is a szíve csücske marad. Legutóbb ismét egy nagy öreghez nyúlt: a cremonai Carrosserie Caselani vállalattal közösen kifejlesztett egy design-készletet, amely formai megoldásaiban a híres Citroën HY-t idézi, és amit talán úgy lehetne leírni, mint egy furgonra húzható kosztümöt. A ma futó Citroën Jumperre tervezett „szerelés” felpakolásával a veterán Citroën furgon modern újraértelmezését érhetjük el, gyökeresen megváltoztatva a hétköznapi áruszallitó stílusát.
„A gyártás az előző év végén kezdődött el és elég jó perspektívái vannak.”
A Citroën hagyatékára építő megoldásra maga az autógyártó is felfigyelt és ahelyett, hogy keresztbe tett volna, felvállalták és hivatalossá tették a külső Citroën karosszériát.
- Type H 70th Anniversary Van
Dávid örül annak, hogy már hazánkban is egyre inkább szükség van hajótervező szakemberre, és ugyan személyesen egyelőre nem ismer senkit, de állítása szerint a hazai szektor egyre erősebb. A hazatérést sem veti el, és keresi azokat a magyar cégeket, akikkel együtt lehetne dolgozni, szívesen evezne magyar vizekre.
Bár már rengeteg autót tuningolt fel, Dávid személyautója egy egyszerű Fiat, mert a magánéletben szereti a gyári dolgokat. Hajót – még ha meg is engedhetné magának – nem venne, mert mint mondja, nem használná annyit. Néha, szakmai okokból így is hajókázik egyet, mikor az új széria tesztelésére kerül sor, de az élményből ennyi neki bőven elég.
-
-
Sanlorenzo Yacht
-
-
Sanlorenzo Yacht
-
-
Sanlorenzo Yacht
-
-
Sanlorenzo Yacht
-
-
Renault 4 Concept
-
-
Fiat 127
-
-
Type H 70th Anniversary Van