Már a fejlesztőknek, programozóknak szóló facebookos F8 konferencia kezdete előtt publikálta Mark Zuckerberg az első újdonságukat, az oldalra vonatkozó történetünk (history) törlését: ezzel erősebb lehet az adatvédelmünk, viszont kényelmetlenebb lehet a használat, mivel elveszítjük a személyre szabott dolgaink. Ebben a megközelítésben indult május elsején az amerikai San José-ben a fejlesztőknek szóló, F8 nevű rendezvény, ahol nagyjából 5000 szakember ismerkedhetett meg a Facebook újdonságaival és cég kezében levő platformok fókuszával. Lévai Richárd tudósítása.
Ahhoz képest, hogy az F8 elvileg főleg fejlesztőknek szóló konferencia, amikor Zuckerberg a színpadra lépett, az első húsz percet a Facebookot ért kihívások és támadások leszerelésére használta. Lépésenként végigment a legfontosabb területeken: a választások integritásának megvédésével kezdte, az álhírek elleni harccal folytatta és az adatbiztonsággal fejezte be. Mindegyiknél részletes idővonalon mutatta be, hogy milyen lépéseket tett a Facebook az elmúlt években és hónapokban. Valószínűleg bármelyik szenátort meggyőzte volna, pedig ez csak a bevezetés volt. Ezután minden egyes újdonság bejelentésénél Zuckerberg és kollégái külön kiemelték az aktuális téma adatvédelmi vonatkozásait. Először Mark jelentette be a legfontosabbakat, aztán kollégái a különböző platformokról mentek végig a részleteken.
-
-
Az F8 konferencia – Fotó: Lévai Richárd
-
-
-
-
-
-
Képeink az F8-ról – fotó: Lévai Richárd
1. Társkeresés a Facebookon
Talán a legmeglepőbb újdonsága a Facebooknak a beépített randifunkció. Már évek óta tervezik, de most jutottak el oda, hogy hamarosan mindenki, aki ismerkedni szeretne, megteheti ezt a Facebookon is. Persze mindezt a személyes adatok teljes védelme mellett. Aki szeretne ismerkedni, készít egy új profilt magának, amit csak azok látnak, akik szintén szeretnének ismerkedni. A rendszer a Facebook adatait használja, de független felületeken jelenik meg. Saját üzenőfelülete van, ami nincs kapcsolatba se a Facebookkal, se a Messengerrel.
A közösségi hálózat célja, hogy segítsen a legfontosabb kapcsolat megtalálásában, nem pedig az, hogy egyéjszakás kalandok kereséséhez nyújtson egy felületet. Vagyis nem a Tinder közvetlen konkurensének szánják, de nyilván a legismertebb randi appon túl, sok más társkereső weboldalnak és szolgáltatásnak lesz ezentúl nehezebb dolga.
2. Kameraeffektek mindenhol
Tavaly jelentette be a Facebook azt a platformját, aminek a segítségével egyedi, háromdimenziós elemeket lehetett hozzáadni a Facebook kamerával készített képekhez és videókhoz. Nyuszifülektől dinoszauruszig sok minden áll már a rendelkezésünkre, és egyre több minden, ugyanis a Facebook után megkapja ezt a lehetőséget a Messenger és az Instagram is.
Bár csak játékról van szó, de tulajdonképpen a kiterjesztett valóság legegyszerűbb használatára van lehetőség, ami szórakoztató élményt nyújt a felhasználóknak a cégeknek pedig új üzleti és marketing lehetőségeket.
3. Virtuális valóság mindenkinek
Sokan nem értették, miért vette meg a Facebook az Oculust, a virtuálisvalóság eszközöket készítő startupot.
A válaszra gyakorlatilag mostanáig kellett várni: a Facebook ma tette elérhetővé mindenkinek az új eszközét az Oculus Gót, ami egy olyan virtuálisvalóság-eszköz, amihez nem kell már se telefon, se számítógép. Ráadásul az ára sem megrázó, ugyanis 200 dollárért meg lehet venni a kisebbik verziót, de a több memóriával ellátott modell sem kiemelkedően drága.
Mint minden más facebookos technológiát, ezt is úgy harangozták be, hogy az a feladata, hogy közelebb hozza egymáshoz az embereket – talán nem meglepő módon, itt érezhető ez leginkább, hiszen a világ másik végén található emberekkel tudunk közvetlen kapcsolatba kerülni: közösen nézhetünk tévét, koncertet, focimeccset, vagy játszhatunk például Monopolyt. Mindezt a Facebook (pontosabban az Oculus) nyújtotta virtuális terekben, ahova természetesen a Facebook másik szolgáltatásai is be tudnak kapcsolódni.
Nagy meglepetés nem volt
Ezek azok, amik a legnagyobb figyelmet kapták, de persze a két órás eladás során minden fontos felületet érintettek az Instagramtól a Whatsappon át a Messengerig. Ugyanakkor a nagy meglepetések elmaradtak, valószínűleg az adatvédelem körüli kérdések visszafogottabbá tették a céget.
A Facebook irányvonalai azonban egyre erősebben látszanak: a Facebook, az Instagram, a Messenger és a Whatsapp egyre több olyan szolgáltatást nyújt, amik kényelmesebbé és szórakoztatóbbé tehetik a mindennapjainkat. Ráadásul az elmúlt hónapok adatvédelmi botrányainak köszönhetően a felhasználók egyre nagyobb biztonságban érezhetik magukat.
Ugyanakkor a cég figyelme egyre jobban a kiterjesztett valóság és a virtuális valóság felé fordul.
Az alap szolgáltatások is egyre több 3D-s virtuális elemet kapnak, az Oculus eszközeinek bevezetésével pedig egy most felépülő iparágban szerezhet vezetőszerepet a legnagyobb közösségi platformokat birtokló cég.
Lévai Richárd az online marketinggel foglalkozó RG Stúdió marketingvezetője.
A vendégszerzők külsős szakértők, nem a Forbes szerkesztőségének tagjai, véleményük nem feltétlen tükrözi a Forbesét.